Skrócony poradnik doboru sprzętu

Poniższe porady bazują na doświadczeniu i obserwacji osób z naszego otoczenia. Pełny poradnik dotyczący doboru sprzętu znajduje się >tutaj< i >tutaj< i >tutaj<.

Dobór myszki:
W obecnych czasach bez problemu znajdziemy myszki posiadające super: sensory, przyciski, kabel (lub nawet bezprzewodowe o osiągach tych na kablu) i wszystkie inne rzeczy wpływające na pracę z myszką. Stąd, głównym kryterium pozostaje kształt.  Jaki by nasz chwyt nie był to można zaobserwować zjawisko, w którym osoby dobierając myszkę decydują jedynie czy chcą symetryczną czy profilowaną, po czym patrzą na jej wielkość. Nie ma w tym nic dziwnego, że praktycznie wszyscy wybierają myszki dobrze zaokrąglone, proste z miejscem na wszystkie palce, o profilu pozwalającym dobrze wpasować ją do naszego śródręcza. Preferowany profil jest od wielu, wielu lat praktycznie taki sam, gdzie naprawdę większość osób, uznaje go za wygodny. Dla profilowanych są to „odmiany” legendarnej MS IntelliMouse 3.0, dla symetryków są to „odmiany” MS IntelliMouse 1.1. Chociaż rozmiar, zaokrąglenia, kąty mogą się lekko różnić, to z grubsza baza jest ciągle podobna. Ważną rzeczą jest również waga myszki i chociaż przyjmuje się, że w środowisku hardcorowych graczy im lżejsza tym lepsza, nie oznacza to, że akurat Tobie też to będzie pasować. Niemniej, waga między 90-100g uchodzi za najbardziej optymalną i większość osób wybiera właśnie taką.

Przykładami takich myszek są:

Dobór podkładki:
Zacznijmy od tego, że rynek podkładek plastikowych i aluminiowych praktycznie umarł. Już mało który producent wypuszcza tego typu modele. Nawet wśród nas, nie ma nawet jednej osoby, która nie korzystałaby z podkładki materiałowej. Tak też, wszystkie poniższe zasady odnoszą się tylko i wyłącznie do podkładek materiałowych. Podstawową zasadą według której kieruje się najwięcej osób, to określenie jej zastosowania. Przyjmuje się, że do FPS’ów lepiej sprawdzają się podkładki wolne, ewentualnie o średnim ślizgu. Do RTS’ów lepiej sprawdzają się szybkie o gładkiej powierzchni. Do pozostałych gier istnieje dowolność wyboru. Rozmiar podkładki jest stricte kwestią indywidualną. Drugą rzeczą na którą należy zwrócić uwagę przy doborze to szybkość ślizgaczy w myszce (dobrze mieć do tego inne dla porównania). Jeżeli w myszce są one szybkie to nawet do RTS’ów można brać coś ze średnim ślizgiem. Jeżeli mamy wolne ślizgacze, to można do FPS’ów wybierać nawet szybkie podkładki (dobrym przykładem jest tutaj Rival 600/650, który posiada dosyć wolne ślizgacze i spokojnie można go zestawiać nawet z najszybszymi podkładkami).

Przykładami takich podkładek są:

Dobór klawiatury:
Temat klawiatur membranowych pominiemy z racji tego, że praktycznie wszystkie są identyczne i ktoś, kto raz przeszedł na mechaniczną klawiaturę nigdy więcej nie potrafił korzystać z membrany. Wśród mechaników wybór sprowadza się do koloru przełącznika. Chociaż, nie jest to prosta sprawa, gdyż jest to mocno indywidualne, to dało się zaobserwować pewne zjawisko, które całkiem dobrze oddaje, kto jakie przełączniki wybiera. Jeżeli jesteśmy graczami głównie gier FPS, gdzie jedynie sporadycznie piszemy jakieś dłuższe teksty na komputerze, to zdecydowanie najlepszymi przełącznikami będą srebrne (MX Silver (aka speed), Kailh Silver). Nie bez powodu pominęliśmy czerwone, które są w Polsce najczęściej wybierane, gdyż każdy, kto miał kontakt ze srebrnymi, a do tej pory używał czerwonych, wolał jednak srebrne. Ogólnie dają one po prostu przyjemniejszy klik, a przy tym trochę łatwiej można na nich pisać. Jeżeli nie jesteśmy zdecydowani i gramy praktycznie we wszystko lub też sporo piszemy do tego, to przełączniki brązowe, będą najlepszym wyborem (MX Brown, Kailh Brown, Gateron Brown). Dla osób, które w pierwszej kolejności stawiają pisanie, to zalecamy niebieskie przełączniki (MX Blue, Kailh Blue, Gateron Blue). Gry w FPS’y na niebieskich przełącznikach u wielu osób powoduje rozpraszanie i z tego, co zaobserwowaliśmy, nieraz przekłada się to trochę na gorsze wyniki.

Przykładami takich klawiatur są:

Dobór słuchawek:
Tutaj sprawa jest nieco bardziej skomplikowana, gdyż w pierwszej kolejności sugerujemy nabyć jakieś porządne źródło dźwięku. Bo mając tylko stary model zintegrowanego układu Realteca, nawet z najlepszych słuchawek nie wyciśniemy niczego dobrego. Wszystkie najnowsze chipsety w dobrych płytach głównych są już wystarczające. Niemniej zalecamy kupić dedykowaną kartę dźwiękową. I tak do hardcorowych FPS’ów o charakterystyce przestrzennej, o brzmieniu neutralnym lub jasnym. Do ogólnego użytku, też żeby była przestrzenna, ale raczej o naturalno-ciemne brzmienie będzie korzystniejsze. Do karty dobiera się oczywiście słuchawki, żeby posiadały synergię i najlepiej jest łączyć ciepłe brzmienie słuchawek z jasnym źródłem i na odwrót, ale w FPS’ach już nie do końca, bo jasne słuchawki z jasnym źródłem też zrobią robotę. Słuchawki przede wszystkim muszą mieć przynajmniej średniej wielkości, w miarę okrągłą scenę, dobrą separację i klarowność. Wszelkiej maści modele z dźwiękiem typu 5.1 lub 7.1, nie mają większego sensu, gdyż w dobrych słuchawkach stereo uzyskamy czasami nawet lepsze, bardziej naturalne efekty. Do tego dobre słuchawki muzyczne, poza tym, że w grach wymiatają, to posłuchamy w nich w wysokiej jakości muzyki, czego w większości gamingowych modeli nie możemy zrobić. Co jeszcze warto wiedzieć, to fakt, że w modelach za 200-300 zł nieraz osiągniemy takie same efekty np. w CS jak w modelu za 1000 zł. Bardzo często gry są na tyle ograniczone, że nawet w najlepszych słuchawkach nic więcej się z dźwięku nie wyciśnie. Jeżeli potrzebujemy mikrofon a mamy słuchawki bez niego, to wystarczy dokupić doczepianego najtańszego Zalman ZM-Mic1 lub któryś z modeli AntLion'a ModMic albo Massdrop Minimic.

Przykładami takich słuchawek są: