SteelSeries Sensei RAW Rubberized

Spis treści
1. Specyfikacja
2. Waga, wielkość, kształt

3. Precyzja
4. Jakość wykonania: obudowa, kabel, ślizgacze, wnętrze
5. Przyciski i scroll
6. Oprogramowanie i podświetlenie
7. Competitive gaming
8. Podsumowanie


Myszka była testowana na Windows 7x64 i XPx32 z którymi jest w pełni kompatybilna (na 8 też powinna działać). Szybkość wskaźnika: 6/11 oraz z wyłączoną akceleracją (bez zwiększenia precyzji wskaźnika).

>>Objaśnienia pojęć użytych w recenzji<<


1. Specyfikacja

  • sensor laserowy: Avago 9500,
  • zakres dpi: 90 do 5670 (przeskok co 90 dpi),
  • polling rate: 125, 250, 500 i 1000 Hz,
  • maksymalna szybkość ~3.81 m/s (wg specyfikacji sensora),
  • pleciony kabel o długości ~1.9 m,
  • profil dla prawo lub leworęcznych,
  • sterowniki,
  • 8 przycisków + scroll,
  • pod dwoma głównymi przełączniki Omron,
  • rozmiary: 125.3 x 68.2 x 38.7 mm, waga ~92 g (wg naszego pomiaru),
  • cena 179 zł

2. Waga, wielkość, kształt

Myszka SteelSeries Sensei RAW ma długość - 125.3 mm x szerokość - 68.2 mm w najszerszym miejscu u podstawy x wysokość - 38.7 mm. Natomiast szerokość jej przycisków to ~26.5 mm. Jej kształt najlepiej sprawdza się przy palm gripie lub palmo-claw. Natomiast osoby z dłonią powyżej 20 cm mogą trzymać ją nawet czystym claw gripem. Im większa jest nasza dłoń, tym powinno być nam wygodniej. Mysz jest symetryczna (posiada przyciski po obu stronach). Posiada grzbiet uniesiony mniej więcej po środku, z którego linia kształtu delikatnie opada w przód i tył. Boki są dosyć proste i jest tam stosunkowo dużo miejsca na palce serdeczny i mały. Wszystkie krawędzie są dobrze zaokrąglone. Patrząc z góry na myszkę - przednia część jest dosyć prosta i równa, natomiast tył rozszerza się tworząc niewielkie wybrzuszenia. Zauważyliśmy, że wśród osób testujących, kilkoro narzekało na ucisk w okolicach małego palca, spowodowany właśnie tymi wybrzuszeniami. Ciężko powiedzieć, komu będzie wygodnie, a komu nie, gdyż nie zauważyliśmy żadnej reguły pozwalającej na określenie tego. Jedynie możemy zasugerować, aby przed zakupem przymierzyć sobie myszkę do dłoni. Cechą charakterystyczną Senseia jest też fakt, że trzymając ją w dłoni (o wielkości do 19.5 cm) wyda się nam dosyć szeroka. Może to być zarówno plus jak i minus. Palce możemy trzymać na oba sposoby (1+2+2 i 1+3+1). Patrząc z punktu widzenia gracza praworęcznego, boczne przyciski po prawej stronie są niefortunnie umiejscowione i koniecznym wydaje się ich wyciągnięcie. Jeżeli tego nie zrobimy to trzymając trzy na górze, przy każdym mocniejszych chwycie wciska się nam przycisk boczny. Natomiast przy ułożeniu 1+2+2, palcem serdecznym tylko lekko zahacza się o nie - bez wciskania, ale to wystarcza, aby byle dotknięcie powodowało głośny i denerwujący odgłos "strzelającego" plastiku.

Waga myszki to ~92 g. Czyli mieści się w przedziale jaki preferuje większość zawodowych graczy. Dodając do tego perfekcyjnie rozłożoną masę, dostajemy stabilną, świetnie prowadzącą się myszkę. Do samej wagi myszki należy doliczyć część wagi przewodu ~5 g. Mocno zalecamy korzystanie z mouse bungee, aby ograniczyć zakres przewodu.

sensei raw 7

sensei raw 8


3. Precyzja

Zastosowano tu laserowy sensor Avago 9500. Jego kalibracja w tym modelu jest dosyć słaba. Począwszy od wysokiego LOD'a, poprzez niższe od podawanych przez producenta rzeczywiste prędkości maksymalne, dużą zależność od powierzchni, po średni feeling i bardzo odczuwalną akcelerację pozytywną.

