AKG Q701

Spis treści
1. Specyfikacja
2. Jakość wykonania
3. Komfort
4. Wrażenia w grach
5. Muzyka
6. Podsumowanie


1. Specyfikacja

1

Specyfikacja techniczna słuchawek

  • przewodowe
  • konstrukcja pół-otwarta (lecz przez brak jakiegokolwiek tłumienia otoczenia można zaklasyfikować je jako otwarte), wokół-uszne.
  • dwuwarstwowa membrana Varimotion, magnesy neodymowe
  • pasmo przenoszenia: 10 - 39800 Hz
  • czułość: 105 dB
  • impedancja: 62 Ω
  • waga ok. 235g
  • kabel: 3m i 6m, wtyk: jack 3.5 oraz przejściówka na jack 6.3
  • do wyboru 3 wersje kolorystyczne (czarne, białe i zielone)


2. Jakość wykonania

Chociaż na pierwszy rzut oka słuchawki wydają się być bardzo delikatne, to zapewniamy, że podczas normalnego użytkowania nic złego im się nie stanie. Co innego jakby np. za często spadały, wtedy obawiamy się, że konstrukcja pałąka mogłaby nie wytrzymać. Bo jeden czy dwa upadki (co nam się zdarzyło z wysokości około metra) przetrwają bez szkody :).
2
Pałąk tworzą dwie plastikowe rurki oraz skórzana opaska. AKG podobną konstrukcję stosuje od lat i jak do tej pory sprawdza się ona bardzo dobrze. Chociaż poszczególne elementy nie są masywne, to są wykonane z najlepszych materiałów, a to gwarantuje ich wysoką jakość. Dodatkowym atutem tego typu konstrukcji jest to, że słuchawki są bardzo lekkie. Mechanizm pozwalający na dopasowanie długości składa się z czterech sprężystych gumek przymocowanych do plastikowo-aluminiowych elementów, które spaja ze sobą skórzana opaska. Po założeniu słuchawek na głowę, gumki wydłużają się i o dziwo bez problemu utrzymują całą konstrukcję. Obawiamy się, że owe gumki po paru latach mogą najzwyczajniej w świecie "paść" ze starości - jak będzie w rzeczywistości to się kiedyś okaże ;). Każdy model posiada również swój unikatowy kod.
4
5
Muszle są wykonane z najwyższą precyzją. Poruszają się we wszystkich kierunkach, doskonale dopasowując się do naszej głowy. W zależności od koloru dostajemy różne wykończenia. Czarne posiadają matowy plastik, natomiast białe i zielone są wykonane z bardziej odblaskowego plastiku. Na zewnętrznej stronie słuchawka pokryta jest siatką (tzw. grillem). Welurowe pady sprawdzają się bardzo dobrze, są średnio twarde, ładnie wykonane i nie wywołują potliwości jak skórzane. Niestety potwornie zbierają brud.
3
8
Dostajemy dwa kable o długości 3m i 6m. Oba są w kolorze jasno zielonym. Są bardzo elastyczne i praktycznie w ogóle się nie skręcają. Z jednej strony zakończone są jackiem 3.5 (dostajemy również przejściówkę na 6.3) z drugiej mini XLR, który wpinamy bezpośrednio do wtyku na lewej słuchawce.
10

3. Komfort

Wady

  • Za sprawą dosyć twardych wypustek na opasce, trzeba trzymać ją najlepiej na czubku głowy, gdyż ułożenie jej na środku lub bliżej przodu powoduje nieprzyjemny ucisk.
  • Pół otwarta konstrukcja powoduje, że dźwięki wydobywające się na zewnątrz są dosyć głośne (na poziomie 50-60% tego co słuchamy), co może denerwować osoby z naszego bliskiego otoczenia.
  • Co do tłumienia odgłosów otoczenia to słuchawki zachowują się bardziej jak typowa otwarta konstrukcja, czyli nie ma żadnej izolacji.
  • Trzeba regularnie oczyszczać pady z kurzu.

