Razer Abyssus 2014

Spis treści
1. Specyfikacja
2. Waga, wielkość, kształt

3. Precyzja
4. Jakość wykonania: obudowa, kabel, ślizgacze, wnętrze
5. Przyciski i scroll
6. Oprogramowanie i podświetlenie
7. Competitive gaming
8. Podsumowanie


Myszka była testowana na Windows 7x64 i XPx32 z którymi jest w pełni kompatybilna. Szybkość wskaźnika: 6/11 oraz z wyłączoną akceleracją (bez zwiększenia precyzji wskaźnika).

>>Objaśnienia pojęć użytych w recenzji<<


1. Specyfikacja

  • sensor: Avago 3888,
  • zakres dpi: 100 do 3500*,
  • polling rate: 125, 500 i 1000 Hz,
  • maksymalna szybkość ~ 3 m/s (wg specyfikacji sensora),
  • pod 2 głównymi przyciskami - Omron D2FC-F-7N,
  • gumowy kabel o długości ~1.8 m,
  • 3 przyciski + scroll,
  • sterowniki,
  • podświetlenie,
  • wymiary: 117 x 63 x 37.5 mm, waga 80 g,
  • cena: 139 zł

*bez włączonych sterowników jest to od 50 do 1750 dpi (zobacz na punkt 6).


2. Waga, wielkość, kształt

Wymiary to: długość - 117 mm  x szerokość - 63 mm w najszerszym miejscu x wysokość - 37.5 mm. Szerokość przycisków to ~26.8 mm. Myszka jest symetryczna. Posiada stosunkowo proste i wysokie boki, a jej tył minimalnie się rozszerza, tworząc bardzo dobre podparcie dla górnej części śródręcza oraz korzystnie wpływa na ułożenie kciuka i palców serdecznego i małego. Grzbiet myszki jest delikatnie cofnięty, co w dużej mierze wskazuje na chwyt jakim najlepiej trzymać Abyssusa, czyli claw-grip i fingertip. Wszelkie krawędzie są idealnie zaokrąglone i bez względu na wielkość dłoni nie ma miejsca, które mogłoby nieprzyjemnie uciskać jakąkolwiek jej część. Raczej sugerujemy układ palców 1+2+2, gdyż przy 1+3+1 nie ma na czym oprzeć palca środkowego (scroll jest lekko cofnięty, a trzymając przed nim, naciskalibyśmy przyciski główne). Dodamy jeszcze, że jak na tak małą myszkę jest wyjątkowo dużo miejsca na palce serdeczny i mały. Z kształtu przypomina trochę szerszą Zowie ZA13 lub zminiaturyzowanego i o podwyższonym grzbiecie Mionix Aviora.


Waga Abyssusa 2014 to ~80 g (doliczając część wagi przewodu będzie to ~84 g). Waga jest rozłożona i dobrana idealnie. Co więcej, kabel nie wpływa na nią znacząco, gdyż jest bardzo lekki. Można podczepić go pod mouse bungee, gdyż jest wystarczająco sztywny, żeby go utrzymać w powietrzu, a równocześnie na tyle elastyczny, że nawet położony luzem nie krępuje ruchów. Po rozkręceniu myszki, możemy wyciągnąć ciężarek redukując w ten sposób jej wagę do ~71 g.


3. Precyzja

Myszka wyposażona jest w optyczny sensor Avago S3888, który występuje tylko w myszkach Razera. W poprzedniej wersji Abyssusa cierpiał on na częste problemy z jitterem, które w wersji 2014 na szczęście zostały poprawione. Obecnie charakteryzuje się ona stosunkowo wysokim lod'em, słabą kompatybilnością z wieloma podkładkami, lekkim smoothingiem, wysokimi prędkościami maksymalnymi, brakiem predykcji i akceleracji.

