zestawienie podkładek

dobór myszki i podkładki  palm /claw /fingertip  info. o sensorach  sensory i rozmiary myszek  podkładka  polecane myszki  polecane podkładki



Jak czytać tabelę? (klikając w nią, powiększy się)
Pierwsze na co powinniśmy spojrzeć to "Szybkość", im większa liczba tym powierzchnia jest szybsza. Różnica rzędu 1-3 punktów dla wielu osób będzie marginalna, stąd można się kierować uproszczonym podziałem na szybkie, średnie i wolne. Każda podkładka z czasem będzie zatracać tą cechę, jedne będą to robić szybciej drugie wolniej - nie ma reguły. Następnie należy spojrzeć na "Grip" i "Gładkość ruchu" są to bardzo zależne od siebie wartości. Mniej więcej, im łatwiej zatrzymać myszkę (Grip) z szybkiego ruchu tym gładkość ruchu będzie niższa. To oznacza, że podkładka musi dawać opór (im większy tym wzrośnie grip), aby móc łatwiej wyczuć moment w którym chcemy ją zatrzymać. Przyjmuje się, że w grach jak np. CS, gdzie ruchy wykonuje się raczej pojedyncze, które bazują na stabilności i maksymalnej kontroli, zaleca się wolne podkładki o odczuwalnym oporze i dużym gripie. Z kolei do różnych RTS'ów lub niektórych FPS'y jak chociażby Battlefield, w których znacznie częściej ruszamy myszką w różne strony, nie jest to już tak ważny element i spokojnie można korzystać nawet z bardzo szybkich podkładek (chociażby plastikowych). Kolejnym elementem na który patrzymy to "Feedback" - jest to o tyle ważny element, gdyż podczas gry podkładka powinna zapewniać niejako pewne, ciągłe wyczucie miejsca w którym trzymamy i poruszamy myszką. Każdy ruch musi być dobrze wyczuwalny, co przekłada się na większą kontrolę kursora w grze. Naprawdę dużo gorszy odbiór każdego ruchu jest na podkładkach, które są po prostu nijakie (mało charakterystyczne). W naszym zestawieniu pokazujemy również kontrolę, którą należy traktować jedynie jako pewne odniesienie, gdyż każda osoba może mieć inne podejście w tej kwestii. Kontrola jest naszą subiektywną oceną na podstawie łatwości kontroli podczas grania, biorąc pod uwagę m.in. wyczuwalne tarcie, ruch z pozycji 0, "feeling" oraz łatwość zatrzymywania myszki w wybranym przez nas miejscu. Staraliśmy się, aby szybkość nie wpływała tak bardzo na ocenę kontroli - osobom, które preferują szybkie powierzchnie, będzie się na pewno grało lepiej (dokładniej celować) właśnie na takich powierzchniach. Tak samo w drugą stronę - osoby przyzwyczajone do wolnych powierzchni nie osiągną dobrej kontroli na szybkich podkładkach.