Endgame Gear MPX39

Spis treści:
1. Specyfikacja

2. Jakość wykonania (powierzchnia, podatność na zabrudzenia i ciecz)
3. Przyczepność
4. Szybkość, kontrola, gładkość ruchów i zachowanie sensorów
5. Podsumowanie


1. Specyfikacja

    • rozmiar i cena (stan na 12.2020):
      395 x 395 x 3.5 mm – 59€
    • kolor: czarna
    • rodzaj: materiał syntetyczny
    • powierzchnia: szybka


2. Jakość wykonania (powierzchnia, podatność na zabrudzenia i ciecz)

  • Materiał użyty do produkcji części ślizgowej to Cordura. Jest to opatentowana mieszanka materiałów syntetycznych, która gwarantuje, że włókna będą przez długi czas odporne na przetarcia i otarcia. W internecie można znaleźć o tym materiale wiele różnych informacji. Ostatnim czasy materiał ten stał się bardzo popularny i coraz więcej producentów sięga po niego. Z doświadczenia z tą powierzchnią wiemy, że faktycznie bardzo długo utrzymują się na niej początkowe właściwości ślizgowe.
  • Strona bazowa (spód) jest wykonana z silikonu. Jest praktycznie tak samo chwytna jak gumowa powierzchnia. Silikon wydaje się jednak lepszej jakości i jego zaletą jest to, że nie posiada brzydkiego zapachu, który często jest problemem przy zwykłych gumowych spodach.
  • Podkładka jest obszyta, splot jest bardzo równy i zwarty - nie powinien się strzępić, ani rozchodzić.
  • Podkładka posiada niską podatność na zabrudzenia i nie wymaga szczególnej pielęgnacji. Wystarczy przetrzeć powierzchnię wilgotną szmatką, aby usunąć ewentualne zabrudzenia.
  • Podkładka jest w pełni wyprostowana po wyjęciu z pudełka.
  • Podkładka posiada dobrą odporność na ciecz, czyli pot lub inne drobne zalanie nie powodują znaczących zmian w ślizgu.
  • Podkładka nie wywoływała potliwości dłoni u osób testujących.


3. Przyczepność

Dzięki swojej wadze oraz chwytnej silikonowej powierzchni MPX390 bardzo dobrze przywiera do podłoża. Nie uświadczyliśmy tutaj znaczących mikro-ruchów podłoża podczas grania. W teście polegającym na przesunięciu podkładki jedną dłonią poprzez docisk tylko na powierzchnię ślizgową, na wszystkich zwyczajnych powierzchniach z jakich wykonuje się standardowe biurka do pracy czy dla graczy (szkło, metal, drewno, plastik) nie mogliśmy jej przesunąć. Oznacza to, że jeżeli powierzchnia na której trzymamy podkładkę jest odpowiednia, to będzie ona leżeć niczym wmurowana.


4. Szybkość, kontrola, gładkość ruchów i zachowanie sensorów

Współpraca z sensorami:
Identyczne zjawisko zachowania sensorów zaobserwowaliśmy na wszystkich podkładach z powierzchnią Cordura. Podkładka charakteryzuje się pełną współpracą z każdym sensorem. Wszystkie nowsze sensory posiadają pełną kompatybilność (m.in. 3310, 3320, 3325, 3330, 3360 oraz 3389 wraz ze wszystkimi swoimi odmianami tj. Owl-Eye, TrueMove3, 3366). Jest to też bardzo dobra pozycja dla osób, które ciągle stosują starszej generacji sensory (np. A3050, A3090 lub laserowe A9500/9800), ale korzystają z niskich dpi. Nie zalecamy do niej jedynie S3888 który posiadał z jakiegoś powodu ogromny LOD na tej powierzchni. Jedyna uwaga odnosi się do pośredniej współpracy z PMW3360 i PMW3389. Jeżeli na podkładce znajdują się jakieś nieczystości (np. okruszek), nawet mało widoczne, to sensor po najechaniu na taki obiekt, potrafi stracić trakcje. Spowoduje to, że kursor nagle "ucieknie" w losowym kierunku. Podczas naszych testów zdarzyło się to jedynie kilkukrotnie. Chociaż skala tego zjawiska jest znikoma, to trzeba mieć na uwadze, że może to nastąpić i profilaktycznie należy dbać o czystość podkładki. Efekt jest zbliżony do tego, co czasem obserwuje się przy tych sensorach na podkładkach plastikowych i przy identycznym założeniu.