Odpowiednia podkładka pod myszkę i LOD (Lift-off Distance) – na większości podkładek materiałowych LOD jest na poziomie 2 - 2.5 płyt CD. Na plastikowych wysokość ta wzrasta do 3 - 6 CD. Sensor S3888 jest bardzo wybredny co do podkładki - przede wszystkim nie toleruje większości różnokolorowych podkładek i hybrydowych. Czasem nawet na zwykłych czarnych, jak A4tech X7 potrafi się bardzo łatwo "gubić".
Na większości powierzchni zdarzały się sporadycznie, lekkie skoki kursora podczas kładzenia myszki i wykonywania przy tym szybkiego ruchu.
Zauważyliśmy też bardzo dziwne zjawisko z całkowitym zawieszeniem się myszki (przyciski i sensor przestawały reagować na kilka sekund) na podkładkach Tesoro Aegis i Strix Glide Speed, podczas wykonywania bardzo szybkich ruchów (na żadnych innych powierzchniach nie udało się nam tego wywołać).

Predykcja – brak.

Polling rate – wszystkie wartości są stabilne. Zalecamy jednak używać 500Hz.

Jittering (nie wywołany czynnikami zewnętrznymi) – do 1600 dpi praktycznie nie występuje. Co więcej, nawet przy 4000 dpi zjawisko to jest stosunkowo niewielkie jak na ten sensor.

kliknij, aby powiększyć

Interpolacja – do 1600 dpi brak. Powyżej interpolacja jest niewielka, więc też nie ma co się nią przejmować.

Maksymalna szybkość – jest w granicach 3.8 - 4.2 m/s, co gwarantuje, że podczas normalnej rozgrywki nie powinniśmy wywoływać akceleracji negatywnej.

Poniższe wykresy przedstawiają maksymalnie szybki, pojedynczy ruch ręką. Z osi "Y" można odczytać maksymalną szybkość jaką osiąga sensor na danej podkładce. Natomiast niebieskie punkty pokazują poziom spójności przesyłu danych (polling rate consistency) - im bardziej kropki odbiegają od głównej linii, tym jest mniejsza spójność, co pośrednio prowadzi do występowania zjawiska smoothingu (klikając w zdjęcie można powiększyć obrazek).

Smoothing - występuje. Na powyższych wykresach wyraźnie widać, że przy 1000Hz występują problemy ze spójnością przesyłu danych (objawia się to, gdy punkty znacznie odbiegają od linii). Do tego gdy włączymy sterowniki (wykres po prawej) to staje się to jeszcze mocniej odczuwalne, co pogłębia zjawisko smoothingu. Pokazuje to jak bardzo negatywny wpływ mają sterowniki na ruch kursora. Przy 500Hz jest znacznie lepiej, jednak szczerze powiedziawszy feeling sensorów S3988, 3310 lub 3090 jest przyjemniejszy, a ruch bardziej płynny.

Akceleracja pozytywna – brak.


4. Jakość wykonania: obudowa, kabel, ślizgacze, wnętrze

Obudowa: wierzchni materiał jest identyczny jak w modelu DA Chroma - czyli lekko szorstki, matowy i nieśliski plastik. Według nas jest bardzo przyjemny w dotyku i u osób cierpiących na potliwość dłoni, nie wywołuje jej aż tak bardzo jak typowo gumo-podobne powierzchnie. Niestety fatalnym rozwiązaniem okazały się boki, które z wyglądu imitują gumowe wstawki. W rzeczywistości jest to bardzo śliski, gładki i wywołujący potliwość dłoni plastik. Mocno zalecamy nakleić na niego paski jakiejś matowej taśmy klejącej.  Wszelkie wykończenia i zaokrąglenia wykonane są rewelacyjnie.

Kabel: gumowy, dosyć elastyczny i lekki. Ma średnicę 2.5 mm i długość 1.8 m. Może nie być zbytnio wytrzymały, ale zapewniamy, że do tej wielkości i wagi myszki jest dobrany idealnie.