Odpowiednia podkładka pod myszkę i LOD (Lift-off Distance) – zalecamy korzystanie z podkładek plastikowych na których Sensei ma wyraźnie lepszy feeling i trochę lepsze prędkości maksymalne. Jeżeli ktoś chce korzystać z podkładek materiałowych to zalecamy używać te o specyficznym lekko śliskim materiale (np. Natec M11, Roccat Taito, Tesoro Aegis, ASUS Strix Glide Speed) na których prędkości maksymalne są najwyższe dla tego modelu oraz precyzja sensora wydaje się trochę lepsza. LOD dla większości podkładek wynosi 2.5 CD, co niestety jak na sensor A9500 jest zdecydowanie za wysoko. Do tego należy unikać białych powierzchni (nawet białe logo Zowie na środku podkładki G-SR powodowało zawirowania kursora).

Predykcja – brak.

Polling rate – wszystkie wartości są stabilne.

Jittering (nie wywołany czynnikami zewnętrznymi) – na podkładkach materiałowych do 1000 dpi praktycznie nie występuje, powyżej mocno widoczny. Na plastikowych do ok. 3000 dpi można spokojnie korzystać. Powyżej nie zalecamy.

kliknij, aby powiększyć

Interpolacja – do 1300 dpi nie stwierdziliśmy. W programie VMouse benchmark można zauważyć, że w wyższych wartościach jest ona minimalna - można przejechać myszką kilkadziesiąt cm i jej nie doświadczyć, a innym razem wystarczy kilkanaście cm, aby wystąpiła kilkukrotnie. Nie jest to poziom który budzi jakieś obawy, ale nie powinna w ogóle występować w tym sensorze.

Maksymalna szybkość – maksymalna szybkość waha się pomiędzy 3 do 3.4 m/s na materiałowych podkładkach z którymi jest w pełni kompatybilna. Na plastikowych jest to 3.5 - 3.6 m/s. W praktyce da się wywołać akcelerację negatywną przy bardzo szybkich ruchach, niemniej podczas grania te wartości wydają się być wystarczające. W większości przypadków sensor po prostu zwalnia. Są jednak przypadki w których prędkość maksymalna jest dużo niższa (podkładki materiałowe, z którymi nie jest w pełni kompatybilna - patrz na naszą tabelkę kompatybilności). Jak można zobaczyć na poniższym obrazku - na SS Qck, po przekroczeniu maksymalnej szybkości, tj. ~2.4 m/s, kursor "ucieka" w losowym kierunku.

Poniższe wykresy przedstawiają maksymalnie szybki, pojedynczy ruch ręką. Z osi Y można odczytać maksymalną szybkość jaką osiąga sensor na danej podkładce (klikając w zdjęcie można powiększyć obrazek).


Akceleracja
pozytywna – jest to przynajmniej 5-7%. Jest bardzo odczuwalna. Wg nas bardzo negatywnie wpływa na poczucie kontroli.


4. Jakość wykonania: obudowa, kabel, ślizgacze, wnętrze

Obudowa: myszka jest w całości pokryta miękkim i miłym w dotyku, gumo-podobnym plastikiem. Pozostają na nim widoczne ślady palców, dające się jednak łatwo wyczyścić. W obudowie jest dużo wąskich szpar, z których ciężko usuwa się brud. Pod kątem jakości, praktycznie wszystko jest bardzo dobrze spasowane i na pierwszy rzut oka wygląda dosyć solidnie. Jedyne zastrzeżenia mamy do zbyt miękkiego plastiku z którego są zrobione główne przyciski, gdy wciska się je do końca (na wysokości scrolla) to lekko się uginają i "zgrzypią".

Kabel: ciężki, mało elastyczny i dosyć gruby. Ma średnicę 3.7 mm i długość - 1.9 m. Oplot wydaje się słabo nałożony, gdyż w miejscach zgięcia kabla, spada (przykład na obrazku w punkcie drugim).

Ślizgacze (teflonowe): rewelacyjnie zaokrąglone z każdej strony, pozwalają na ruch w dowolnym kierunku bez uczucia zmian w ślizgu. Do tego można je kilkukrotnie odklejać i przyklejać. Niestety dosyć szybko się ścierają. Nawet na materiałowych podkładach już po roku odczuwa się zmiany w ślizgu - tragedii nie ma, ale chciałoby się jednak, aby były bardziej "żywotne". Póki są nowe, są naprawdę świetne.

