E-blue Auroza Type-G

Spis treści
1. Specyfikacja
2. Waga, wielkość, kształt
3. Precyzja
4. Jakość wykonania: obudowa, kabel, ślizgacze, wnętrze
5. Przyciski i scroll
6. Oprogramowanie i podświetlenie
7. Competitive gaming
8. Podsumowanie


Myszka była testowana na Windows 7x64 i XPx32 z którymi jest w pełni kompatybilna. Szybkość wskaźnika: 6/11 oraz z wyłączoną akceleracją (bez zwiększenia precyzji wskaźnika).
Wg producenta jest ona kompatybilna z systemami Windows x64/x86 (7, 8, 2000, XP), Macintosh (OS X, 10.2-) oraz Linux.

>>Objaśnienia pojęć użytych w recenzji<<


1. Specyfikacja

  • sensor optyczny: Avago 5050,
  • dpi: 500/1000/2000/3000,
  • polling rate: 125, 250, 500 Hz,
  • maksymalna szybkość ~ 0.76 m/s (wg specyfikacji sensora),
  • pod 2 głównymi przyciskami przełączniki Omron,
  • pleciony kabel o długości 1.77 m,
  • 6 przycisków + scroll,
  • rozmiar:124 x 64 x 39.5 mm, waga ~100 g,
  • w opakowaniu znajduje się przejściówka na żeńskie mini USB
  • cena: 129 zł

2. Waga, wielkość, kształt

Jak zapewne wielu z was mogło zauważyć, kształt myszki jest niemal identyczny jak w popularnym modelu Team Scorpion X-Luca lub Titanium Goblin - główną różnicą są inaczej skrojone boki. Wymiary myszki to: długość - 124 mm x szerokość - 64 mm w najszerszym miejscu u podstawy x wysokość - 39.5 mm. Natomiast szerokość przycisków to ~26 mm. Myszka jest symetryczna, dzięki czemu mogą ją użytkować prawo i lewo ręczni gracze. Z naszych testów najwygodniejszym chwytem na niej okazał się fingertip lub fingero/palm. W tym wypadku na rodzaj chwytu w dużej mierze wpływa rozłożenie wagi - nie zalecamy palma, ponieważ w przypadku, gdy oprzemy dłoń o tył myszki, to możemy mimowolnie unosić przód (tworzy się jakby dźwignia). Boki są lekko wcięte, dobrze wyprofilowane i dosyć wysokie. Dzięki temu wszystkie palce mają wystarczająco dużo miejsca, aby się tam pomieścić. Podstawowym problemem są krawędzie w tylnej części, które są dosyć kanciaste. Niemniej, nie powodują znacznego dyskomfortu. Kształt sprzyja obu układom palców 1+2+2 oraz 1+3+1 (ten drugi pod warunkiem, że mamy raczej szczupłe palce).


Waga Aurozy to jedyne ~100 g - nie wliczając kabla. Niestety nie jest ona poprawnie rozłożona. Tył jest bardziej dociążony od przodu. Z wnętrza da się wyciągnąć 18 g ciężarek, co niestety tylko troszeczkę poprawia balans, gdyż po jego wyjęciu to przód staje się cięższy. Kabel chociaż jest dosyć grupy to nawet nie krępuje znacząco ruchów, aczkolwiek low sens'om może w pewnym stopniu wadzić. Doskonale nadaje się do tego, aby podpiąć go pod mousee bungee, gdyż ewidentnie widać wtedy poprawę komfortu z pracy z tym gryzoniem.

kliknij, aby powiększyć

kliknij, aby powiększyć


3. Precyzja

W modelu Auroza Type-G zastosowano sensor optyczny Avago 5050. Jest to sensor dedykowany przede wszystkim osobom, które w gry grają jedynie okazjonalnie. Dzieje się tak głównie za sprawą bardzo niskich prędkości maksymalnych, bardzo wysokiego LOD'a, predykcji oraz słabej kompatybilności z większością podkładek. Jedynym jego plusem jest całkiem przyjemny, typowo optyczny feeling i niski jitter przy 500 i 1000 dpi.