Ślizgacze (teflonowe): są ładnie zaokrąglone, i póki są nowe zapewniają bardzo równy i gładki ślizg.  Niestety szybko się rysują, co znacząco zmienia ich wartości ślizgowe. Nie zalecamy użytkowania ich na podkładkach plastikowych lub aluminiowych, gdyż już po tygodniu widać mocne ślady wytarcia.

Wnętrze: Aby dostać się do wnętrza trzeba odkręcić 1 śrubkę znajdującą się pod tylnym ślizgaczem. Podczas ściągania górnej części obudowy trzeba mocno uważać na delikatne zatrzaski w okolicach przycisków, aby ich nie urwać. Montaż wszystkich części jest bardzo poprawny, jedyne zastrzeżenia mamy do przycisków głównych, które są dosyć luźno przylutowane. Pod głównymi przyciskami użyto przełączników Omron. Scroll jest firmy TTC. Za poprawną współpracę poszczególnych elementów odpowiada mikro-kontroler firmy NXP, model - LPC11U22F (nie posiada pamięci wewnętrznej, więc nie zapamiętuje ustawień).


5. Przyciski i scroll

PRZYCISKI

Mamy dostęp do 2 sztuk Abyssus'ów 2014 i w obu przycisk główny (w jednym lewy, w drugim prawy) jest jakby lekko wciśnięty od nowości. Chociaż mikro-przełączniki pod głównymi przyciskami są produkowane przez firmę Omron, to podczas lub po ich montażu jakakolwiek kontrola jakości u Razera, najwidoczniej nie istnieje. Niestety, ale to zjawisko jest nad wyraz częste w myszkach tego producenta.
Poglądowe zestawienie szybkości rejestrowania kliku w myszce Razer Abyssus 2014 w stosunku do innych modeli, dostępne jest pod >>tym linkiem<<.

  • 2 główne: znajdują się pod nimi przełączniki Omron D2FC-F-7N - wytrzymujące do 5 mln kliknięć. Dźwięk kliku obu przycisków znacznie się od siebie różni. Gdy działają poprawnie mają porównywalny klik jak w modelu DA Chroma. Poniższa ocena (po lewej) jest w sytuacji, gdy przycisk jest lekko "wciśnięty".
    • ocena kliku - 1.5/5 *(5 to najlepsze) // gdy działa poprawnie - 3/5
    • miękkość - 2/5 *(5 to najsztywniejsze) // gdy działa poprawnie - 3/5
    • głośność - 1/3 *(3 to najgłośniejsze) // gdy działa poprawnie - 2/3

SCROLL

  • Przycisk "na kółeczku" posiada mikroprzełącznik nieznanego producenta (jest niemal identyczny jak w modelu DA Chroma).
    • ocena kliku: 3/5
    • miękkość - 4/5
    • głośność - 2/3
  • 24 stopniowy scroll wykonała firma TTC. Jest to jeden z najlepszych elementów w myszce. Przekręca się go z niezwykłym wyczuciem (przeskok jest bardziej wyczuwalny niż w modelu DA Chroma), stawia średni opór i jest praktycznie bezgłośny.


6. Oprogramowanie i podświetlenie

Do pobrania z oficjalnej strony producenta: http://www.razerzone.com. W trakcie naszych testów korzystaliśmy z wersji 1.18.

Oprogramowanie Synapse działa na zasadzie tzw. "chmury", do której uzyskujemy dostęp po wcześniejszym utworzeniu konta na stronie Razer'a. Oznacza to, że chcąc zmienić np. dpi lub korzystać z makr, musimy bezwzględnie mieć uruchomione sterowniki. Sterowniki Synapse współpracują ze wszystkimi urządzeniami Razera. Dzięki chmurze mamy dostęp do tych samych ustawień z dowolnego komputera.
Największą bolączką sterowników Razera jest zwiększony smoothing jaki powodują gdy są włączone (więcej opisaliśmy w punkcie trzecim). Na szczęście możemy po prostu wyłączyć sterowniki i korzystać z myszki na zasadzie plug & play. UWAGA! po wyłączeniu sterowników, dpi które mieliśmy ustawione zmniejsza się o połowę. Do tego gdy wyłączymy komputer lub rozłączymy myszkę to wszystko wraca do ustawień domyślnych, czyli 1600 dpi (jedyne co zostaje zapamiętane to polling rate).

