CM Storm Xornet

Spis treści
1. Specyfikacja
2. Waga, wielkość, kształt
3. Precyzja
4. Precyzja w grach
5. Jakość wykonania, obudowa, kabel, ślizgacze
6. Przyciski i scroll
7. Oprogramowanie
8. Podsumowanie

Myszka była testowana w ustawieniach systemowych czułości: 6/11 oraz z wyłączoną akceleracją (bez zwiększenia precyzji wskaźnika). Testowane na Windows 7 x64. Testowane na Firmaware V50 i V75 (w niektórych modelach wersja podstawowa + type fix może działać lepiej niż update firmwaru, zalecam jednak spróbować V75 w celu redukcji LOD, jeśli okaże się, że kursor nie działa płynnie lub wystąpią inne problemy, należy wgrać ponownie V50)

1. Specyfikacja
XornetMain1

  • sensor: Avago 3050
  • zakresy DPI 500/1000/2000
  • pooling rate: 1000 Hz
  • podłączenie poprzez port USB
  • 5 przycisków (2 główne/2 boczne/1 w rolce) + rolka + 2 przyciski zmiany dpi - główne to Omron (D2FC-F-7N)
  • kabel o długości 2 metrów
  • maksymalna szybkość: 4m/s (według producenta i na oryginalnym firmware)
  • wymiary:  105 x 75 x 36 m, waga ok. 87g
  • cena ok. 80zł

Istnieje też bliźniacza wersja tej myszki - CM Storm Spawn, różniąca się zastosowanym w niej sensorem, kolorem oraz możliwością programowania przycisków.

xornetmain2
2. Waga, wielkość, kształt

Myszka waży ok. 87g, wymiary to 105mm długość x 75mm szerokość x 36mm wysokość. Myszka posiada ergonomiczny kształt, jest profilowana dla osób praworęcznych. Szczególnie polecana osobom trzymającym fingertipem. Niektórym claw-gripowcom, miejsce na palec serdeczny może trochę przeszkadzać. Kształt Xorneta jest dość sporym ewenementem wśród krótkich myszek dla fingertipowców. Jest to rewelacyjne rozwiązanie, zapewniające niezwykle pewny i wygodny chwyt.
xornetchwyt-1
xornetchwyt-2

3. Precyzja

Testy wykonane na firmware V50, na V75 jitter jest większy. Na V75 sensor przestaje działać na białych powierzchniach!

  • predykcja - praktycznie nie występuje (jest tak znikoma, że uznaje się ją, jako jej brak)
  • jittering - przy 500 i 1000dpi jest on niezauważalny, przy 2000dpi jest dosyć wyraźny.  Z firmware V50 na podkładkach białych lub jasnych jest jeszcze mniejszy!
    xornet-jitter
  • interpolacja - nieinterpolowana dla 500dpi, przy 1000 jest bardzo mała. Dla 2000 już trochę większa.
    xornetinterpolacja
  • maksymalna szybkość na V50 (enotus nie potrafi wychwycić wartości innych niż 200/400/600/800/1000/1200...2000/2200 - stąd wartość przy 500, zaokrągliło do 600 ). Na firmeware V75 - szybkość jest w granicach 2.2m/s
    xornetmaxspeed
  • akceleracja - brak - testy wykonane zostały w grze CS:GO (z wyłączoną akceleracją) kursor zawsze wracał na swoją pozycję początkową.
  • LOD (wysokość podniesienia myszki nad podkładką) - kursor przestaje reagować na wysokości 5 płyt CD. Z tape-fixem są to bez problemu 2 płyty. Na wersji firmware V75 są to ok. 2,5 CD
    xornet tape-fix
    xornetLOD
  • odpowiednia podkładka pod myszkę
    V50 - Zalecam używać jednolite, białe lub w jasnych kolorach podkładki. Nawet przy 2000dpi da się wtedy używać w miarę komfortowo myszki. Przy 500 i 1000dpi czarne podkładki wypadły troszkę gorzej w testach na jittering. W grach jest to nieodczuwalne, więc śmiało można używać dowolnych jednolitych podkładek.
    V75 - tylko ciemne podkładki

Podkładki użyte od testów: Zowie GT-F speed, Roccat Taito, Steelseries Qck, Razer Goliathus Speed, Ktec 300c, KeSPA for RTS (blue jean – wersja czarna i niebieska), KeSpa NEOpad, Razer Vespula, Roccat Raivo, Everglide Titan, Nostromo, PureTrack Stealth, gratisowa podkładka, biała kartka papieru,  Blat

4. Precyzja w grach

Testowałem jej zachowanie w różnych grach i muszę przyznać, że na wszystkich ustawieniach dpi gra się bardzo dobrze, lekki jitter widoczny w paintcie dla 2000dpi, był praktycznie nie odczuwalny podczas grania. Nigdy nie doświadczyłem ani akceleracji negatywnej ani pozytywnej, nawet przy bardzo szybkich ruchach (na 500dpi, w cs:go sens 1.0). Przy ustawieniach ekstremalnych, rzędu 2000dpi i sens 4.0 oczywiście można było wywołać akcelerację.

