palm / claw / fingertip

Palm2PALM GRIP
Najczęściej używana forma chwytu myszki i jest również uważana za najwygodniejszą. Praktycznie cała dłoń spoczywa na myszce. Jedynie mały fragment dolnej części śródręcza (tuż przed nadgarstkiem) ma styczności z podkładką (na zdjęciu czerwony punkt). Jednak u wielu graczy, i ta część w ogólne nie styka się z podłożem. Przyciski są wciskane całą powierzchnią palców. Występują tu 2 rodzaje układu palców na myszce. Pierwszy to, trzymanie na LMB(lewy przycisk) palca wskazującego, na RMB (prawy przycisk) palec środkowy, palce - serdeczny i mały trzymają bok myszy po prawej stronie (będąc praworęcznym graczem), kciuk lewa krawędź. Kółko jest kontrolowane przez palec wskazujący (tzw. 1+2+2). Układ ten zapewnia większą kontrolę nad myszką. Drugi to, na LMB wskazujący, na kółku środkowy, na RMB serdeczny, na bokach kciuk i mały (tzw. 1+3+1). Układ ten jest uważany za wygodniejszy dla dłoni, lecz zapewnia gorszą kontrolę. Ruchy są wykonywane przez nadgarstek i przedramię. Daje to stosunkowo, największą możliwą do uzyskania szybkość ruchów myszy. Chwyt ten jest najpopularniejszy wśród graczy low sens. Wadą palmgripa jest mniejsza precyzja, niż w przypadku innych chwytów, podczas małych, szczegółowych ruchów myszką. Na tym chwycie najłatwiej wyćwiczyć skuteczne wykonywanie flick shotów.
Dla takiego chwytu zaleca się używanie dużych o ergonomicznym kształcie myszek. Ważne, aby cała dłoń pokrywała powierzchnię myszki tak, by żaden palec nie znajdował się w powietrzu a dolna część śródręcza miała jak najmniejszy kontakt z podkładką.
W praktyce każdą myszkę można palmować w zależności od wielkości naszej dłoni. Jeżeli szukacie podręcznikowych palmowych myszek to najlepszymi przykładami są np. MX518, Rival 600, Kone AIMO, Model D, EC1, DeathAdder, G403, DM4 Evo, MS Intellimouse. 

clawgripCLAW GRIP
Cechą charakterystyczną jest ułożenie dłoni tak, aby przypominała kształt szponów. W przeciwieństwie do palmgripa (gdzie na myszce leży całą dłoń), jedynie 5 lub 6 punktów styka się z powierzchnią myszki. Tymi punktami są: opuszki kciuka na lewym boku, wskazującego na LMB, środkowy na RMB, serdeczny i mały na prawym boku oraz dla zachowania lepszej kontroli nad myszka dolna część śródręcza styka się z końcem myszki. Są jednak gracze, co stosują ten chwyt w postaci 5 punktowego, którzy wybierają krótsze myszki i nie dotykają jej tylnej części śródręczem (podobnie jak w fingertipie). Przyciski są wciskane opuszkami palców. Ruchy są wykonywane głównie nadgarstkiem. Popularny chwyt wśród mid i high sens-ów, zapewnia sporą kontrolę nad myszką podczas małych ruchów oraz umożliwia szybsze wciskanie przycisków. Odbywa się to jednak kosztem wygody.
Teoretycznie można używać claw gripa na dowolnej myszce, lecz praktycznie lepiej wybrać myszkę z wyższym profilem (wysoko umieszczone krawędzie, podniesiony środek - lekko cofnięty ku tyłowi (np. CM Recon), duża powierzchnia na boku myszki), z brakiem wyprofilowania pod prawą/lewą rękę, dużo graczy lubi jak myszka ma wgłębienia na palce na jej środku, po bokach ( kształt ")(", np. Deathadder ). Należy dobrać tak, aby dolna część śródręcza (to ta część skąd wychodzą palce ;p) mogła „docisnąć” tylną cześć myszki. Jak wybierzemy za krótką to może to być niemożliwe i w rezultacie stracimy na lepszej kontroli myszką. Za długa całkowicie uniemożliwi nam zrobienie takiego chwytu. Dla graczy stosujących 5 punktowe podparcie – im krótsza tym lepsza i bez profilowania.
Bardzo często spotyka się połączenie claw z palm gripem, czyli palce są lekko ugięte, a górna lub środkowa część śródręcza opiera się na myszce - ten chwyt jest powszechnie używany na takich myszkach jak np.  Zowie FK1, Mionix Avior, DM1, DM6, Kana V2, Sensei, Model O, Razer Viper.  Ten rodzaj chwytu częściej jest klasyfikowany jako chwyt z przewagą palm gripa. Do klasycznego claw gripa zbyt wielu modeli na rynku niestety nie ma. Podręcznikowa myszka do claw gripa powinna mieć podniesiony tył. Z tych co są dostępne to najlepszymi przykładami jest seria Zowie ZA lub Xtrfy MZ1 i Roccat Burst lub dla osób o bardzo dużych dłoniach np. G Pro. 
fingertipFINGERTIP GRIP
Jest to chwyt pomiędzy palmem a claw gripem. Występuje w 2 odmianach. W pierwszej (v1), podobnie jak w 5 punktowym claw gripie, kontakt dłoni z myszką jest dosyć ograniczony, mniej więcej tylko końcówki palców znajdują się na przyciskach myszki (palce są w pozycji prostej), reszta dłoni pozostaje bez kontaktu z nią i w przeciwieństwie do claw-gripa, dłoń jest dosyć nisko i płasko uniesiona. W drugiej (V2), mniej więcej 3/4 długości palców, delikatnie spoczywa na grzbiecie myszki - ten chwyt często nazywany jest też fingero-palmem. V2 można klasyfikować jako chwyt z przewagą palm gripa.
Ruchy są wykonywane głównie przez palce oraz nadgarstek. Układ palców jest jak w przypadku claw gripa. Tą formę chwytu stosują za równo gracze low/mid jak i high sens. Duża zaletą tego chwytu jest spora kontrola nad myszką z możliwością szybkiej adaptacji myszki w dłoni do wykonywanego ruchu. Przyciski są wciskane końcami palców.
Najczęściej stosuje się tu zasadę im mniejsza tym lepsza myszka. Po prostu trzeba dobrać tak myszkę, aby jak najmniejsza część śródręcza ją dotykała (aby jego dolna część spoczywała na podkładce, a środkowa znajdowała się w powietrzu). Do klasycznego fingertipa zaleca się myszki jak np. Xtrfy MZ1, M42, Zircon X, MM710, G102. Pod fingero-palma lepsze są trochę większe modele np. EC2, Xenon 800, DM6, Lix, Model D-, Burst.  