Sterowniki posiadają pięć zakładek w których znajdziemy takie funkcje jak:
CUSTOMIZE
– Możemy tutaj zaprogramować 3 przyciski oraz scrolla (ruch góra - dół). Do wyboru mamy możliwość ustawienia dowolnego przycisku z myszki i klawiatury, sposobu zmiany dpi, skrótów multimedialnych, makr, włączenia wybranego programu, przełączania między profilami lub dezaktywowanie przycisku.
– Na wszystkich zakładkach znajduje się dostęp do tworzenia i wyboru profili.
PERFORMANCE
– umożliwia wybór poziomu dpi, wraz z ustawieniem 5 faz, między którymi możemy przełączać, po wcześniejszym ustawieniu przycisku do jego zmiany. Możemy wybrać wartości między 100 a 3500 dpi.
– Możemy ustawić poziom oddziaływania akceleracji na ruch kursora (od 0 - czyli jej braku, do maksymalnie 10).
– Możemy wybrać wartość polling rate (125, 500 i 1000 Hz).
LIGHTING
– możemy tutaj włączyć lub wyłączyć podświetlane logo.
MACROS
– W tej zakładce tworzymy makra z możliwością użycia do tego przycisków z klawiatury oraz myszki. Możliwy jest również wybór opóźnienia pomiędzy przyciskami lub jego braku. Przydzielając je pod wybrany przycisk możemy wybrać ich sposób powtarzalności (podczas przytrzymania przycisku, jednokrotnie, wybraną ilość razy lub do ponownego wciśnięcia).
STATS
– jest to funkcja która pokazuje ile oraz w które punkty na ekranie klikaliśmy w danej grze oraz jak poruszaliśmy myszką. Do tego możemy sprawdzić, ile wykonaliśmy kliknięć głównymi przyciskami oraz jaki dystans przejechaliśmy myszką i scrollem.

W opcjach możemy jeszcze sprawdzić aktualizację, status postępowania gwarancyjnego (jeżeli potrzebujemy pomocy supportu) przelogować się lub przejść w tryb offline (nie działają wtedy profile i makra).

kliknij, aby powiększyć

Myszka posiada pulsujące logo w kolorze zielonym  - nie da się zmienić trybu wyświetlania. Możemy je co najwyżej wyłączyć.


7. Competitive gaming (ocena pod kątem rywalizacji w sieciowych grach F/TPS: CS;GO, Battlefield 4, APB:Reloaded oraz RTS: Warcraft 3:TFT - test na micro arenach i MOBA: DOTA 2)

Specyfika myszki wymaga od użytkownika trzymania jej fingertipem lub claw gripem. Pod te chwyty jest ona doskonała i naprawdę ciężko mieć do jej kształtu jakiekolwiek zastrzeżenia. Plusem jest też niekrępujący ruchów kabel. Niestety poprzez bardzo śliskie boki, myszka traci na pewności chwytu. Wystarczy, że lekko spoci się nam dłoń, a boki przypominają jakby nasmarowano je masłem. Sensor powinien dobrze się sprawdzić w większości gier, o ile dobierzemy mu odpowiednią podkładkę i przywykniemy do dosyć wysokiego LOD'u. Podczas grania nie wywoływaliśmy akceleracji negatywnej. Jedyne co, to nie zalecamy Abyssusa "hardcorowym" low sensom, gdyż zbyt częste podnoszenie myszki może skutkować częstszymi "zawirowaniami" kursora. Przy low i mid sensie nie jest to zbyt uciążliwe zjawisko. W ocenie wielu osób z naszego zespołu, feeling jest zauważalnie mniej "przyjazny" od takich sensorów jak 3366, 3988, 3310 i 3090, co w pewnym stopniu wpływa na słabszą kontrolę. De facto, główna ocena użyteczności myszki w wymagających grach zależy od tego, jakie przyciski będą w naszym egzemplarzu. Gdy dostaniecie lekko wciśnięte jak w naszym egzemplarzu, to gra w RTS'y szybko prowadzi do irytacji. W FPS'ach jest to mniej odczuwalne, ale nie ukrywając, każdy (przynajmniej u nas) woli bardziej sprężyste, wyraziste przyciski. Nie zdziwcie się, gdy po paru miesiącach zauważycie pewne zmiany w ślizgu, jest to oznaka, że trzeba wymienić ślizgacze, gdyż firmowe nie należą do najtrwalszych. Aby móc spokojnie pograć należy wyłączyć sterowniki i ustawić 500Hz.