Ocena w kategorii competitive gaming (CS;GO, BF4, APB, W3:TFT) - 3.5/5

Testowane w grach: CS:GO, Dota 2, Warcraft 3 TFT, APB Reloaded, Guild Wars 2, Chivalry: MW, Arma 3
xornetprofile

5. Jakość wykonania, obudowa, kabel, ślizgacze

  • obudowa:
    Góra jest wykonana z matowego plastiku, przyciski  ze śliskiego w dotyku plastiku (lekko gumowanego), po bokach są wstawki z typowej gumy (już po 1 miesiącu użytkowania zbiera się na nich bardzo dużo brudu).
  • kabel:
    gumowy, o średnicy 3.4 mm, elastyczny, raczej wytrzymały.
  • ślizgacze:
    Bardzo śliskie, dobrze wyprofilowane (nie są ostre po bokach). Jedne z lepszych jakie widziałem w myszkach.
  • jakość:
    Na średnim poziomie. Całościowo myszka wydaje się dosyć solidna, posiada jednak parę elementów, które powinny być poprawione. Na pewno jest to kawałek plastiku znajdujący przy rolce, który podczas ruchów myszką - porusza się. Mocne wciśnięcie plastiku po lewej stronie pod przyciskami powoduje ich aktywację. Rolka sprawia wrażenie mało wytrzymałej. Nad poprawną pracą przesyłu danych miedzy myszką a komputerem czuwa mikro-kontroler firmy Cypress.
    W przypadku użycia taśmy w celu redukcji LOD-a, będzie konieczne co pewien czas oczyszczenie soczewki (taśma działa jak pług, podczas ruchów zbiera z podkładki wszystkie nieczystości :P).
    xornetslizgacze
    xornet side

6. Przyciski i scroll

Pod dwoma głównymi zastosowano przyciski Omron D2FC-F-7N (5 mln kliknięć). Przyciski aktywuje się dosyć lekko. Osobiście uważam, że "click" jest bardzo dobrze zbalansowany na czym skorzystają za równo gracze rts jak i fps. Przycisk na rolce wciska się dosyć twardo. Boczne przyciski wciskają się lekko, lecz nie na tyle abyśmy przez przypadek mogli je aktywować.
Podczas przesuwania rolką, czuć lekki przeskok. Rolka daje wrażenie jakby była zbyt dociśnięta, zbyt nisko osadzona, ale zapewnia bardzo dużą gładkość przesuwania.
Boczne przyciski funkcjonują jako 4 i 5. W grach działają one tak samo jak przycisk na rolce (3) i można tam ustawić dowolną akcję (np. skok, kucanie). Zastosowano pod nimi przełączniki TTC białe, tak samo pod przyciskiem na scrollu.

xornet cm storm wnetrze 1

7. Oprogramowanie

Brak, myszka typu plug & play. Jedynie możemy wgrać inny firmware, zmieniający m.in. LOD.
.

8. Podsumowanie

Zastosowanie ergonomicznego kształtu w krótkiej myszce było strzałem w 10-tkę. Wszelkie obawy związane z utratą precyzji podczas ruchów, trudnością z zaadaptowaniem się do nowego kształtu, niepewnego chwytu czy dyskomfortu podczas grania okazały się bezzasadne. Myszka jest tak wygodna, że pomimo średniego sensora (kłopotów z LOD-em czy lekkiego jittera) i średniej jakości wykonania, po kilku dniach jej użytkowania ciężko jest używać jakiejkolwiek myszki o innym kształcie. Nasz palec serdeczny wręcz "prosi się" o wyznaczone miejsce dla niego. Zdecydowanie jest to produkt dla praworęcznych fingertipowców, lubiących małe myszki i grających na dpi nie większym niż 1000. Osoby trzymające claw gripem powinny wcześniej się upewnić czy jest im wygodnie trzymać tak wyprofilowaną myszkę. W swoim przedziale cenowym jest to na pewno rewelacyjna pozycja. Pokusiłbym się nawet o stwierdzenie, że jeżeli przy wyborze "gryzonia" najważniejszy jest dla nas jego kształt, to nawet nie ma po co szukać droższej myszki.
Komfort i pewny chwyt jaki nam zapewnia kształt myszki CM Storm Xornet, będzie dla wielu osób wystarczającym powodem do jej używania.

Cena w dniu publikacji 69zł. Sprawdź aktualną cenę tutaj.

Ocena
w skali od 1 do 5 (gdzie 5 to najlepiej)
  • kształt – 5
  • sensor – 3
  • jakość – 4
  • powierzchnia – 4.5
  • przyciski – 4
  • scroll – 4
  • sterowniki – X
 rekomendacjaTG2

 

 

xornetzestawienie