Xtrfy GP4

Spis treści:
1. Specyfikacja

2. Jakość wykonania
3. Przyczepność
4. Szybkość, kontrola, gładkość ruchów i zachowanie sensorów
5. Podsumowanie


1. Specyfikacja

    • rozmiar: L - 455 x 400 x 4 mm
    • dostępna w pięciu kolorach (czarna, retro, pink, blue, white)
    • rodzaj: tkanina
    • powierzchnia o średniej szybkości
    • cena (stan na 03.2021):
      109 zł
      - za czarną
      139 zł - za wersję z grafiką Abstract Retro
      139 zł - za wersję z grafiką Cloud White

nasza wersja testowa to model GP4 Abstract Retro


2. Jakość wykonania

  • Strona ślizgowa podkładki jest wykonana z lekko szorstkiego, gładkiego, o gęstym i mocnym splocie materiału. Nie jest to ta częściej spotykana lekko polerowana (jakby woskowana, naoliwiona) powierzchnia. Można powiedzieć, że dostajemy tutaj takie typowe, materiałowe, matowe pokrycie.
  • Wersja bazowa (spód) jest wykonana z wysokiej jakości gumy. Dostajemy tutaj rzadko spotykaną bazę, która wykonana jest jakby z jednolitej gumy, pozbawionej niewielkich otworków a'la gąbka (z czym mamy do czynienia w 99% podkładek). Zapewne szersze grono graczy ten rodzaj spodu kojarzy z podkładkami od Zowie z serii SR.
  • Brzegi podkładki są obszyte bardzo równym gęstym splotem. Rozwarstwianie powierzchni nie powinno mieć tutaj miejsca.
  • Podkładka posiada średnią podatność na zabrudzenia. Głównie będą widoczne pozostałości po naskórku oraz drobne pyłki. W celu zachowania optymalnego ślizgu należy od czasu do czasu odkurzyć podkładkę lub delikatnie ją przemyć. Podkładka jest w stanie wytrzymać również pranie w pralce (w temperaturze do 30ºC), ale z naszego doświadczenia ograniczylibyśmy taki sposób czyszczenia do momentu, gdy jest to absolutnie konieczne.
  • Podkładka w naszym przypadku nie była wyprostowana po wyjęciu z pudełka, brzegi były lekko wybrzuszone, zaokrąglone. Niestety, ale po miesiącu użytkowania na brzegach nadal widać wybrzuszenia.
  • Podkładka posiada całkiem dobrą odporność na ciecz, czyli pot lub inne drobne zalania nie powodują znaczących zmian w ślizgu i nie są zbytnio odczuwalne.
  • Jak każda szorstka powierzchnia u niektórych osób może wywoływać szybszą potliwość dłoni.
  • Podkładce nie towarzyszył żaden nieprzyjemny zapach gumy.

  • podkładka dostępna jest w aż 5 wersjach kolorystycznych. Co ciekawe producent sprzedaje cały komplet (podkładka, myszka i klawiatura) pasujący do siebie kolorystycznie.


3. Przyczepność

O ile nie korzystamy z biurka ze śliską lakierowaną powierzchnią to nie powinniśmy mieć problemu z przyczepnością. Biorąc pod uwagę fakt, że na tego typu biurkach żadna podkładka nie leży dobrze to nic niepokojącego w tym nie widzimy.
W teście polegającym na przesunięciu podkładki jedną dłonią poprzez docisk tylko na powierzchnię ślizgową, wykonywanym na zwyczajnych powierzchniach z jakich wykonuje się standardowe biurka do pracy lub dla graczy (szkło, metal, drewno, plastik) - nie mogliśmy jej przesunąć. Oznacza to, że jeżeli powierzchnia na której trzymamy podkładkę jest odpowiednia, to będzie ona leżeć niczym wmurowana. Nie wiemy jednak jak zachowuje się model o mniejszym rozmiarze.


4. Szybkość, kontrola, gładkość ruchów i zachowanie sensorów

Współpraca z sensorami:
Podkładka w kolorystyce Abstract Retro charakteryzuje się pełną współpracą z każdym nowszym sensorem (m.in. 3310, 3320, 3325, 3327, 3330, 3359, 3360 oraz 3389 wraz ze wszystkimi swoimi odmianami tj. Owl-Eye, TrueMove3, 3366) oraz laserami A9500/9800. Jest to również doskonała pozycja dla osób, które ciągle stosują starszej generacji sensory (np. A3050, A3090), gdyż nawet przy wysokich dpi sensory te działają w pełni swoich możliwości. Korzystając z A3050 na czerwonej części powierzchni jest trochę niższy LOD niż na czarnej.