Odpowiednia podkładka pod myszkę i LOD (Lift-off Distance) – zalecamy korzystać z podkładek w kolorze innym niż czarny (np. Tesoro Aegis - 6CD, Zowie G-SR - 3.5CD, ASUS Glide Speed - 6CD, Roccat Raivo - 3.5CD, Roccat Siru - 5CD, Qpad CT White - 2.5CD, Goliathius Speed - 3.5CD, Razer Vespula - 3CD, XtracGear Carbonic - 4CD). Na czarnych prędkość maksymalna jest zauważalnie niższa, a LOD wynosi na większości ~3CD.

Dpi – podane przez producenta wartości (500/1000/2000/3000) trochę odbiegają od faktycznych. Wg naszych pomiarów jest to ~550, ~1150, ~2250, ~3350.

Jittering (nie wywołany czynnikami zewnętrznymi) – występuje głównie przy wartościach 2000 i 3000 dpi. Korzystając z 500 i 1000 dpi nie odczujemy jego obecności.

e-blue auroza jitter

kliknij, aby powiększyć

Predykcja – im wyższe dpi tym bardziej ją odczuwamy. Nawet przy 500 dpi są momenty, w których sensor narzuca nam swój ruch.

Interpolacja – przy 500 i 1000 dpi jej nie ma, wyższe wartości są mocno interpolowane.

Maksymalna szybkość – realne wyniki wychodzą niewiele poniżej specyfikacji sensora, czyli ~ 0.7 m/s. Do uzyskania takiego rezultatu potrzebna jest jednak nie czarna podkładka (na czarnych, maksymalna szybkość wynosi ~ 0.5 m/s). Po jej przekroczeniu kursor lekko drga i zatrzymuje się w miejscu. Innymi słowy bardzo łatwo jest wywołać akcelerację negatywną. W grach wymagających częstego obracania się lub po prostu wykonywania szybkich ruchów sensor A5050 kompletnie się nie sprawdzi. Przy 125 i 250 Hz maksymalne szybkości są niższe. Dpi nie wpływa na maksymalną szybkość.

Poniższe wykresy przedstawiają maksymalnie szybki, pojedynczy ruch ręką. Z osi "Y" można odczytać maksymalną szybkość jaką osiąga sensor na danej podkładce. Niebieskie punkty pokazują poziom spójności przesyłu danych (polling rate consistency) - im bardziej kropki odbiegają od głównej linii, tym jest mniejsza spójność, co pośrednio prowadzi do występowania zjawiska smoothingu.

kliknij, aby powiększyć

kliknij, aby powiększyć

Polling rate – wszystkie wartości są stabilne, o spójnym przesyle danych (na spodzie myszki znajduje się suwak, którym możemy przełączać pomiędzy trzema wartościami 125, 250 i 500Hz).

Smoothing – nie występuje (przynajmniej nie jest to poziom, na który warto zwracać uwagę). Do tego feeling sensora jest całkiem przyjemny przy 500 i 1000 dpi.

Akceleracja pozytywna – niewielka, ale jest (kształtuje się na poziomie 1-3 %).


4. Jakość wykonania: obudowa, kabel, ślizgacze, wnętrze

Obudowa: sama konstrukcja składa się z trzech części, które bardzo dobrze i pewnie się łączą. Pod kątem spasowania wszystkich elementów nie mamy zastrzeżeń. Nie podoba nam się natomiast grubość i sztywność plastiku części przycisków - podczas kliku mamy wrażenie, że są zbyt luźne. Jakość użytych materiałów, jest typowa dla produktów z przedziału cenowego 90-120 zł. O ile boki, są wykonane z dosyć przyjemnego w dotyku matowego, lekko chropowatego plastiku (robią naprawdę dobre wrażenie), tak wierz niestety już nie. Zastosowano tam błyszczący, śliski plastik. Nie jest to typowy wierzch typu glossy, lecz przypomina to bardziej polakierowany plastik. Ma to swój plus w postaci mniejszego wywoływania potliwości dłoni od typowego glossy, jednak bardziej wywołuje niż np. gumo-podobne powierzchnie. Minusem tego jest słaba odporność na ścieranie powierzchni - z czasem na pewno pojawią się ślady schodzącego lakieru.