------------------------------------------------------------------------------------
Jak dobrać rozmiar myszki do odpowiedniego chwytu?
(jest to jedynie poglądowy sposób, aby ułatwić dobranie odpowiedniego rozmiaru, w przypadku nieproporcjonalnych dłoni może się nie sprawdzać)
Aby najlepiej dobrać wielkość myszki do swojej dłoni – ustaw kciuk w pozycji 90 stopni i zmierz długość od końca czubka najdłuższego palca do linii którą tworzy twój kciuk, jak na obrazku:

rekawymiar
Palm Grip: do otrzymanego wyniku dodajemy od 0 do 1 cm. W przypadku większych dłoni (takich +19.5cm), gdzie zmierzona długość przekracza rozmiar produkowanych myszek - bierzemy po prostu jak największe myszki. Profilowane myszki będą przy tym chwycie wygodniejsze.
Claw Grip:  Wersja 6 punktowa odejmujemy od 0.5 do 2 cm (dużo zależy od preferencji), wersja 5 punktowa odejmujemy od ok. 1 cm do tylu ile uważamy, że utrzymamy myszkę w palcach. Myszki wybieramy raczej węższe i symetryczne.
Fingertip: praktycznie możemy grać na każdej poniżej naszego wyniku po odjęciu ok. 1 cm.
Palmo - Claw: mierzymy podobnie jak przy palm gripie. Zaleca się tu raczej symetryczne lub lekko profilowane myszki. Dodatkowo, wielu graczy woli przy tym chwycie stosować bardziej płaskie myszki.

Przykład: Z wyniku otrzymaliśmy 12.5 cm (długość całej dłoni do nadgarstka to ok. 18.5 cm). Jak byśmy szukali myszki pod Palm Gripa to wzięlibyśmy takie z długością od 12,5 do 13.5 cm. Pod Claw ok. 11-12 cm. Pod Fingertipa 11.5-12 cm lub mniejsze.

W przypadku osób o mniejszych dłoniach do fingera i claw gripa radzimy wybierać myszki niższe (poniżej 40mm). Wtedy nawet jak wynik wyszedł nam ok. 11cm to damy radę chwycić nawet 11.5 centymetrową mysz.

Powyższe zasady są jedynie pomocą dla osób, które szukają nowej myszki i chcą mieć pewność, że dadzą radę utrzymać ją swoim ulubionym chwytem. Szerokość jest bardziej indywidualnym wyborem i nie istnieje tu jedna dobra zasada. Jeżeli szerokość obecnej myszki nam odpowiada, najlepiej jest wziąć nową o podobnym rozmiarze.