SteelSeries Rival

Spis Treści
1. Specyfikacja
2. Waga, wielkość, kształt

3. Precyzja
4. Jakość wykonania: obudowa, kabel, ślizgacze, wnętrze
5. Przyciski i scroll
6. Oprogramowanie i podświetlenie
7. Wrażenia w trakcie grania
8. Podsumowanie

Myszka była testowana na Windows 7 x64 i XP. Szybkość wskaźnika: 6/11 oraz z wyłączoną akceleracją (bez zwiększenia precyzji wskaźnika).

1. Specyfikacja

  • sensor: Pixart PMW3310DH
  • zakresy dpi: od 50 do 6500 (przeskok co 50)
  • polling rate: 125/250/500/1000Hz
  • połączenie poprzez port USB
  • rozbudowane sterowniki
  • pod 2 głównymi przyciskami - przyciski zaprojektowane przez SteelSeries
  • gumowy kabel o długości 2m
  • podświetlany scroll i logo na obudowie
  • wymiar: 131x55-72x40, waga 102g
  • cena ok.199zł

2. Waga, wielkość, kształt

kliknij, aby powiększyć
kliknij, aby powiększyć

Myszka waży ok. 102g (bez kabla), jej wymiary to: długość - 131mm  x szerokość - 72mm w najszerszym miejscu i 55mm w najwęższym x wysokość - 40mm. Myszka posiada lekkie wyprofilowanie dla praworęcznych graczy. Chociaż Rival to typowa palmgripowa konstrukcja, biorąc pod uwagę jej rozmiary, to znacznie wygodniej można chwycić ją pół-palmem, pół-fingertipem. Jako, że za scrollem nie ma wolnej przestrzeni, na której można by oprzeć środkowy palec, zalecamy używanie układu palców 1+2+2.
Trzymając rękę na myszce czujemy dobrze wyprofilowane krawędzie. Palce dobrze układają się na powierzchni. Dla osób o rozmiarze dłoni do 19.5 cm (od czubka palca do zgięcia nadgarstka) wysokość prawej krawędzi będzie wystarczająca, aby  pomieścić palec serdeczny i mały, bez konieczności "wleczenia" go po podkładce. Osobom chcącym chwycić mysz palm gripem, szersza, tylna część będzie dobrze podpierać śródręcze a palce wygodnie ułożą się na przyciskach. Fingertipowcy, na poziomie nasady palców oprą dłoń o wybrzuszenie na myszce. Kciuk komfortowo układa się wzdłuż lewego boku. Osobom o większych dłoniach (+19.5cm) może doskwierać trochę za bardzo zwężony przód myszki oraz mało miejsca na palec serdeczny.
8
Uważamy, że waga w okolicach 100g jest jak najbardziej optymalna dla myszek tego rozmiaru, aby szybko i skutecznie kontrolować ją w bardziej wymagających sieciowych grach. Zwolennikom myszek o wadze małej cegłówki z pewnością wyda się za lekka.
7
3. Precyzja

W myszce znajduje się sensor Pixart PMW3310DH. Do tej pory Pixart kojarzył nam się ze słabymi sensorami, nie nadającymi się dla wytrawnych graczy. Po przejęciu przez Pixarta firmy Avago, która była de facto jedynym, liczącym się konkurentem, mogło wydawać się, że rynek sensorów pójdzie na dno. Nic jednak bardziej mylnego. Wróżymy, że 3310 szybko podbije serca graczy i sięgną po niego inni producenci. Sensor najprościej można określić jako połączenie miękkości i precyzji optyka z osiągami maksymalnej prędkości lasera.
17

  • Odpowiednia podkładka pod myszkę - wszystkie materiałowe, aluminiowe i niektóre plastikowe. Myszka może nie działać jedynie na powierzchniach posiadających wgłębienia (np. drewniane biurko) oraz szkle. @update - nie działa na plastikowej Natec M55 oraz Tesoro Ancile.
    Zestawienie kompatybilnych podkładek z myszką SteelSeries Rival:

    kliknij, aby powiększyć
    kliknij, aby powiększyć
  • Predykcja – brak.
  • Polling rate - wszystkie wartości są stabilne.
  • Jittering – do 5000dpi brak.

    kliknij, aby powiększyć
    kliknij, aby powiększyć
  • Interpolacja – do 5000dpi brak. Powyżej mocno interpolowane.
  • Maksymalna szybkość - patrząc na wyniki programu Enotus, ciężko stwierdzić czy faktycznie Rival osiąga takie wartości. Niemniej wywołanie akceleracji negatywnej jest niemal niemożliwe podczas normalnego grania.max speed rival
  • Akceleracja – brak.
  • LOD (wysokość podniesienia myszki nad podkładką) – od ok. 1mm na materiałowych, przez 2-3mm na hybrydach do 3-4 mm na plastikach (z wyjątkiem tych, które obniżają lod). Najważniejsze, że podczas podnoszenia myszki kursor nie "wariuje" tylko zostaje w tym samym miejscu.