Kabel: pleciony, dosyć elastyczny i lekki. Ma średnicę 3.5 mm i długość ~1.77 m. Ogólnie budzi pozytywne odczucia - oplot nie schodzi, ani się nie strzępi. Nawet ewentualne szarpnięcia nie powinny w żadnym stopniu go uszkodzić.

Ślizgacze: cztery o średniej powierzchni. Są wykonane z teflonu. Mają dobrze zaokrąglone krawędzie oraz są stosunkowo wysokie (myszka nie szura spodem o podkładkę). Zapewniają gładki  i równy ślizg. Zauważyliśmy jednak, że dosyć szybko się zużywają.

Wnętrze: aby dostać się do wnętrza trzeba odkręcić 4 śrubki znajdujące się pod nalepką (chwała producentowi, że nie trzeba zrywać ślizgaczy). PCB jest typowe dla produktów z niższej półki cenowej, lecz wszelkie luty i łączenia są w jak najlepszym porządku. Odnośnie przełączników, uważamy, że w tej cenie można było pokusić się o użycie lepszych i trwalszych modeli. Scroll wykonany przez TTC robi wyjątkowo dobre wrażenie, zarówno pod kątem technicznym jak i jakościowym. Mikrokontroler jest firmy Holtek - niestety nie znaleźliśmy żadnych danych o zastosowanym tutaj modelu HT82F5. Pomijając kwestię zasadności montowania sensora A5050, niestety nie zastosowano do niego nawet oryginalnej soczewki Avago, lecz użyto własny zamiennik.

kliknij, aby powiększyć

kliknij, aby powiększyć

kliknij, aby powiększyć


5. Przyciski i scroll

PRZYCISKI

Wrażenia z kliku głównych przycisków psuje trochę plastik jaki użyto w tej części obudowy - jest zbyt elastyczny. Skutkuje to zbyt luźnym, mało wyrazistym klikiem. Pod kątem dźwięku, oba przyciski brzmią tak samo. Boczne są dosyć łatwo dosięgalne o całkiem przyjemnym kliku.

Poglądowe zestawienie szybkości rejestrowania kliku w myszce E-blue Auroza Type-G w stosunku do innych modeli, dostępne jest pod >>tym linkiem<<. W naszym teście Auroza uzyskała opóźnienie na poziomie ~3 ms. Jest to bardzo dobry wynik.

  • 2 główne: znajdują się pod nimi przełączniki Omron D2FC-3N - wytrzymujące do 3 mln kliknięć.
    • ocena kliku - 2.5/5 *(5 to najlepsze)
    • miękkość - 2.5/5 *(5 to najsztywniejsze)
    • głośność - 2/3 *(3 to najgłośniejsze)
  • 2 boczne: zastosowano Tactile Switche nieznanego nam producenta (posiadają logo podobne do firmy Kailh).
    • ocena kliku - 3.5/5 *(5 to najlepsze)
    • miękkość - 3/5 *(5 to najsztywniejsze)
    • głośność - 1/3 *(3 to najgłośniejsze)
  • 1 przycisk do zmiany dpi: jest to Tactile Switch nieznanego producenta.

SCROLL

  • przycisk "na kółeczku" posiada przełącznik nieznanego nam producenta (niestety widoczne literki Z i D na przełączniku nie wskazują na żadnego znanego nam producenta).
    • ocena kliku: 3.5/5
    • miękkość - 3.5/5
    • głośność - 1/3
  • 24 stopniowy scroll wykonała firma TTC, z racji na wysoką trwałość wielu producentów myszek decyduje się na montowanie go we własnych produktach (w swojej charakterystyce jego żywotność określona jest aż na 5 mln pełnych przekręceń - tyle samo co scroll'e ALPS'a lub Huano). Sam scroll charakteryzuje się delikatnym (trochę za bardzo), bardzo płynnym, równym i cichym przeskokiem. Jest przy tym w miarę dobrze wyczuwalny. Naszym zdaniem jest to jeden z lepszych elementów w myszce.