KOMPATYBILNOŚĆ Z SENSORAMI
(obok oceny kompatybilności i maksymalnej szybkości podano w nawiasie wartość lod dla danego modelu - 1CD = 1.2mm)
Tesoro SHRIKE
(A9500)
- pełna (1CD)
CM Xornet
(A3050)
- częściowa (3CD)
Zowie EC2 Evo
(A3090)
- pełna (~1CD)
SS Rival 300
(PMW3310)
- pełna (2CD)
CM Xornet II
(PMW3320)
- pełna (2.5CD)
Genesis Krypton 500
(PMW3325)
- pełna (2CD)
CM MM S
(PMW3330)
- pełna (~1CD)
DM1 Pro S
(PMW3360)
- pełna (~1CD)
DM1 FPS
(PMW3389)
- pełna (~1CD)
  • kompatybilność - oznacza, czy sensor myszki dobrze współgra z podkładką (pełna - oznacza, że sensor działa w pełni swoich możliwości, osiąga swój max speed brak - sensor może się "gubić", kompletnie nie reagować lub zbyt łatwo wywołać na nim akcelerację negatywną, częściowa - sensor osiąga niższe wartości maksymalne od optymalnej, przez co łatwiej wywołać na nim akcelerację negatywną lub występują zaburzenia w pracy kursora przy niektórych wartościach dpi).
  • lod - wysokość podniesienia myszki, przy której kursor przestaje się poruszać.
  • nie przeprowadzamy już testów modeli sensorów, których praktycznie na rynku już nie ma.

Charakterystyka ślizgu:
Jako, że powierzchnia jest już nam dobrze znana i w stosunku do tego z czym mieliśmy wcześniej do czynienia praktycznie niczym się nie różni, to ciężko napisać coś nowego. Tak też, podkładka Endgame Gear MPX390 należy do bardzo szybkich ślizgowo podkładek. Cechuje ją bardzo gładki i równy ślizg. Szybkość ruchu w poziomie jest niemal identyczna jak w pionie. Jak na tak szybką podkładkę, wyczucie powierzchni jest wyjątkowo wyraźne, co zawdzięczamy najprawdopodobniej lekko "surowemu" i nieśliskiemu w dotyku materiałowi. Różnica pomiędzy ruchem statycznym a dynamicznym jest wyjątkowo mała - oznacza to, że podczas startu z pozycji zerowej nie odczuwa się za bardzo oporu. Efekt przyklejania się myszki do podkładki jest niemal zerowy. Wiąże się to jednak z tym, że trudniej zatrzymuje się myszkę po szybkim ruchu - co jest normalne dla tak szybkich podkładek. MPX390 jest bardzo sprężysta, więc można używać myszek z cienkimi ślizgaczami. Jest jednak pewien czynnik, który przemawia na plus dla MPX390. Jest to silikonowy spód, który sprawia, że powierzchnia jest niezwykle równa. Na standardowych gumach, poprzez fakt, że guma ma strukturę a'la gąbka, to da się wyczuć minimalne różnice w równości powierzchni. Silikon jest jednolity, co daje wrażenie płynniejszego ślizgu. Są to szczegóły, ale dla kogoś mogą jednak okazać się istotne. Połączenie silikonu z ta powierzchnią bardzo przypadło nam do gustu. Podkładka jest zalecana w szczególności pod RTSy/MOBA.

Zamiennik (podkładka o podobnej powierzchni):
Na rynku już istnieje kilka podkładek z identycznym materiałem. Są to SPC Endorphy Cordura Speed, XPG Battleground oraz Endgame Gear MPC. W praktyce powierzchnia jest identyczna jak w modelach od XPG i SPC. W stosunku do Endgame Gear MPC różnice są małe, ale zauważalne.

Zestawienie Endgame Gear MPX 390 w stosunku do innych podkładek, dostępne jest pod tym linkiem.