KOMPATYBILNOŚĆ Z SENSORAMI
(obok oceny kompatybilności i maksymalnej szybkości podano w nawiasie wartość lod dla danego modelu - 1CD = 1.2mm)
Tesoro SHRIKE
(A9500)
- pełna (1CD)
CM Xornet
(A3050)
- pełna (~2.5CD)
Zowie EC2 Evo
(A3090)
- pełna (~1CD)
SS Rival 300
(PMW3310)
- pełna (1CD)
CM Xornet II
(PMW3320)
- pełna (2CD)
Genesis Krypton 500
(PMW3325)
- pełna (2CD)
CM MM S
(PMW3330)
- pełna (~1CD)
DM1 Pro S
(PMW3360)
- pełna (~1CD)
DM1 FPS
(PMW3389)
- pełna (~1CD)
Razer Viper Mini
(PAW3359)

- pełna (~2.5CD)
  • kompatybilność - oznacza, czy sensor myszki dobrze współgra z podkładką (pełna - oznacza, że sensor działa w pełni swoich możliwości, osiąga swój max speed brak - sensor może się "gubić", kompletnie nie reagować lub zbyt łatwo wywołać na nim akcelerację negatywną, częściowa - sensor osiąga niższe wartości maksymalne od optymalnej, przez co łatwiej wywołać na nim akcelerację negatywną lub występują zaburzenia w pracy kursora przy niektórych wartościach dpi).
  • lod - wysokość podniesienia myszki, przy której kursor przestaje się poruszać.
  • nie przeprowadzamy już testów modeli sensorów, których praktycznie na rynku już nie ma.

Charakterystyka ślizgu:
Podkładka charakteryzuje się średniej szybkości ślizgiem. Nawet sam producent określa ją jako "balanced" z czym w pełni się zgadzamy. Szybkość i opór jaki odczuwamy jest niemal taki sam w poziomie jak i w pionie. Różnica pomiędzy ruchem statycznym a dynamicznym jest mała, ale zauważalna. Oznacza to, że podczas startu z pozycji zerowej odczuwa się niewielki opór (efekt przyklejania się myszki do podkładki jest tutaj mało odczuwalny). Gdy często zwalniamy i przyspieszamy ruch, to możemy odczuwać drobną nieregularność i nierówność w szybkości. Dużym plusem podkładki jest bardzo wyraźny feedback podczas poruszania myszką. Podkładka swoimi właściwościami zapewnia dobrą kontrolę. Na podkładce dobrze wykonuje się flick shoty. Osoby, które opierają swoją celność w grach na długich i szybkich ruchach, podczas których zatrzymują celownik na wybranym celu, będą z niej zadowoleni. Z racji na fakt, że powierzchnia jest dosyć miękka to nie zalecamy korzystać z myszek o cienkich ślizgaczach (do 0.5 mm) i o małej ich powierzchni, zwłaszcza jak mocno dociskamy myszkę do podłoża. Z drugiej jednak strony owa miękkość ułatwia zatrzymywanie myszki w wybranym miejscu. Podkładka powinna dobrze się sprawdzić jako taki "allrounder" do codziennego użytku.

Zamiennik (podkładka o podobnej powierzchni):

Zarówno pod kątem materiałów jak i właściwości ślizgowych najbliżej jej do podkładek: DM Pad, Genesis M12, Mionix Alioth, RazerGoliathus Speed. Pewne różnice wynikają zapewne z zastosowanego innego spodu.

Zestawienie Xtrfy GP4 w stosunku do innych podkładek, dostępne jest pod tym linkiem.

Poniżej prezentujemy średni wynik ślizgu jaki uzyskaliśmy testując różne myszki, różnych producentów na podkładce Xtrfy GP4. O tym jak rozumieć poniższe wyniki możecie przeczytać pod tabelką z zestawieniem wszystkich podkładek (link powyżej).

SPEED
KONTROLA SMOOTHNESS FEEDBACK GRIP
64 62 7 8 7.5
  • speed (szybkość - skala od 0 do 100; więcej to szybsza powierzchnia) - szybkość z jaką przesuwa się myszka na podkładce. Do 55 zaliczamy wolne, do 67 średnie, wszystko powyżej szybkie.
  • kontrola (skala od 0 do 100; więcej to lepsza kontrola) - jest sumą wyników subiektywnej oceny testerów (biorąc pod uwagę: lod myszek, ich zachowanie, właściwości ślizgowe, grip, gładkość ruchu, feedback oraz odczucia podczas grania). Dla podkładek wolnych i średnich pożądanym wynikiem jest od 62 pkt. Podkładki szybkie nie mają zalecanego progu.
  • smoothness (gładkość ruchu - skala od 0 do 10; więcej to większa gładkość) - wskazuje z jak dużą gładkością porusza się myszka (w tym: start z pozycji 0, równość ruchu po osi XY, ruch pod dociskiem, jednolitość ruchu). Dla graczy FPS zalecany poziom to 5.5 do 6.5. Pod RTS od 7 w górę. Jest to czynnik mocno zależny od preferencji, gdyż jeden będzie wolał większy opór przy starcie z pozycji 0 albo przy docisku, inny woli jednolitość w każdej sytuacji.
  • feedback (skala od 0 do 10; więcej to lepsze wyczucie ruchu kursora) - wskazuje na poziom wyczucia położenia myszki na podkładce, czyli jak charakterystyczny jest ruch na danej powierzchni. Do hardcorowego grania zalecamy podkładki ze współczynnikiem min. 7.
  • grip (skala od 0 do 10; więcej to łatwiej zatrzymać myszkę) - wskazuje na łatwość zatrzymania myszki w miejscu, po szybkim ruchu. Również mocno subiektywny podpunkt, gdyż nie zawsze większy grip będzie pożądany podczas grania.