6. Oprogramowanie i podświetlenie

Auroza Type-G jest typu plug & play, czyli nie posiada sterowników. 

Podświetlenie w tym modelu zależy od wybranego poziomu dpi. Przy 500 dpi jest ono wyłączone, dla 1000 dpi świeci się na kolor czerwony, dla 2000 jest to niebieski a dla 3000 - fioletowo/różowy. Podświetlenie wolno pulsuje. Jest wyraźne, ale w nocy nie razi po oczach.


7. Competitive gaming (ocena pod kątem rywalizacji w sieciowych grach F/TPS: CS:GO, Battlefield 4, APB:Reloaded oraz RTS: Warcraft 3:TFT - test na micro arenach i MOBA: DOTA 2)

Głównym ograniczeniem w tej myszce do grania na wysokim poziomie jest sensor A5050. Praktycznie każdy szybszy ruch kończy się zatrzymaniem kursora. Nie trudno sobie wyobrazić, że w grach w których nieraz decydują ułamki sekundy (np. CS) nie zdążymy się po prostu obrócić do przeciwnika, który właśnie wychodzi nam na plecy. Jeżeli chodzi o ogólnie rozumianą precyzję to porównując do np. rewelacyjnego sensora PMW3310, przepaść pomiędzy oboma modelami jest bardzo duża (na niekorzyść A5050). Nie trzeba być "progejmerem" aby odczuć różnicę. Nie najlepiej rozłożona waga również nie sprzyja kontroli - trzymając myszkę w dłoni nie czujemy pewności wykonywanych ruchów. Praktycznie każda z osób testujących skarżyła się na ten element. Przy dłuższych rozgrywkach klik głównych przycisków również nie napawał optymizmem. Po prostu nie jest to myszka nadająca się pod wymagające FPS'y i RTS'y. Jeżeli natomiast gracie w RPG/MMO, przygotówki, czyli praktycznie wszystko co nie wymaga szybkiego poruszania kursorem to Auroza w zupełności wystarczy.

Ocena w kategorii competitive gaming (pod FPS'y i RTS'y) – 1/5


8. Podsumowanie

Dziwi nas podejście producenta, który zamiast iść w ślady swego czasu niezwykle popularnego modelu X-luca (bliźniacza konstrukcja z sensorem A3050) i starać się powtórzyć jego sukces, zdecydował się wypuścić model z innym, niestety dużo słabszym sensorem. Prawda jest taka, że Auroza Type-G poza wyglądem nie ma za bardzo czym konkurować z wieloma innymi myszkami z podobnego pułapu cenowego - na tym pułapie, znacznie lepsze sensory A3050/3090/9500/9800 są w końcu powszechnie spotykane. Pozostałe elementy jak: scroll, przyciski, kabel, ślizgacze, jakość, powierzchnia są w mniejszym lub większym stopniu do zaakceptowania. Niestety w połączeniu z obecnym tu sensorem nie są w stanie w żaden sposób przekonać nas do tego modelu. Jeżeli zastanowimy się, komu można polecić Auroze, to będą to osoby, które w świecie gier nie spędzają zbyt wiele czasu lub grają głównie w "singla". Jeżeli ktoś rozważa zakup tego gryzonia to sugerujemy dołożyć do modelu Auroza Type-IM, posiadającego po prostu lepszy sensor i niemal identyczny kształt.

Cena w dniu publikacji - 129 zł. Sprawdź aktualną cenę tutaj.

Ocena
w skali od 0 do 5 (gdzie 5 to najlepiej) oraz biorąc pod uwagę cenę myszki
  • kształt - 3.5
  • waga - 2.5
  • sensor - 1.2
  • jakość - 3
  • powierzchnia - 2.7
  • przyciski - 2.7
  • scroll - 3.8
  • ślizgacze - 3.5
  • przewód - 3.5

Dodaj komentarz