Zalety

  • Słuchawki posiadają głębokie, szerokie i miłe w dotyku nauszniki. Nawet osoby o odstających lub dużych uszach nie powinny mieć problemu z ocieraniem ich o wewnętrzną stronę muszli lub ich pomieszczenie wewnątrz padów.
  • Uszy są całkiem dobrze wentylowane i nie pocą się.
  • Stosunkowo niska waga jak na tak dużą konstrukcję powoduje, że można w nich siedzieć godzinami.
  • Świetnie dopasowują się do kształtu twarzy nie powodując przy tym ucisku w okolicy uszu.
  • Mechanizm regulujący wysokość świetnie się dostosowuje do naszej głowy i utrzymuje cały ciężar słuchawek.
  • Kabel jest długi i w ogóle się nie skręca.

6

4. Wrażenia w grach

Pod kątem codziennego użytkowania, słuchawki najlepiej się zgrywają z SoundBlaster ZxR (mają lekką nutkę zabarwienia, co daje im przyjemniejszą barwę) oraz cechują się bardzo dużą szczegółowością. Na modelu SB Z grają ciszej i trochę mniej detalicznie. Na karcie Xonar U3 o dziwo zagrają głośniej niż na kartach SB, ale dźwięk jest zauważalnie gorszy. Z kolei na Xonarze Essence STX słuchawki brzmią podobnie do ZxR'a - ale dzięki lepszemu oprogramowaniu na karcie Creativa jest więcej opcji dostosowania dźwięku do naszych potrzeb. Wydaje nam się, że barwa na STX jest zbyt "jaskrawa".
Mocniejsze źródło dodaje słuchawkom większej detaliczności oraz pozwala uzyskać pożądaną głośność. Odradzamy używanie układów zintegrowanych.
@update
Po podłączeniu do karty amp'a JDS Objective2, dźwięki nabierają mocniejszej barwy, są trochę bardziej wyraźne. Najbardziej odczuwa się zmianę na dolnych pasmach, które otrzymują większą głębię i są lepiej zaakcentowane. Zdecydowanie polecamy dokupić do Q701 dodatkowy wzmacniacz np. o2 lub m-stage.
@update 2
Ze słuchawkami doskonale sprawdza się combo ODAC + O2 AMP, gdy chcemy aby brzmienie było bardzo analityczne. Dźwięki są maksymalnie neutralne i o wyrazistej barwie, a scena bardzo szeroka i precyzyjna. Najlepsza opcja do gier. Zestaw ODAC +O2 doskonale pokazuje prawdziwą naturę słuchawek.

Aby w możliwie najlepszy sposób zobrazować wam jak słuchawki sprawdzają się w grach; posłużymy się poglądową mapką de-dusta z gry CS:GO, opiszemy wrażenia w BF4 oraz AC:BF.

cs-goBF-4ac-bf

 

 

1. Counter-Strike: Global Offensive

Wydaje nam się, że poniższy przykład jasno wyjaśni, czego możemy się spodziewać w grze (wiemy, mapka nie jest mapką z cs:go, ale przekaz jest ten sam 😉 ). Seledynowy okrąg pokazuje mniej więcej zasięg, skąd usłyszymy nadchodzącego przeciwnika. Wyblakły kolor oznacza miejsce w którym powoli zanika wyraźność słyszalnych dźwięków.
CS ZASIEG q701

