Qpad QH-90

Spis treści
1. Specyfikacja
2. Jakość wykonania
3. Komfort
4. Wrażenia w grach
5. Muzyka, filmy
6. Podsumowanie

Słuchawki były testowane na karcie Asus Xonar U3, Essence, SB ZxR, Z oraz zintegrowanym układzie Realtek ALC-898


1. Specyfikacjaqpad qh-90 1

Specyfikacja techniczna słuchawek

  • konstrukcja: wokół-uszne, zamknięte
  • przetwornik: dynamiczny, o średnicy 53mm
  • pasmo przenoszenia: 15 - 25000 Hz
  • impedancja: 60 Ω
  • moc wyjściowa: 150 mW
  • ciśnienie akustyczne (SPL): 98+/- 3 dB
  • zniekształcenia harmoniczne(THD): <2%
  • nacisk pałąku na głowę: 5 N
  • waga: ~290 g
  • wtyk: jack 3,5 mm
Specyfikacja techniczna mikrofonu

  • typ: elektretowy (back-electret)
  • charakterystyka kierunkowości: kardioidalna
  • impedancja: ≤2,2 kΩ
  • pasmo przenoszenia: 100 - 12000 Hz
  • zniekształcenia harmoniczne: 2% (przy f = 1000 Hz)
  • ciśnienie akustyczne: maks. 105 dB
  • wyjście: -39 +/- 3 dB
  • średnica kapsuły: 6 mm
  • długość pałąka: ok. 150 mm
  • wtyk: jack 3,5 mm

Kabel może mieć długość do 4 metrów (jedna przejściówka 2m, przewód z pilotem 1 metr + kabel od słuchawek 1 metr)
Dostępne w białym i czarnym kolorze

Dostępna jest również wersja półotwarta - QH-85
Cena ok. 400zł - Sprawdź najniższą cenę Qpad PREMIUM HiFi QH 90

2. Jakość wykonania

Słuchawki zostały wykonane niezwykle starannie z wysokiej jakości materiałów. Każdy element jest doskonale spasowany, nie ma tu mowy o żadnych luzach.
qpad qh-90 side 2
Pałąk jest wykonany z elastycznego plastiku oraz aluminium (cześć trzymająca muszle), dzięki czemu jest znacznie mniej podatny na złamania, niż powszechnie stosowane w tańszych konstrukcjach twarde plastiki. Dodatkowo obszyto go skórą. Dzięki temu słuchawki nabierają bardzo atrakcyjnego wyglądu.
qpad qh-90 pałąk

Muszle oraz część pałąka są wykonana z przyjemnego w dotyku matowego plastiku, sprawiającego wrażenie bardzo solidnego. Na aluminiowych elementach pałąka znajduje się mechanizm regulacji wielkość. Wydłużając ich długość, czujemy przeskok pomiędzy ząbkami. Regulacja działa dosyć luźno, lecz mając słuchawki na głowie, długość pozostaje bez zmian. Podczas ściągania lub poprawiania słuchawek może się to jednak zmieniać o 1-2 ząbki.
qpad qh-90 regulacja

Elastyczny kabel jest pokryty przyjemną w dotyku gumą. Jest jednak z nim pewien denerwujący problem, odkładając codziennie słuchawki w to samo miejsce na biurku, kabel samoistnie „uwielbia się skręcać” skracając swoją długość, przez co codziennie trzeba go prostować.
qpad qh-90 kabel

Poduszki, na muszlach oraz ta pod pałąkiem są bardzo ładnie obszyte skóropodobnym materiałem. Niestety po ok 2 latach zaczyna się kruszyć - kawałki tej skórki zaczynają po prostu odpadać (tak samo jest na pałąku). Wewnątrz muszli znajduje się obszyta materiałem gąbka.
qpad qh-90 muszlaqpad qh-90 poduszka 1

Mikrofon jest odczepiany (w jego miejsce można wstawić zaślepkę). Posiada sztywny metalowy oplot, który możemy regulować wedle uznania.
qpad qh-90 jakoscqpad qh-90 mic

Zarówno głośność słuchawek jak i wyciszanie mikrofonu możemy regulować za pomocą pilota.
qpad qh-90 pilot
Dodatkowo, do słuchawek jest dołączony materiałowy pokrowiec, który zabezpiecza je podczas transportu.

