KRUX Beam

Spis treści
1. Specyfikacja
2. Opis poszczególnych części i testy
3. Oprogramowanie i podświetlenie
4. Galeria
5. Podsumowanie i ocena


Według producenta myszka jest w pełni kompatybilna (z możliwością użytkowania sterowników) z systemami Windows 7, 8 i 10.
Myszka była testowana przy: szybkość wskaźnika 6/11 oraz z wyłączoną akceleracją (bez zwiększenia precyzji wskaźnika).
Competitive gaming w podsumowaniu stanowi ocenę pod kątem rywalizacji w wymagających sieciowych grach FPS i RTS.

>objaśnienia pojęć użytych w recenzji<



1. Specyfikacja

  • sensor optyczny: PMW3360,
  • zakres dpi: od 100 do 12000 (z możliwością konfiguracji poprzez sterowniki),
  • polling rate: 125, 500 i 1000 Hz,
  • maksymalna szybkość: ~6.35 m/s (wg specyfikacji sensora),
  • pleciony kabel o długości ~1.8 m,
  • 6 przycisków + scroll,
  • teflonowe ślizgacze,
  • pod 2 głównymi przyciskami - przełączniki Omron,
  • sterowniki,
  • podświetlenie RGB,
  • opóźnienie kliku 12 ms, LOD ~1.2, 2.4 lub 3 mm,
  • wymiary: 120 x 66 x 42.5 mm, waga bez kabla ~80 g, szerokość przycisków to 25 mm,
  • cena: ~139 zł

2. Opis poszczególnych części i testy

Kształt:
Kształt myszki to lekko zmodyfikowana wersja pierwowzoru - Zowie EC2. Kształt ten jest na tyle dobry, że nie ma w tym nic złego, że jest tak chętnie powielany (z drobnymi różnicami). Głównym gripem jakim chwycimy myszkę to fingertip lub palm grip (dla osób o mniejszych dłoniach). Kształt należy do tych bezpiecznych (pod kątem dopasowania) i uniwersalnych. Potocznie nazywany jest bułkowatym z racji na wysoki grzbiet z którego po równo opada linia w obu kierunkach (tak, jak kajzerka oglądana od boku). Praktycznie, kto by jej nie chwycił uważał ją za wygodną. Profil na myszce jest wyraźnie zaznaczony, co przekłada się na dobre dopasowanie do śródręcza i stabilną podstawę pod wszystkie palce. Lewa strona myszki tworzy delikatny łuk ")" na którym dobrze układa się kciuk. Po prawej jest wystarczająco miejsca na serdecznego i małego palca. Wszystkie krawędzie są bardzo dobrze zaokrąglone. Zalecamy stosować ułożenie palców w sposób 1+2+2.
Myszkę prowadzi się bardzo stabilnie i pewnie.
W stosunku do EC2, Beam jest wyższa, co sprawia, że wydaje się większa w dłoni. Jest również nieznacznie bardziej nachylona (profil grzbietu opadający w prawo), co z kolei przekłada się na mocniejsze wyprofilowanie i tym samym, osobom o mniejszych dłoniach może bardziej pasować pod palm gripa.

Waga:
Myszka waży ~80 g, co przy tym kształcie i rozmiarze wydaje się idealnie dobraną wagą dla osób, które szukają myszki pod FPS'y i oczywiście chcą lekką myszkę. Co istotne, po przesiadce z 90-95 gramowych myszek, różnica nie jest drastyczna i dosyć szybko można się przyzwyczaić. Waga jest rozłożona w proporcjach 45% przód / 55% tył, co sprzyja łatwości kontroli myszki.

Powierzchnia:
Na bokach powierzchnia jest matowa, przypomina typowy, gładki, "miękki" plastik. Jest bardzo przyjemna w dotyku i nie wzmaga potliwości. Grzbiet jest pokryty gumo podobną powłoką, która jest bardzo chwytna, gładka i całkiem przyjemna w dotyku (ten rodzaj powierzchni jest wszechobecny w wielu myszkach). Co ciekawe, boki i góra (pomimo innego pokrycia) wydają się niemal identyczne w dotyku. Na grzbiecie trochę widać odciski palców. Cała powierzchnia może u niektórych osób wzmagać potliwość.