Wnętrze: Aby dostać się do wnętrza trzeba odkręcić 4 śrubki znajdujące się pod ślizgaczami (2 z przodu, 2 z tyłu). Montaż poszczególnych komponentów jest nienaganny - niestety oprócz scrolla, który "lata" na boki, jakby był niedopasowany. Dziwi nas fakt, że ulega on tak częstym awariom, gdyż wykonała go firma ALPS (chyba tylko w Senseiu RAW można poczytać o tym scrollu ALPSa tak wiele złego). Pod głównymi przyciskami użyto przełączników Omron, a pod bocznymi TTC. Przyciski do zmiany dpi i pod scrollem są nieznanego producenta. Za poprawną współpracę poszczególnych elementów odpowiada 8-bitowy mikro-kontroler firmy Freescale (specyfikacja).


5. Przyciski i scroll

PRZYCISKI

Jednym z głównych problemów myszki są szybko tracące swoją wyrazistość i tzw. "chrupkość" (z ang. crispy) główne przyciski. Już po paru miesiącach przyciski stają się "gąbczaste", "gumowate", ogólnie mówiąc mało przyjemne. Na plus można im zaliczyć, że aktywują się już od miejsca na wysokości przycisku dpi oraz na całej ich szerokości. Jak w większości symetrycznych myszek, boczne przyciski znajdują się po obu stronach obudowy. Wszystkie mogą być do woli programowane. Umiejscowienie ich nie należy do najlepszych, co już opisywaliśmy w punkcie drugim. Na szczęście po rozkręceniu myszki, da się je wyciągnąć, pozbywając się w ten sposób problemu - niestety ucierpią na tym ślizgacze.
Poglądowe zestawienie szybkości rejestrowania kliku w myszce SteelSeries Sensei RAW w stosunku do innych, dostępne jest pod >>tym linkiem<<.

  • 2 główne: znajdują się pod nimi przełączniki Omron D2FC-F-7N o żywotności 10 milionów kliknięć (producent z niewiadomych powodów podaje 30 mln). Lewy przycisk różni się trochę w kliku od prawego. Poniższe oceny przedstawiają klik po kilku miesiącach użytkowania.
    • ocena kliku - 2/5 *(5 to najlepsze)
    • miękkość - 3.5/5 *(5 to najsztywniejsze)
    • głośność - 2/3 *(3 to najgłośniejsze)
  • 4 boczne: są to przełączniki TTC czerwone.
    • ocena kliku - 2.5/5
    • miękkość - 3.5/5
    • głośność - 3/3
  • Przycisk do zmiany dpi: znajduje się tuż poniżej scrolla, jest w pełni programowalny. Znajdziemy tam mikro przełącznik identyczny jak pod scrollem.

SCROLL

  • Przycisk "na kółeczku": znajdziemy pod nim przełącznik, z ang. nazwany "Momentary Tactile Push Button Switch", którego producenta niestety nie znamy.
    • ocena kliku - 3.5/5
    • miękkość - 3/5
    • głośność - 2/3
  • 24 stopniowy scroll jest konstrukcją ALPS'a. Kółko chodzi dosyć mocno na boki (co da się naprawić przy pomocy taśmy, niejako go usztywniając). Póki jest sprawne to przekręca się go tak, że każdy stopień ma wyczuwalny przeskok. Niestety nawet od nowości może się lekko przycinać (coś jakby momentami zwalniało). Podczas przekręcania wydaje dosyć głośny odgłos.


6. Oprogramowanie i podświetlenie

Do pobrania z oficjalnej strony producenta: http://steelseries.com/downloads. W trakcie naszych testów korzystaliśmy z software 3.3.7.1 oraz firmware 1.20.0.0.

Sterowniki oferują szereg podstawowych funkcji:

• Zmianę dpi (możemy ustawić jedynie wielokrotność liczby 90, oznacza to, że nie będziemy w stanie ustawić np. najpopularniejszych wartości 400 lub 800 dpi).
• Zmianę polling rate.
• Zmianę podświetlenia.
• Tworzenie wielu profili.
• Przypisanie pod dowolny przycisk wybranej funkcji (do wyboru mamy dowolny przycisk z klawiatury, myszki, skróty multimedialne i windowsowe, uruchamianie programów i zmianę profili. Możemy również dezaktywować przycisk lub przypisać mu wcześniej utworzone makra).
• W asystencie makr możemy utworzyć praktycznie dowolną kombinację z naciśnięć myszki i klawiatury (łącznie z edytowalnym czasem pomiędzy tymi naciśnięciami). Po utworzeniu makra możemy wybrać sposób jego odtwarzania (jednokrotnie, wielokrotnie, podczas przytrzymania przycisku, do ponownego naciśnięcia).

sensei raw sterowniki x1
kliknij, aby powiększyć

Myszka posiada podświetlenie scrolla oraz logo. Możemy je wyłączyć, ustawić światło ciągle i pulsacyjne. Do tego można wybrać jeden z trzech poziomów natężenia światła. Jest też funkcja "trigger", która aktywuje podświetlenie tylko w momencie kliku głównych przycisków (czyli w praktyce widzimy jedynie scrolla jak "mruga").