Poniżej prezentujemy średni wynik ślizgu jaki uzyskaliśmy testując różne myszki, różnych producentów na podkładce Endgame Gear MPX390. O tym jak rozumieć poniższe wyniki możecie przeczytać pod tabelką z zestawieniem wszystkich podkładek (link powyżej).

SPEED
KONTROLA SMOOTHNESS FEEDBACK GRIP
79 60 8.5 7 6
  • speed (szybkość - skala od 0 do 100; więcej to szybsza powierzchnia) - szybkość z jaką przesuwa się myszka na podkładce.
  • kontrola (skala od 0 do 100; więcej to lepsza kontrola) - jest sumą wyników subiektywnej oceny testerów (biorąc pod uwagę: lod myszek, ich zachowanie, właściwości ślizgowe, grip, gładkość ruchu, feedback oraz odczucia podczas grania).
  • smoothness (gładkość ruchu - skala od 0 do 10; więcej to większa gładkość) - wskazuje z jak dużą gładkością porusza się myszka.
  • feedback (skala od 0 do 10; więcej to lepsze wyczucie ruchu kursora) - wskazuje na poziom wyczucia położenia myszki na podkładce, czyli jak charakterystyczny jest ruch na danej powierzchni.
  • grip (skala od 0 do 10; więcej to łatwiej zatrzymać myszkę) - wskazuje na łatwość zatrzymania myszki w miejscu, po szybkim ruchu.

powierzchnia z bliska:

Jittering – Maksymalne wartości dla danych sensorów, przy których nie występuje jitter to: A3050 - 1000dpi; A3090 - 1600dpi; A9500 - 3600dpi; natomiast wszystkie nowsze (m.in. 3310, 3320, 3325, 3330, 3360, 3389) sensory optyczne doskonale sobie radzą we wszystkich natywnych wartościach i nie wykazują żadnych negatywnych zachowań.

Podkładka dostępna jest w jednym rozmiarze, który uchodzi za najbardziej uniwersalny. Nawet wśród graczy low-sense taki rozmiar wystarczył do komfortowej gry. Silikonowy spód jest głównym powodem, dla którego większy rozmiar byłby niemal niemożliwy do wykonania (nie da się zwinąć w rulon, tak aby nie zajmował dużo miejsca).

  • według naszego pomiaru podkładka ma: 395 x 395 x 3.5 mm - producent podaje trochę inne wymiary (390 x 390 x 3mm ).


5. Podsumowanie

Producent najwyraźniej bardzo sobie upodobał materiał Cordura, gdyż w kolejnej swojej podkładce zdecydował się na jego użycie. Jest to bardzo szybki i wytrzymały materiał syntetyczny, który dopiero od niedawna znalazł swoje zastosowanie również w gamingu. O ile w recenzowanym wcześniej modelu MPC 890 materiał ten został lekko zmodyfikowany, tak w MPX390 dostajemy go w jego standardowej wersji. Chociaż Cordure w takiej postaci możemy spotkać w kilku innych podkładkach dostępnych na rynku, to tym co przemawia za modelem od Endgame Gear i go wyróżnia na tle konkurencji to specyficzny silikonowy spód. Takie połączenie wydaje się doskonałe dla wszystkich osób poszukujących bardzo szybkich i stabilnych podkładek. MPX390 dostępna jest w jednym rozmiarze 395 x 395 x 3.5 mm. O ile zrobienie większego rozmiaru przy zastosowaniu silikonowego spodu jest niemal niemożliwe, tak mniejszy rozmiar na pewno znalazłby swoich odbiorców. Cena tego modelu jest spora. Niemniej możemy być chociaż pewni tego, że pod kątem jakości nie spotkamy się z rozczarowaniem. Można śmiało rzec, że robimy zakup na lata. Reasumując, jeżeli do tej pory graliście na twardych podkładkach lub w ogóle z nich nie korzystaliście i chcielibyście sobie poprawić kontrolę nad myszką, to ten model jest z pewnością dla Was. Mocno polecamy go również wszystkim graczom RTS'ów. Jeżeli cena nie jest dla was przeszkodą, to nic już nie stoi na przeszkodzie, aby zaopatrzyć się w nową superszybką podkładkę.

Cena w dniu publikacji - 59€. Sprawdź aktualna cenę tutaj.



Pytania odnośnie recenzji prosimy zadawać na tym forum.