  • pozycjonowanie
    Słuchawki cechują się doskonałym pozycjonowaniem. Dźwięk dobiegający z dowolnego kierunku lokalizujemy z ogromną precyzją. Odgłosy rewelacyjnie przechodzą z jednego kanału na drugi, tworząc w naszej głowie wyobrażenie skąd i dokąd porusza się przeciwnik. Również nie ma problemu z określaniem położenia na poziomie góra-dół.
  • przestrzenność
    Przestrzeń jest naprawdę imponująca (chyba tylko w ATH AD700 była większa). Kroki jesteśmy w stanie usłyszeć z bardzo dużej odległości. Mamy ciągłą kontrolę nad tym co dzieje się na mapie, nawet będąc dosyć daleko od źródła dźwięku. Możemy co do metra wyczuć zmieniającą się odległość zbliżającego się do nas przeciwnika i z zabójczą precyzją wyczekać jak wyłoni się zza zasłony.
  • separacja dźwięków
    Nawet jak trzech wrogów nadciągnie w tym samym czasie będziemy o tym wiedzieć. Słysząc w oddali strzały, ciągle jesteśmy w stanie usłyszeć w pobliżu nas kroki. Nie ma najmniejszego wrażenia zlewania się ze sobą dźwięków.
  • brzmienie
    Do granic możliwości naturalne, może ciut za ostre (w eq da się to na szczęście zredukować). Strzały i wybuchy są bardzo dynamiczne, ale przy tym mocno stonowane, powoduje to, że dźwięki nie wychodzą za mocno przed resztę pasma. Średnica i góra są tu najbardziej zaakcentowane, dzięki temu lepiej słychać najważniejsze dla rozgrywki odgłosy (np. kroki). Po przesiadce z bardziej basowych słuchawek da się zauważyć ogromną lekkość brzmienia. Dźwięk nie rozprasza i nie rozkojarza (co często zdarza się w podkoloryzowanych słuchawkach) będąc przy tym skoncentrowanym tylko na pasmach przydatnych w CSie.

2. Battlefield 4
Pierwsze co odczujemy to ogromną przestrzeń. Na otwartych mapach pole bitwy wydaje się wręcz nie mieć końca. Do tego wszystkie dźwięki odbieramy z bardzo dużą dokładnością. Jeżeli słyszymy kroki to są one bardzo wyraźne, dzięki czemu łatwo określimy pozycję wroga. Strzały i wybuchy chociaż brzmią "skąpo", dźwięk nas nie wbija w fotel, to są niezwykle dokładne i dynamiczne. Dźwięk nadaje się bardziej do "hardcorowego" grania niż do delektowania się żywymi, barwnymi odgłosami. Podobnie jak w CSie naturalność sprzyja większemu skupieniu się na rozgrywce, skoncentrowaniu się na celowaniu, taktyce, niż na samym dźwięku. Są jednak elementy dźwiękowe, jak huragan, deszcz lub szumy fal, które brzmią tak realistycznie, że potrafią wprawić w zachwyt. Wszystko to co najistotniejsze dla samej rozgrywki doskonale usłyszymy, a po efekt kinowy jak wbijające w fotel odgłosy wybuchów i strzałów trzeba sięgnąć po zdecydowanie mniej neutralne słuchawki, z potężniejszym basem (np. Fidelio X1).

3. Assassins Creed 4
Odgłosy ptaków, strumienia, szumy fal, miasta, walki są niezwykle naturalne. Wyraźnie czuć jak wyspa tętni życiem, zapewniając nam przyjemne, lekkie odgłosy. Brakuje trochę żywszych dźwięków, aby ubarwić całą rozgrywkę i spowodować, aby np. walki na morzu zyskały bardziej kinowy charakter. Jest po prostu realistycznie.

7

5. Muzyka

Na wstępie trzeba powiedzieć, że nie są to słuchawki dla wszystkich, nie są rozrywkowe, nie zagrają z każdego źródła a słabe nagranie będzie po prostu brzmieć tragicznie. Są to słuchawki które wyciągną każdy detal na wierzch i zagrają całkowicie neutralnie (będą wierne nagraniu, czyli jak dany utwór posiada głębię, soczysta barwę to słuchawki dokładnie tak to przedstawią). Do tego jeżeli utwór na to pozwoli poczujemy ogrom sceny, która jest pełna, szeroka i całkowicie nas otacza. Każdy utwór nagrany w sposób, w którym możemy poczuć tą scenę słucha się z zapartym tchem.