7. Competitive gaming (ocena pod kątem rywalizacji w sieciowych grach F/TPS: CS:GO, Battlefield 4, APB:Reloaded oraz RTS: Warcraft 3:TFT - test na micro arenach i MOBA: DOTA 2)

Zacznijmy od plusów - czyli kształt, powierzchnia, waga i ślizgacze, które  mogą spodobać się znacznej grupie odbiorców. W grach dobrze przekłada się to na pewność chwytu, kontrolę i gładkość prowadzenia. To by było jednak na tyle pozytywów. Największym problemem jest słabo skalibrowany sensor, który w praktycznie każdej wymagającej grze raczej słabo się sprawdza. Można powiedzieć, że jedynie gracze high sens, grający na plastikowych podkładkach, mogą czuć się z nim w miarę komfortowo. Przyciski główne, póki myszka jest nowa nie budzą poważniejszych zastrzeżeń, niestety już po kilku miesiącach czuć jak, potocznie mówiąc, wyrabiają się i stają się nieprzyjemne w kliku. Praworęczni będą jeszcze narzekać na przyciski boczne po prawej stronie, które aż proszą się, aby je usunąć. Kolejny problem to scroll. Póki działa, jest ok, niestety w większości przypadków, prędzej czy później ulegnie uszkodzeniu (można nawet przeczytać setki postów na różnych forach o tym problemie) i w grach staje się bezużyteczny. Do tego wszystkiego dochodzi ciężki, plątający się kabel, który bez mouse bungee potrafi uprzykrzyć nam każdą grę. Patrząc obiektywnie, to podczas grania na Sensei'u RAW zauważyliśmy wyraźny spadek "skilla", w porównaniu do gry na wielu innych myszkach z sensorami PMW3310, A3090 czy nawet na tym samym, ale lepiej skalibrowanym A9500.
Jeżeli komuś odpowiada kształt, to akceptując większą wagę i inną powierzchnię znacznie lepiej jest dołożyć do normalnego Senseia, którego komponenty są trwalsze, a sensor lepiej skalibrowany.

Ocena w kategorii competitive gaming (pod wszystkie rodzaje gier) – 2/5


8. Podsumowanie

Dobrze wiemy, że jest to model obecny na rynku już od dobrych kilku lat, który swego czasu oferował najnowocześniejsze rozwiązania i który nie miał zbyt dużej konkurencji. Patrząc jednak na Senseia RAW z dzisiejszej perspektywy, wydaje nam się, że jego czas już po prostu minął. Według nas nic nie stoi na przeszkodzie, aby kiedyś ukazał się model w którym zostaną poprawione: sensor, przyciski, scroll i kabel, będące w obecnym Senseiu zwyczajnie niedopracowane w stosunku do obecnych standardów (wystarczy np. porównać Sensei RAW do myszki SteelSeries Rival, które dzieli przepaść). Nasza ocena byłaby mniej ostra gdyby nie jedna rzecz - od samego początku ten model miał poważny problem z szybko psującym się scrollem i jak widać, firma SteelSeries do tej pory nie uporała się z tym problemem. Myszkę tą da się łatwo kupić na różnych promocjach lub z drugiej ręki. Niemniej, ciężko tu mówić o okazji, gdy na półkach nie brakuje modeli oferujących czasem nawet więcej i to w korzystniejszej cenie. Reasumując - poza kształtem, tak naprawdę nie ma tu nic co mogłoby przekonać nas do tego modelu.

Cena w dniu publikacji - 179 zł. Sprawdź aktualną cenę tutaj.

Ocena
w skali od 0 do 5 (gdzie 5 to najlepiej) oraz biorąc pod uwagę cenę myszki
  • kształt - 4.5
  • waga - 5
  • sensor - 2.5
  • jakość - 2
  • powierzchnia - 4.5
  • przyciski - 2.5
  • scroll - 3.5*
  • ślizgacze - 4
  • przewód - 2

*zakładając, że jest sprawny