Przewód:
Pleciony, średnio elastyczny i dosyć ciężki. Ma średnicę ~3.1 mm i długość ~1.8 m. Podczas ruchów stawia wyczuwalny opór. Nie da się nie zauważyć jego obecności. Zakończony jest pozłacanym wtykiem USB i pierścieniem ferrytowym. Z myszki wychodzi skierowany na wprost i nie ociera o podkładkę. Zalecamy podpiąć go pod mouse bungee, z którym całkiem dobrze współgra.

Ślizgacze:
Na spodzie znajdują się dwa duże teflonowe ślizgacze
. Są wysokie na 0.6 mm i bardzo dobrze zaokrąglone. Zapewniają gładki, średnio szybki (trochę szybsze od Zowie, ale wolniejsze od DM'a) i równy ślizg, będąc przy tym średnio wyczuwalnymi. Nam nie udało się ich odkleić i przykleić z powrotem bez znaczącego uszkodzenia (klej już miejscami nie trzyma). Ślizgacze nabierają swój prawdziwy ślizg po ok. 3 dniach użytkowania. W pudełku dostajemy zapasowy komplet.

Przyciski:
Myszka posiada 6 programowalnych przycisków. Klik głównych jest dosyć chrupki, w miarę szybki i sprężysty. Główne naciska się z niewielkim oporem, ale raczej nie powinny zdarzyć się na niej przypadkowe kliknięcia. W skali od 0 do 5*, przyjemność kliku ocenilibyśmy na 3.8 (*gdzie 5 to najlepiej), sztywność kliku na 2.5/5, a głośność określilibyśmy jako średnią - 2/3. W naszym egzemplarzu lewy i prawy są różne pod kątem kliku i dźwięku (prawy przycisk ma trochę mniej sprężysty klik).
Zjawisko "overtravel" jest tutaj widoczne, ale nie daje się znacząco odczuwać. Klik jest bardzo podobny do tego co zobaczymy w myszce Zowie EC2.
Boczne przyciski są łatwo dosięgalne i naciska się je z małym oporem. Wciskają się głęboko. Ich klik jest słabo wyczuwalny. Są dosyć podobne do tych w Zowie EC2.
Przycisk na scrollu jest dosyć twardy. Jego naciskanie nie powoduje przypadkowego przekręcania. Jest słabo wyczuwalny. Ma trochę zbyt głęboki klik. Osobom, które często
korzystają z tego przycisku może się nie spodobać.
Przycisk poniżej scrolla działa jak należy i nie widzimy z nim żadnych problemów - podczas grania jest go bardzo trudno sięgnąć bez zmiany chwytu, posiada wyrazisty, krótki klik.

Na spodzie znajduje się jeszcze suwak zmiany polling rate.

Opóźnienie kliku przycisków głównych wynosi ~12 ms.

Scroll:
24 stopniowy
scroll jest osadzony wysoko, ale łatwo go dosięgnąć. Podczas przekręcania stawia wyrazisty opór. Przeskok jest płynny i cichy. Stopnie są średnio zaakcentowane. Nie zdarzały nam się przypadkowe przekręcania lub żebyśmy nie mogli go wyczuć podczas grania. Feedback z jego korzystania jest na umiarkowanym poziomie.

Sensor:
W myszce Krux Beam zastosowano sensor optyczny Pixart PMW3360DM, będącym w tym momencie ciągle w czołówce najlepszych sensorów na rynku. Cechuje się nieskazitelnym feelingiem, responsywnością i wyczuciem prowadzenia kursora. Posiada bardzo wysokie prędkości maksymalne, niski LOD (z możliwością jego konfiguracji), bardzo dobrą kompatybilność z podkładkami oraz brak akceleracji, interpolacji i jitteringu. Sensor jest ulokowany mniej więcej centralnie.

Odpowiednia podkładka pod myszkę i LOD (Lift-off Distance) – na wszystkich podkładkach jakie posiadamy (patrz tutaj) sensor działał bez zarzutu. Myszka posiada możliwość wyboru trzech wartości LOD: niskie ~1.2 mm, średnie 2.4 mm lub wysokie ~3 mm.

Dpi – dane podane przez producenta pokrywają się z rzeczywistymi (+/- 20 dpi co jest standardem dla sensora PMW3360). Brakuje jakiejkolwiek sygnalizacji aktualnie wybranego poziomu dpi.