4. Jakość wykonania: obudowa, kabel, ślizgacze, wnętrze

12

  • Obudowa: Górna część pokryta jest gładkim, gumo podobnym materiałem. Jest on wytrzymały, przyjemy w dotyku i lekko śliski, lecz nie na tyle, aby dłoń niepożądanie jeździła po powierzchni. Boki wykonane są z gumy posiadającej malutkie wypustki. W zamierzeniu miało to polepszyć chwyt, lecz w rzeczywistości, jeżeli mamy wilgotną dłoń to palce zaczynają się trochę po niej ślizgać. Do tego owa guma jest średnio przyjemna w dotyku i słabej jakości, gdyż dosyć szybko się wyciera. Minusem jest również to, że na obudowie zostają widoczne odciski palców - przypomina to jakby obudowa była lekko wytarta w takich miejscach. Jest to jedynie wada kosmetyczna, gdyż podczas grania w żaden sposób to nie przeszkadza. Dodatkowo, jako "bajer" mamy możliwość wymiany logo u spodu myszki między napisem Rival a SteelSeries, w jej tylnej części. W przyszłości za sprawą drukarki 3D ma być możliwość wstawienia tam dowolnego znaku/nazwy.
  • Kabel: Gumowy, średnio miękki, o średnicy ok. 3 mm i długości 2m.
  • Ślizgacze: Cztery o niewielkiej powierzchni, teflonowe. Nadają myszce bardzo gładki i szybki ślizg. Doskonale sprawdzają się na dowolnej podkładce. Jedynym zastrzeżeniem może być to, ze wokół nich zbiera się dosyć szybko brud.
    11
  • Wnętrze: Aby dostać się do wnętrza myszki trzeba odkręcić 4 śrubki umieszczone pod ślizgaczami. Spotkaliśmy się z "głosami" o jakimś elemencie latającym wewnątrz myszki, otóż w naszym modelu nic podobnego nie ma miejsca. Wszystko jest doskonale dopasowane.
    13
    Nad wszystkim czuwa mikro-kontroler firmy Freescale, wyposażony w 8 bitowy procesor.
    14

5. Przyciski i scroll

Na zagranicznych stronach internetowych widzieliśmy  wpisy odnośnie nachodzących na siebie przycisków. Otóż nie wiemy jak wyglądało to w pierwszych modelach Rivala, ale zakładamy, że w nowszych wersjach (taki posiadamy do testów) zostało to całkowicie wyeliminowane.
15

PRZYCISKI

  • 2 główne: znajdują się pod nimi przełączniki zaprojektowane przez SteelSeries mające wytrzymać do 30 milionów kliknięć.
    • ocena kliku - 3.5/5 *(5 to najlepsze)
    • miękkość - 2/5 *(5 to najsztywniejsze)
    • głośność - 1/3 *(3 to najgłośniejsze)
  • 2 boczne: są to przyciski Tajwańskiej firmy G.
    • ocena kliku - 4/5
    • miękkość - 3/5
    • głośność - 1/3
  • Przycisk do zmiany dpi: znajduje się tuż poniżej scrolla, jest on firmy TTC.

SCROLL

  • Przycisk "na kółeczku" również jest przełącznikiem TTC.
    • ocena kliku - 4/5 *(5 to najlepsze)
    • miękkość - 2.5/5 *(5 to najsztywniejsze)
    • głośność - 2/3 *(3 to najgłośniejsze)
  • 24 stopniowy scroll działa bardzo płynnie i lekko. Podczas przekręcania lekko trzeszczy. "Schodki" są dobrze wyczuwalne. Wykonała go firma ALPS.

16

6. Oprogramowanie i podświetlenie

Oprogramowanie SteelSeries Engine 3 umożliwia nam:

  • dowolne zaprogramowanie 6 przycisków i scrolla
  • tworzenie wielu profili
  • zmianę dpi w zakresie od 50 do 6500dpi (przeskok co 50dpi)
  • zmianę poziomu nasycenia i koloru logo oraz scrolla.
  • zmianę polling rate (125, 250, 500 i 1000)
  • update firmware
  • ustawienie poziomu dodatkowej akceleracji
  • tworzenie makr, które jednak nie działa

