Mozos XDP1260 & Gaming-MP

Spis treści:
1. Specyfikacja

2. Charakterystyka
3. Szybkość, kontrola, gładkość ruchów i zachowanie sensorów
4. Podsumowanie


1. Specyfikacja

XDP1260 Gaming-MP
  • rozmiar: 1197 x 595 x 3.25 mm
  • kolor: czarny z czerwonym obszyciem
  • rodzaj: materiałowa
  • powierzchnia: średnio-szybka
  • twardość powierzchni: ~27 - 28 °Sh A
  • cena (stan na 23.12.2023) - 59 zł
  • rozmiar: 894x 420 x 2.80 mm
  • kolor: czarny z podświetlaną obwódką
  • rodzaj: materiałowa
  • powierzchnia: średnio-szybka
  • twardość powierzchni: ~31 - 33 °Sh A
  • cena (stan na 23.12.2023) - 50 zł

Jedyne różnice między obiema podkładkami (poza wyglądem - obszycie, podświetlenie, wielkość) to twardość powierzchni oraz inne ułożenie splotu. W praktyce różnice te są ledwo zauważalne.


2. Charakterystyka

  • Powierzchnia podkładek wykonana jest z syntetycznego materiału jakim jest multispandex, który gwarantuje podkładce typowo materiałowy feeling. Materiał ten w dotyku wydaje się delikatnie naoliwiony, ale przy tym pozostaje lekko szorstki (przyp. obecnie wszystkie podkładki są syntetyczne, ale klasyfikuje się wiele z nich jako materiałowe ze względu na feeling jaki oferują). Podkładki cechują się dużą jednolitością ruchów po osi X i Y. Posiadają średnio wyczuwalny start z pozycji zerowej, podczas którego wyraźnie czuć lekki, ale równy opór. Podkładki długo utrzymują swój pierwotny ślizg. Wszystkie ruchy myszką wydają się bardzo pewne z dosyć dobrym feedbackiem. W zależności od tego czy mocniej czy lżej dociskamy myszkę do podłoża to albo łatwiej albo ciężej jest ją zatrzymać po szybkim ruchu. Obie podkładki posiadają tą samą powierzchnię, ale wzór splotu jest ustawiony w nich odwrotnie (jak obrócimy np. XDP1260 w pionie to będzie identycznie na obu). W praktyce dzięki dużej jednolitości ruchu po osi X i Y nie odczuwamy różnic w ślizgu.