Ocena w kategorii competitive gaming (pod wszystkie rodzaje gier) – 3/5


8. Podsumowanie

Czego nie można ująć Razerowi, to fakt, że ich myszki w większości przypadków są wizualnie atrakcyjne i bardzo dobrze leżą w dłoni. Często mają jednak jakąś niedoróbkę konstrukcyjną. Przykładowo, w myszce DA Chroma były to felerne gumowe boki. W przypadku Abyssusa 2014 nie jest inaczej, tyle, że śliską gumę zastąpiono, jeszcze bardziej śliskim plastikiem. Odnośnie Abyssusa trzeba pamiętać, że należy ona do grona myszek o niewielkich rozmiarach i posiada jedynie trzy przyciski. Sensor można określić jako dobry, ale z pewnymi wadami, których waga zależy od naszych potrzeb i oczekiwań. Jeżeli często przepinamy myszkę to na pewno denerwującym okaże się fakt, że w pamięci myszki nie da się zapisać ustawień. Jakość, jak to w myszkach Razera - czysta loteria. Stąd, wyraźnie zaznaczamy, że jeżeli w waszym egzemplarzu zauważycie, że klik obu przycisków głównych znacząco się od siebie różni lub myszka posiada jakieś inne (przeważnie rzadsze niż ten wspomniany) problemy, to od razu odsyłajcie na gwarancję.
Jeżeli nie jesteśmy zbytnio wymagający i wystarczy nam okrojona funkcjonalność Abyssusa to w gruncie rzeczy dostajemy całkiem przyzwoitą myszkę, która w swojej kategorii nie ma zbyt dużej konkurencji i do tego jest stosunkowo tania. W takim przypadku, jak najbardziej możemy ją polecić.

Cena w dniu publikacji - 139 zł. Sprawdź aktualną cenę tutaj.

Ocena
w skali od 0 do 5 (gdzie 5 to najlepiej) oraz biorąc pod uwagę cenę myszki
  • kształt - 5
  • waga - 5
  • sensor - 3.5
  • jakość - 2.5
  • powierzchnia - 3.5
  • przyciski - 3.5 (gdy są sprawne)
  • scroll - 4.5
  • ślizgacze - 3.5
  • przewód - 4.5
  • ujemny punkt za sterowniki!

3 myśli nt. „Razer Abyssus 2014

  1. Chętnie przeczytałbym jeszcze recenzje Razer Taipan. Przez długi czas używałem Razer Salmosy (Avago S3668) i muszę przyznać że ta mysz miała super precyzyjny sensor taki sam jak w Razer DA 3G. Jest to poprzedniczka Abyssusa. Miała jedną zasadniczą wadę, kształt jej sprawiał, że była niestabilna ale bardzo wygodna. Jako, że jestem graczem CSGO, ceniłem sobie precyzję jaką oferował ten sensor, aczkolwiek ciężko czasami było kontrolować odrzut w grze przez brak stabilności.

    Szukam zamiennika tej samej firmy chociaż coś czuję, że będę musiał zainwestować w Zowie FK1.

Dodaj komentarz