Można powiedzieć, ze jest to podstawowy pakiet sterowników. Dziwi fakt, że nie ma tu możliwości wybrania opcji powtarzania (x razy, za wciśnięciem lub jednorazowo) wybranego przycisku. Najbardziej zdziwiły nas niedziałające makra. Nie jesteśmy pewni czy to tylko w niektórych egzemplarzach (w internecie również spotkaliśmy się z podobnym problemem), czy we wszystkich, ale po zrobieniu jakiegokolwiek makra dłuższego niż 1 przycisk, nie da się go uruchomić. Po aktywacji przycisku pod którym zapisaliśmy dane makro, akcja zostaje bez odzewu. Wierzymy, że SteelSeries wypuści poprawkę i funkcja ta będzie działać tak jak powinna.

kliknij, aby powiększyć
kliknij, aby powiększyć

Podświetlenie:
Mamy możliwość dowolnej konfiguracji koloru podświetlenia wydobywającego się spod scrolla oraz logo producenta w tylnej części obudowy. Dodatkowo możemy ustawić efekty wyświetlania. Światełko może pulsować, zmieniać kolory, być jednolite lub całkowicie wyłączone.
19

7. Wrażenia w trakcie grania

Jedyną rzeczą co do której nie każdy się zgadzał odnośnie Rivala to jej kształt. Były wśród nas osoby, którym nie do końca spasował węższy przód myszki - w szczególności tym o większej dłoni. Większość jednak, już po kilkudziesięciu minutach przyzwyczaiła się do niego i całkiem komfortowo korzystała z myszki. Osoby trzymające na co dzień typowym palmgripem musiały lekko cofnąć dłoń do tyłu, tworząc tym samym zalążek fingertipa. O dziwo, osoby używające na co dzień fingera lub claw gripa były w stanie bardzo szybko przyzwyczaić się do nowego kształtu i efektywnie używać myszkę nowym chwytem. Można powiedzieć, że zamiast typowych palm, finger i claw gripów będziemy używać rival-grip :). Wystarczy dać sobie trochę czasu, a nowy chwyt stanie się w pełni komfortowy. Doskonały sensor gwarantował najwyższą precyzję i kontrolę kursora zarówno low jak i high sensom. Nikt z nas nie wywołał podczas normalnego grania akceleracji negatywnej (nawet przy ustawieniach rzędu 50cm na 360º). Myszka doskonale współpracowała ze wszystkimi powierzchniami, nawet na podkładce cm storm power-rx (która źle znosi optyki) Rival działał po prostu doskonale. Zmiana dpi "w locie" pomiędzy jedynie 2 ustawieniami jest wbrew pozorem bardzo przemyślanym rozwiązaniem. Do przycisku jest łatwy dostęp, więc w razie konieczności szybko możemy przełączyć na drugą wartość i bez konieczności kilkukrotnego przeklikiwania (co w trakcie grania może być kłopotliwe) równie szybko powrócić do pierwotnej wartości. Boczne przyciski są bardzo dobrze ulokowane, podczas gry nie mieliśmy najmniejszego problemu, aby je komfortowo używać. Klik głównych jest po prostu rewelacyjny pod każdym względem. W każdą grę grało nam się świetnie na Rivalu.

Ocena w kategorii competitive gaming (CS;GO, BF4, APB:R, W3:TFT) – 5/5
9

8. Podsumowanie

Rival wyznacza nowe standardy na rynku myszek dla graczy oraz dla samej firmy SteelSeries. Gracze zyskali nowy, doskonały sensor, który bez wątpienia przyciągnie w pierwszej kolejności wszystkich graczy low sens, którzy nie chcieli natywnej akceleracji lasera, a którzy potrzebują wykonywać długie, szybkie ruchy bez wywoływania akceleracji negatywnej. Dla SteelSeries jest to powrót (wspominając tu leciwy model Ikari) do profilowanych myszek dla graczy praworęcznych oraz (oby już na stałe) zmiany polityki cenowej. Chociaż nie obyło się bez małej wpadki z makrami, to wierzymy, że nowsza wersja sterowników wyeliminuje ten problem. Osoby, które nie potrzebują makr, nie mają czym się martwić 🙂
Tak też za 200zł dostajemy świetną, pełnowartościową mysz... cóż można więcej dodać... po prostu, dobra robota SteelSeries!

Cena w dniu publikacji – 199 zł. Sprawdź aktualną cenę tutaj.

10

Ocena
w skali od 0 do 5 (gdzie 5 to najlepiej)
  • kształt - 4
  • waga - 4.5
  • sensor - 5
  • jakość - 4
  • powierzchnia - 3.5
  • przyciski - 4.3
  • scroll - 4.5
  • ślizgacze - 5
  • sterowniki - 3
_rekomendacjaTG3

Produkt dostarczyła firma SteelSeries. Dziękujemy.
Steelseries-logo