  • W obu podkładkach strona bazowa (spód) jest wykonana z tej samej, standardowej gumy. Na żadnej z nich ślizgacze się nie zapadają i można bez problemu korzystać z myszek o małych lub cienkich ślizgaczach. Spód nie odkształca się i można go zwijać. Spód trzyma bardzo pewnie i trudno jest przypadkowo przesunąć którąkolwiek z podkładek.
    - W modelu XDP1260 jest ona średnio twarda i dosyć sprężysta. W skali Shore'a posiada wynik ok. 27-28°Sh A.
    -
    W modelu Gaming-MP jest ona średnio twarda i bardzo sprężysta. W skali Shore'a posiada wynik ok. 31-33°Sh A. Chociaż różnica jest zauważalna to w praktyce ta niewiele twardsza powierzchnia nie wpływa znacząco na wartości ślizgowe.
    Dla porównania podkładka BenQ Zowie G-SR(czarna) posiada ok. 36-37°Sh, BenQ Zowie G-SR SE ok. 31-32°Sh A, natomiast DM Pad ok. 37-38°Sh A. Im mniejszy współczynnik °Sh A, tym podkładka jest miększa.
  • Podkładkom nie towarzyszy żaden nieprzyjemny zapach. Jedynie lekko czuć zapach standardowej gumy.
  • Podkładka XDP1260 jest obszyta, ale nie jest to topowe obszycie gdyż splot miejscami się kudłaci. Chociaż lekko wystaje ponad poziom powierzchni ślizgowej to nie czuć go podczas ruchów ręką. W Gaming-MP wokół całej podkładki biegnie plastikowa, podświetlana rurka. Przymocowana jest plastikową żyłką o równym i dokładnym szwie. Podczas ruchów rękom szew nie jest wyczuwalny.
  • Podkładki posiadają średnią podatność na zabrudzenia. Dosyć szybko łapią różne małe drobinki. Niewielkie zabrudzenia nie wpływają jednak znacząco na ślizg. W teorii XDP1260 powinna przeżyć delikatne pranie. Modelu Gaming-MP pod żadnym pozorem nie należy wkładać do pralki. Niemniej w obu przypadkach zalecamy aby brud ścierać delikatnie ścierką lub odkurzać.
  • Podkładka XDP1260 jest w 95% wyprostowana po wyjęciu z pudełka i bez problemu można z niej od razu korzystać. Model Gaming-MP jest wyprostowany w 75% i potrzebuje więcej czasu i dodatkowego prostowania, aby można było z niej w pełni komfortowo korzystać. Obawiamy się jednak, że może się nigdy w pełni nie wyprostować gdyż u nas po miesiącu leżenia pod książkami i odwijania w drugą stroną nie jest nawet w 90% wyprostowana.
  • Podkładka posiada dużą odporność na ciecz. Woda powoli wsiąka w powierzchnię i po rozlaniu czegoś na podkładkę da się szybko ją zetrzeć.
  • Podkładka nie powinna wywoływać potliwości dłoni.
  • Posiadają pełną współpracę z najnowszymi sensorami. Nie zwiększają, ani nie zmniejszają bazowego LOD dla danego sensora.
  • Obstawiamy optymalną ich żywotność (przy założeniu, że z czasem równomiernie spadnie jej szybkość i gładkość) na ok. 2-3 lata.
  • Podkładki mają nieco inny rozmiar niż jest to podane na opakowaniu.
  • Zamiennik: Wśród testowanych przez nas podkładek jest kilka o bardzo podobnej powierzchni, ale nieco innych właściwościach (Xtrfy XTP1, Genesis Boron 500) i są również takie o mocno zbliżonych właściwościach (Fnatic Gear Focus, Genesis Carbon 500) oraz prawdopodobnie z tą samą powierzchnią IBOX Aurora PG5.

Podkładka Mozos Gaming-MP posiada dodatkowo podświetlany brzeg. Do wyboru mamy 6 trybów z samoczynnie zmieniającym się podświetleniem (delikatne przejście kolorów, pulsujące lub migające) oraz 7 trybów o jednolitym statycznym kolorze (czerwony, niebieski, zielony, fioletowy, seledynowy, żółty, jasnoniebieski). Podświetlenie można również wyłączyć. Wszystko kontrolujemy za pomocą jednego przycisku. Ogólnie podświetlenie jest dosyć ładne i w miarę równo podświetlone. Wszystkie kolory poza czerwonym, jasnoniebieskim i żółtym wyglądają barwnie i wyraziście. Wśród zmiennych trybów jedynie migające efekty wyglądają kiepsko.


3. Szybkość, kontrola, gładkość ruchów i zachowanie sensorów

Zestawienie MOZOS XDP1260 oraz Gaming MP w stosunku do innych podkładek, dostępne jest pod tym linkiem.

Poniżej prezentujemy średni wynik ślizgu jaki uzyskaliśmy testując różne myszki, różnych producentów na podkładce Mozos XDP1260 & Gaming-MP. O tym jak rozumieć poniższe wyniki możecie przeczytać pod tabelką z zestawieniem wszystkich podkładek (link powyżej).