@update
Z czasem skóra, którą obszyty jest pałąk zaczyna pękać i odpadać, wygląda to bardzo nie estetycznie. W naszym obecnym modelu, ze skóry nic nie zostało i widać jedynie mało elegancki materiał na który była nałożona skóra. Do tego jedna śrubka trzymająca muszlę niestety sama się odkręca. 

3. Komfort

Trzeba przyznać, że komfort z użytkowania Qpadów jest ich najmocniejszym punktem. Model QH-90 posiada zamkniętą konstrukcje, nauszniki w całości zakrywają nasze uszy. Dzięki pałąkowi o dobrze zbalansowanej sprężystości, muszle pewnie przylegają do głowy. Te elementy składają się z kolei na bardzo dobre wygłuszenie otoczenia. Jest to przynajmniej na poziomie 50%, np. grając w pokoju, w którym ktoś ogląda telewizję, będziemy mogli skupić się na dźwiękach w grze a nie na odgłosach telewizora.  Co więcej, dzięki takiemu tłumieniu, możemy zabierać słuchawki na wszelkie lan-party bez obawy, że odgłosy zgromadzonych wokół nas osób będą zakłócać naszą rozgrywkę.  Nawet w warunkach domowej ciszy, ubierając słuchawki odrywamy się od otoczenia i możemy lepiej skupić się na tym, co dzieje się na naszym ekranie.
qpad qh-90 zakrycie

Dzięki miękkim poduszkom używanym w tym modelu, nawet po kilkunasto godzinnej gamingowej sesji, nie odczuwaliśmy najmniejszego dyskomfortu. Po takim czasie nie było bólu głowy, który często odczuwa się w miejscu pod pałąkiem ani żadnego innego ucisku. Co więcej nie odczuwaliśmy, aby naszym uszom było za gorąco.

Słuchawki są tak wygodne i przyjemne w dotyku, że nawet jak niczego nie słuchamy, to siadając przed komputerem, będziemy je ubierać dla samego noszenia.

Słuchawki są bardzo głośne, co w połączeniu z dobrym tłumieniem zewnętrznych dźwięków umożliwia nam bardzo komfortowe granie nawet w hucznych pomieszczeniach.
qpad qh-90 3

4. Wrażenia w grach

Słuchawki bardzo dobrze sobie radzą z pozycjonowaniem dźwięku, jak wiadomo jest to też zależne od karty dźwiękowej, jaką posiadamy. Grając np. w CS-a, nie ma z reguły problemu z orientacją skąd dobiegają strzały bądź kroki, chociaż przyznam, że mając przeciwnika z tyłu bądź z przodu nie zawsze da się określić jak daleko jest on od nas lub nawet wiedząc, że dźwięk dochodzi z przodu to nie jesteśmy w stanie określić czy było to całkiem na wprost czy może trochę na lewo/prawo. Pozycjonowanie odgłosów znajdujących się daleko od nas określiłbym jako 4 biegunowe. Dopiero jak dźwięk zaczyna dochodzić z bliższa staje się to już łatwe do wyłapania (oczywiście o ile w jakiś sposób hałasuje :P). Miałem okazję sprawdzić to na słuchawkach Qpad qh-1339 i tam pozycjonowanie dźwięku było jednak znacznie lepsze. Odgłosy strzałów, wybuchów, kroków są wyraźne, naturalne i przyjemne dla ucha. W momencie wybuchów czy nawet strzałów, bas daje o sobie znać w sposób bardzo przyjemny. Czujemy wyraźne „kopnięcie”, które w większości przypadków nie zagłusza pozostałych odgłosów i nie dominuje znacząco nad resztą tonów. Reasumując QH-90 nie są słuchawkami nastawionymi na profesjonalną grę w sieciowe FPS'y, w których bezbłędne określenie pozycji wroga jest kluczowe.

W grach typu: Battlefield czy Call of Duty, gdzie pojedynek toczy się w większości na otwartych przestrzeniach, gdzie ciągle są wybuchy, ciągłe strzały, odgłosy pojazdów i wszelkie inne odgłosy otoczenia, słuchawki bardzo dobrze sobie radzą nie powodując zlewania dźwięków. Ciągle jesteśmy w stanie odróżnić dochodzące do nas odgłosy. Z kolei w grze TES: Skyrim, dźwięk był tak dobry, że wręcz można było się całkowicie zatopić w świecie Tamriel, delektując się wszelkimi otaczającymi nas odgłosami, wręcz można było poczuć jak byśmy fizycznie tam byli. Będąc w jakimś pomieszczeniu wyraźnie odczuwamy tą „ciasnotę”, jeżeli słyszymy dźwięk to dokładnie wiemy czy dochodzi on z zewnątrz budynku czy z wewnątrz. Będąc na dużej otwartej przestrzeni, wyraźnie czujemy rozległość terenu.