powierzchnia z bliska:

Jittering – dodatkowy jitter, nie będący winą sensora praktycznie nie występuje. Na podkładce można używać dowolnego sensora o dowolnym dpi i będzie się zachowywał tak jak ma w specyfikacji. Nie wiemy czy na innych wersjach kolorystycznych również tak jest, ale podejrzewamy, że na czarnym modelu GP4  starsze sensory mogą nie osiągać takich samych rezultatów.

Podkładka dostępna jest tylko w jednym rozmiarze - 455 x 400 x 4 mm. Nie wiemy czy pojawią się inne rozmiary. Pocieszający jest fakt, że jest on najpopularniejszy i dla większości powinien wystarczyć. Wiemy, że z racji na zastosowany tutaj charakterystyczny spód nierealnym jest stworzenie podkładki metrowej. Owy spód bardzo źle znosi załamania i zwijania.


5. Podsumowanie

Seria produktów Project 4 od Xtrfy to klawiatury, myszki i podkładki pasujący do siebie kolorystycznie i wyróżniające się niecodziennymi rozwiązaniami. Xtrfy w przypadku podkładek GP4 nie zdecydowało się na dodawanie podświetlenia. Poszli inną drogą poprzez wyróżnienie ich malunkami na powierzchni (są to oryginalne arty szwedzkiego artysty Kima Berkhuizena). Na żywo prezentują się naprawdę fajnie i każdy kogo nudziły standardy ma szansę upiększyć swoje biurko o małe dzieło sztuki ;). Dla tych którzy jednak piękno odnajdują w prostej czarnej powierzchni na szczęście wyboru też nie zabrakło. My jako gracze tego typu pomysły tłumaczymy sobie tym, że jak już jeździmy myszką po takim dziele sztuki to może chociaż trochę nas to odchami i nie będziemy wyzywać jakiegoś gracza na czacie, który zawalił rundę w CS'ie lub Overwatch'u ;). Niemniej, jaki by nie był zamysł producenta, dajemy plusa za oryginalność. To co jednak nas jako graczy bardziej interesuje (przynajmniej tych mniej kulturalnych, bo zapewne część z was właśnie żałuje, że nie piszemy jednak więcej o sztuce i nie interpretujemy rysunków :P) to właściwości ślizgowe tej podkładki. Chociaż zastosowano tutaj bardzo fajny i rzadko spotykany spód to w połączeniu z dosyć standardowym materiałem nie uzyskano przełomowego połączenia. Podkładek zapewniających zbliżone wartości jest przynajmniej kilka i to dużo tańszych. Na plus dla tego modelu na pewno trzeba zaliczyć doskonałą współpracę ze wszystkimi sensorami jak i wysoką jakość wykonania. Podkładka Xtrfy GP4 gwarantuje na pewno wszechstronność - średnio szybki ślizg o umiarkowanej kontroli. Taka podkładka do wszystkiego, ale nie polecalibyśmy jej zawodowym graczom. Być może po recenzji rewelacyjnej myszki M42, nasze wymagania co do produktów Xtrfy na pewno znacząco wzrosły i stąd poprawna pod każdym względem podkładka nie robi na nas wrażenia. O ile model myszki M42 konkurencji nie ma dużej, tak podkładka GP4 już ją ma i to sporą i silną. Odbiorcy na pewno się znajdą, bo podkładek z ładną grafiką nie ma zbyt dużo na rynku. Chociaż zapewne to nie fani sztuki mieli być głównymi odbiorcami tej podkładki, to wyszło jak wyszło, ale pewna nisza przynajmniej została zapełniona.

Cena w dniu publikacji 109 zł za wersję czarną lub 139 zł za wersję z grafiką. Sprawdź aktualną cenę tutaj lub tutaj.


 


Pytania odnośnie recenzji prosimy zadawać na tym forum.