Jittering (nie wywołany czynnikami zewnętrznymi) – jitter praktycznie nie występuje, należy jednak zaznaczyć, że sensor ten jest bardzo dokładny i potrafi rejestrować mankamenty powierzchni np. na brudnych podkładkach. Jest tu również bardzo niski poziom jakiegokolwiek wygładzania.

Predykcja – brak.

Interpolacja – brak.

Maksymalna szybkość - wartość jaką osiągnęliśmy w normalnych, realnych warunkach to ~5 m/s. Taką szybkość można osiągnąć zarówno na materiałowych jak i na plastikowych podkładkach. Pomimo tego, że nie mogliśmy osiągnąć bazowego 6.35 m/s nigdy nie zdarzyło nam się, abyśmy doświadczyli akceleracji negatywnej tj. gubienia się kursora. W każdej grze sprawdzi się rewelacyjnie.

Poniższe wykresy przedstawiają maksymalnie szybki, pojedynczy ruch ręką. Z osi "Y" można odczytać maksymalną szybkość jaką osiąga sensor na danej podkładce. Niebieskie punkty pokazują poziom spójności przesyłu danych (polling rate consistency) - im bardziej kropki odbiegają od głównej linii, tym jest mniejsza spójność, co pośrednio prowadzi do występowania zjawiska smoothingu.

500Hz

1000Hz

Polling rate – stabilne 125, 500 oraz 1000Hz. Przesył danych jest w pełni spójny dla wszystkich wartości.

Smoothing – nie występuje. Feeling jest typowy dla sensorów optyczny - miękki, bardzo responsywny, o niezwykłej gładkości ruchu.

Akceleracja pozytywna – brak.

Jakość:
Poziom wykonania obudowy jest ogólnie bardzo dobry. Jedyne na co można zwrócić uwagę to na lekko poruszające się na boki przyciski głównie. Zaznaczamy jednak, że podczas grania w ogóle nie zwracało się na to uwagi. Ot, taka konstrukcja, którą często widzi się, gdy przycisk nie jest zabudowany od boku. Gwarantujemy, że nie ma czym się przejmować. Materiały jak i poziom spasowania obudowy są bez zarzutów. Na ślizgaczach bardzo szybko widać rysy, ale nie odczuwamy zmian w ślizgu z tym związanych (taki urok ślizgaczy o dużej powierzchni). Kabel jest wytrzymały, a jego oplot dokładnie nałożony. Wewnątrz znajdziemy wyjątkowo dobrej jakości komponenty. Również całe PCB prezentuje się bez zarzutów. Kontroler jest niestety budżetowy i za wiele informacji o nim nie ma w internecie. Scroll jest bardzo dobrze osadzony i nie kiwa się na boki. Soczewka jest mocno osadzona i w ogóle się nie porusza. W środku myszki nic się nie porusza gdy nią machamy.

  • Pod głównymi przyciskami użyto przełączników Omron D2FC-F-7N (żywotność 20 mln kliknięć).
  • Pod bocznymi zastosowano przełączniki Huano White (3 mln kliknięć).
  • Przełącznik pod scrollem to Huano Green (5 mln kliknięć).
  • Optyczny scroll F-Switch (z czerwonym rdzeniem). Nie znamy jego żywotności, ale są to całkiem dobre encodery.
  • Pod przyciskiem dpi znajduje się przełącznik Huano White (3 mln kliknięć).
  • Mikro-kontroler to WTU301 (ten sam co w myszce Xtrfy M4 - wcześniej nie mieliśmy okazji go zobaczyć w żadnej myszce).

3. Oprogramowanie i podświetlenie

Do pobrania z oficjalnej strony producenta: https://krux.tech/pl/gaming/. Testowane na wersji 1.0.0.

Sterowniki działają płynnie i nie obciążają systemu. Nie mają wpływu na działanie sensora. Myszka zapamiętuje wszystkie ustawienia. Możemy tworzyć własne profile, ale sami musimy je zmieniać w zależności od potrzeb (nie ma automatycznego uruchomienia wraz z wybranym programem). Po zainstalowaniu sterowników należy odznaczyć "przyspieszenie sprzętowe", które nie wiedzieć czemu jest początkowo włączone.