Góra - wychodzi bardzo wysoko, czasami wręcz kuje, jest wyraźnie zaakcentowana.
Średnica - można powiedzieć, że wiedzie prym, to tutaj słuchawki błyszczą pokazując swoją detaliczność i naturalność.
Dół - basy są lekkie i nie zachodzą na inne pasma. Są punktowe, szczegółowe i dynamiczne. Wiele osób określiłoby, że są znikome, co jednak nie jest do końca prawdą. Daje tu ponownie o sobie znać neutralność słuchawek, która sprawia, że bass wydaje się jakby czekał na obróbkę, podbicie i podkolorowanie, ale tego nie dostaje. Bardzo pasuje tu określenie kolegi z zespołu, który nazwał go - suchym, wyjałowionym, ale przy tym wykazującym się pełną szybkością i precyzją

Słuchając muzyki na Q701 można polubić utwory lub nawet gatunki muzyczne, z którymi nigdy wcześniej nie mieliśmy lub nie chcieliśmy mieć do czynienia. Świetnie słucha się na nich wokale męskie, gitarę czy pianino. Klasyka pokroju Bocellego, Vivaldiego to na nich istna bajka (można powiedzieć, że zakładając słuchawki przenosimy się do sali koncertowej). Z drugiej strony, osoby przyzwyczajone do podbitego basu, podkolorowanych i żywych dźwięków, mogą czuć potworny niedosyt słuchając różnych elektronicznych, dubstepowych czy rapowych kawałków.

6. Podsumowanie

AKG Q701 to słuchawki sygnowane przez słynnego kompozytora Quincy Jonesa. Jak sam twierdzi - "Używam słuchawek AKG przez całe życie i Q701 oferują najlepszy dźwięk jaki było mi dane kiedykolwiek słyszeć". Pewnie gdyby Quincy również grał w gry, to przyznałby nam rację, że są to równocześnie najlepsze otwarte słuchawki dla graczy. Posiadają wszystkie cechy potrzebne, aby w najwyższym stopniu móc rywalizować z powodzeniem w wielu sieciowych grach FPS. Komfort zapewniający możliwość gry przez wiele godzin. Jakość, gwarantującą, że będzie to zakup na lata oraz doskonały dźwięk, posiadający wszystkie elementy potrzebne w takich grach. Fani muzyki klasycznej docenią, jak z niewiarygodną precyzją potrafią rozłożyć utwór na czynniki pierwsze, zapewniając tak niesamowite doznania, że podczas odsłuchu będziemy czuć się jak byśmy słuchali muzyki na żywo.
Mieliśmy przyjemność wcześniej użytkować słuchawki ATH D700, które są pod wieloma względami podobne, oferując jednak trochę większą scenę, ale kosztem mniej przyjemnej barwy. Uważamy, że Q701 są krokiem w przód, godnie zastępując ATH AD700 na tronie lidera, które do tej pory były uznawane przez nas za najlepsze słuchawki do wymagających gier, w których liczy się wierność przekazu dźwiękowego, separacja, pozycjonowanie i przestrzeń.

9

Ocena
w skali od 1 do 5 (gdzie 5 to najlepiej)
  • jakość - 4.5
  • komfort - 4.5
  • pozycjonowanie (gry) - 4.6
  • separacja dźwięków (gry) - 4.6
  • brzmienie (gry) - 4.4
  • przestrzenność (gry) - 5
  • muzyka - 4*
  • filmy - 4
_rekomendacjaTG3

*dla pewnej grupy odbiorców będzie to na pewno 5. Lecz oceniając je pod kątem uniwersalności dajemy 4. Również, dodatkowy wzmacniacz i lepszy kabel potrafią poprawić wrażenia.

AKG-logo