SPEED
KONTROLA SMOOTHNESS FEEDBACK GRIP
66 60 7 7.5 7
  • speed (szybkość - skala od 0 do 100; więcej to szybsza powierzchnia) - szybkość z jaką przesuwa się myszka na podkładce. Do 55 zaliczamy wolne, do 67 średnie, wszystko powyżej szybkie.
  • kontrola (skala od 0 do 100; więcej to lepsza kontrola) - jest sumą wyników subiektywnej oceny testerów (biorąc pod uwagę: lod myszek, ich zachowanie, właściwości ślizgowe, grip, gładkość ruchu, feedback oraz odczucia podczas grania). Dla podkładek wolnych i średnich pożądanym wynikiem jest od 62 pkt. Podkładki szybkie nie mają zalecanego progu.
  • smoothness (gładkość ruchu - skala od 0 do 10; więcej to większa gładkość) - wskazuje z jak dużą gładkością porusza się myszka (w tym: start z pozycji 0, równość ruchu po osi XY, ruch pod dociskiem, jednolitość ruchu). Dla graczy FPS zalecany poziom to 5.5 do 7. Pod RTS od 7 w górę. Jest to czynnik mocno zależny od preferencji, gdyż jeden będzie wolał większy opór przy starcie z pozycji 0 albo przy docisku, inny woli jednolitość w każdej sytuacji.
  • feedback (skala od 0 do 10; więcej to lepsze wyczucie ruchu kursora) - wskazuje na poziom wyczucia położenia myszki na podkładce, czyli jak charakterystyczny jest ruch na danej powierzchni. Do hardcorowego grania zalecamy podkładki ze współczynnikiem min. 7.
  • grip (skala od 0 do 10; więcej to łatwiej zatrzymać myszkę) - wskazuje na łatwość zatrzymania myszki w miejscu, po szybkim ruchu. Również mocno subiektywny podpunkt, gdyż nie zawsze większy grip będzie pożądany podczas grania.
SIŁA POCZĄTKOWA CHROPOWATOŚĆ POWIERZCHNI
~0.30N - 0.44N ~0.26N - 0.33N
  • siła początkowa - pomiar siłomierzem ruchu myszki z pozycji zerowej. Im wyższa wartość N tym większy opór. W różnych częściach podkładki mogą występować różne wartości. 
  • chropowatość powierzchni - pomiar siłomierzem podczas ruchu myszki na podkładce. Mniejsze liczby oznaczają większą gładkość, a tym samym większą szybkość ruchu myszki. Mniejszy rozrzut w przedziale liczbowym może też oznaczać większą jednolitość podczas ruchu myszki na całej powierzchni.

Aby wartości miały większy sens najlepiej je zestawić z wartościami innych podkładek i porównać (patrz do zestawienia).

Jittering – można odczuć lekko zwiększony jittera dla wartości dpi powyżej zalecanych dla danego sensora. Z reguły tak jest na większości stricte materiałowych podkładkach.

 


4. Podsumowanie

Obie recenzowane podkładki Mozos łączy to, że posiadają tą samą powierzchnię i spód. Są to standardowe materiałowe podkładki posiadające średnio szybki ślizg o zrównoważonej kontroli i delikatnie śliskiej powierzchni. Różnią się jedynie formatem i wykończeniami. XDP1260 posiada gigantyczny rozmiar i materiałowe czerwone obszycie natomiast Gaming-MP to trochę mniejsza podkładka z podświetlanymi plastikowymi brzegami. Naszym zdaniem warto zwrócić uwagę na ten drugi model, gdyż w cenie 50 zł o tak dużej powierzchni nie ma praktycznie nic z podświetleniem. Czy faktycznie to podświetlenie jest potrzebne to już jest kwestia indywidualna. Bez problemu byśmy nawet polecili ten model gdyby nie fakt, że wiele osób może trafić wyleżały w magazynach egzemplarz, który się niezwykle trudno prostuje. Co ciekawe w XDP1260 podobnego problemu nie zaobserwowaliśmy. Może to wynikać z faktu, że XDP1260 jest trochę grubsza i cięższa przez co trudniej ulega odkształceniom. Na pewno nie są to modele, które polecilibyśmy osobom grającym na najwyższym poziomie. Raczej są to podkładki uniwersalne dla tych co nie mają sprecyzowanych wymagań i po prostu chcą mieć przyjemną "szmaciankę" pod ręką. Jeżeli więc szukacie niedrogich i dużych podkładek to z pewnością powinniście wziąć pod uwagę oba te modele. Niska cena obu modeli zdecydowanie obniża rangę wszystkich ewentualnych minusów.

Cena w dniu publikacji - 59 zł za XDP1260 oraz 50 zł za Gaming-MP .


Pytania odnośnie recenzji prosimy zadawać na tym forum.


Jeżeli zechcielibyście wesprzeć naszą działalność, to będziemy bardzo wdzięczni za postawienie nam kawy ->

Postaw mi kawę na buycoffee.to