Na zintegrowanym układzie słuchawki brzmiały poprawnie, lecz pozycjonowanie nie było tak dobre. Również przestrzenność wydawała się trochę „okrojona”.

Mikrofon dobrze zbiera dźwięki, jest bardzo czuły (może nawet aż za bardzo). W programach typu ts3, ventrilo nasz głos jest dosyć czysty i dobrze słyszalny.
qpad qh-90 side

5. Muzyka, filmy

Słuchawki są dosyć uniwersalne. Nie ma tu jakiejś znacznej dominacji ze strony któregoś tonu – cała scena muzyczna jest dosyć zbalansowana. Oczywiście da się zauważyć, że średnie tony są lekko wycofane (jednak ciągle wyraźne), bas momentami dominuje, jest gęsty, głęboki i schodzi dosyć nisko, ale na pewno nie daje uczucia obecności „na wiejskiej imprezie”, gdzie obrazowe dudnienie jest tam podstawą. Jest w miarę dobrze kontrolowany (chociaż czasami tej kontroli mu brakuje). Wysokie tony są łagodne, stonowane, lekko ocieplone nie ma tu sybilacji, wydają się jednak za bardzo wygładzone.
Osoby, które chcą używać tych słuchawek głównie do muzyki powinni posiedzieć trochę w equalizerze i ustawić tony według swoich preferencji. Na pewno nie są to słuchawki dla audiofila lub osoby, która szuka słuchawek pod specyficzny typ muzyki. Ogólnie ich charakter można określić jako zbalansowany, ale "zmierzający" ku dołowi.

Filmy ogląda się na nich bardzo przyjemnie, dzięki naturalności brzmienia, z trochę bardziej zaakcentowanym dołem, wszystkie dźwięki są prawdziwe, wyraźne i mocne, nie czujemy tu dodatkowego ubarwiania lub sztuczności.
qpad qh-90 end

6. Podsumowanie

Qpad QH-90 jest bardzo dobrym zakupem jak szukamy słuchawek z nastawieniem na gry, gdzie bezwzględne pozycjonowanie nie odgrywa najważniejszej roli. Słuchawki chociaż ogólnie mają dosyć naturalny charakter, to lekko skłaniają się ku dołowi (czyli mają lekko ciemne, "funowe" brzmienie). Separacja jest na wysokim poziomie - podczas grania w FPS'y gdzie mamy do czynienia z natłokiem różnych odgłosów dochodzących z każdej strony, bez problemu odróżniamy poszczególne dźwięki. Również, wyraźnie czujemy czy jesteśmy w pomieszczeniu czy na otwartej przestrzeni. Niestety mają dosyć małą scenę, która powoduje, że określanie kierunków strzałów lub wyłapywanie istotnych dla nas dźwięków nie zawsze jest możliwe. Słuchawki wymagają dobrej karty dźwiękowej, gdyż z integry wyraźnie czuć, że mogłyby "wyciągnąć" więcej.
Zdecydowanie największą zaletą jest jakość i wygoda Qpadów. Z ogromną przyjemnością możemy spędzać godziny ze słuchawkami na głownie. Jeżeli w naszym otoczeniu panuje często hałas to słuchawki doskonale wygłuszą go i spokojnie będziemy mogli się skupić na graniu. Połączenie wygody i czystego dźwięku sprawdza się bardzo dobrze podczas oglądania filmów i słuchania muzyki. Można powiedzieć, że słuchawki grają rozrywkowo i na pewno nie zamęczą słuchacza swoją barwą.
Są to słuchawki które mają zapewniać przede wszystkim przyjemność z rozgrywki, oferując porywający, relaksujący, o dobrej jakości i znajdujący się blisko słuchacza dźwięk, czyli niekoniecznie to, czego oczekuje większość "zapalonych" graczy w sieciowe FPS'y.

Ocena
w skali od 1 do 5 (gdzie 5 to najlepiej)
  • jakość - 3.5
  • komfort - 5
  • pozycjonowanie - 3.5
  • separacja dźwięków - 4.2
  • brzmienie - 4.5
  • przestrzenność - 2.5
  • muzyka - 4.5
  • filmy - 4.5
  • tłumienie otoczenia - 4.5
  • mikrofon - 4
_