Oprogramowanie umożliwia nam:

  • dowolne zaprogramowanie 6 przycisków (dostępny jest cały szereg różnych opcji),
  • tworzenie do 5 profili,
  • zmianę dpi w zakresie od 100 do 12000dpi,
  • zmianę koloru i sposobu wyświetlania podświetlenia,
  • zmianę szybkości przewijania scrolla,
  • ustawienie wartości LOD,
  • zmianę szybkości dwukliku,
  • tworzenie makr.

W edytorze makr możemy ustawiać interwał czasowy pomiędzy wciśnięciami, nagrywać przyciski z klawiatury oraz myszki (do 50 akcji) oraz wybrać sposób powtarzalności makra (podczas przytrzymania, do ponownego wciśnięcia lub wybraną ilość razy).

Myszka posiada również możliwość zmiany pewnych ustawień za pomocą kombinacji klawiszy (w instrukcji jest opisane, które klawisze należy przytrzymać):
- zmianę profilu
- zmianę podświetlenia
- reset do ustawień fabrycznych

W myszce Krux Beam podświetlany jest scroll, paski po bokach oraz logo (do wyboru jest całe RGB). Podświetlenia nie da się ustawić osobno dla poszczególnych sekcji. Są tutaj cztery tryby wyświetlania kolorów (m.in. stałe, pulsacja, przejście koloru, chroma) oraz można je całkowicie wyłączyć. Można również określić poziom natężenia światła (4 poziomy) oraz szybkość przejścia kolorów. Podświetlenie jest bardzo ładne, nie widać zaciemnień, a same kolory są żywe i wyraźne.

 


4. Galeria

kliknij w zdjęcie, aby powiększyć


5. Podsumowanie i ocena

Krux to nowa firma na rynku sprzętu dla graczy, która niską ceną, myszkami o popularnym kształcie i niezłymi komponentami w nich, stara się przyciągnąć do siebie graczy. Wydaje nam się, że wychodzi im to całkiem nieźle. Recenzowany model Beam czerpie pełnymi garściami z modelu Zowie EC2, więc na pewno zadowoli tych, którzy chcieliby spróbować myszki o bardzo podobnym kształcie, nie wydając przy tym fortuny. Co więcej, Beam ma nawet przewagę nad EC2 w postaci niektórych elementów (lepszy scroll, lepsze przyciski boczne, podświetlenie, sterowniki i niższa waga). Dla tych, którzy nigdy nie mieli styczności z podobną myszką, możemy śmiało powiedzieć, że jej kształt jest niezwykle uniwersalny, o ile lubicie mocno profilowane konstrukcje. Bez względu na to w co gracie, powinna dobrze spisywać się w boju. Sensor PMW3360 będący ciągle jednym z najlepszych na rynku na pewno was nie zawiedzie. Patrząc całościowo na ten model praktycznie każdy element wydaje się co najmniej poprawny. Może nie ma tutaj efektu "wow", ale grając w różnego rodzaju gry, wydaje się, że mamy pod ręką wszystko co potrzebujemy.
Reasumując, Krux Beam jest fajną opcją dla osób, które szukają niedrogiej myszki na rozpoczęcie swojej przygody w
grach e-sportowych. Na pewno nie poczujecie się gorsi przez to, że was sprzęt niedomaga, sensor się gubi, przyciski się zacinają, a scroll gdzieś się toczy po biurku... nie, nic z tych rzeczy. Zapewniamy was, że jak na tą cenę, jest to całkiem solidna i dobrze wykonana myszka, na której z przyjemnością możecie pograć. Polecamy.

Cena w dniu publikacji - 139 zł. Sprawdź aktualną cenę tutaj.

Ocena
w skali od 0 do 5 (gdzie 5 to najlepiej) oraz biorąc pod uwagę cenę myszki (stan na 12.2019)
  • kształt - 4.5
  • waga - 5
  • powierzchnia - 4
  • przewód - 3
  • ślizgacze - 4
  • przyciski - 3.5
  • scroll - 4
  • sensor - 5
  • jakość - 4.2
  • sterowniki - 4.2
  • competitive gaming – 4/5
_

Wszystkie osoby poszukujące myszki i nie posiadające doświadczenia w tym dziale, zachęcamy do skorzystania z naszego poradnika >klik<.


Pytania odnośnie recenzji prosimy zadawać na tym forum.