Cougar Revenger S

Spis treści
1. Specyfikacja
2. Opis poszczególnych części i testy
3. Oprogramowanie i podświetlenie
4. Galeria
5. Podsumowanie i ocena


Według producenta myszka jest w pełni kompatybilna z systemami Windows 7, 8, 10.
Myszka była testowana przy: szybkość wskaźnika 6/11 oraz z wyłączoną akceleracją (bez zwiększenia precyzji wskaźnika).
Competitive gaming w podsumowaniu stanowi ocenę pod kątem rywalizacji w wymagających sieciowych grach FPS i RTS.

>objaśnienia pojęć użytych w recenzji<



1. Specyfikacja

  • sensor optyczny: PMW3360,
  • zakres dpi: od 100 do 12000 (z możliwością konfiguracji poprzez sterowniki),
  • polling rate: 125, 250, 500, 1000 i 2000Hz,
  • maksymalna szybkość: ~6.35 m/s (wg specyfikacji sensora),
  • pleciony kabel o długości ~1.8m,
  • 6 przycisków + scroll,
  • teflonowe ślizgacze,
  • pod dwoma głównymi przyciskami - przełączniki Omron,
  • podświetlenie RGB,
  • opóźnienie kliku ~3 ms,
  • LOD ~1.2 - 3 mm (możliwość konfiguracji),
  • sterowniki,
  • wymiary: 125 x 66 x 41 mm, waga bez kabla ~95g, szerokość przycisków to 25 mm,
  • cena: 219 zł

2. Opis poszczególnych części i testy

Kształt:
Myszka jest lekko profilowana pod prawą dłoń. Lewy bok posiada delikatne łukowe wcięcie ")", przeznaczone dla kciuka. Po prawej jest lekko nachylona ścianka (nachylenie jest typu "/") - sprzyja częstemu podnoszeniu myszki. Patrząc od góry na myszkę na przodzie widać lekkie rozwidlenie obudowy, natomiast w tyle znajduje się lekkie wybrzuszenie pod śródręcze.  Przyciski boczne są tylko po lewej stronie. Kształt myszki najlepiej sprzyja ułożeniu dłoni w sposób palm grip lub palmo-claw. Wszystkie krawędzie są doskonale zaokrąglone. Linia grzbietu przebiega w sposób delikatny - z środka opada w miarę po równo w obu kierunkach. Powiedzielibyśmy, że kształt jest bardzo uniwersalny i wygodny, ale przynajmniej dla niektórych, z powodu rozwidlonego przodu, może wymagać czasu na przyzwyczajenie się. Owy specyficzny przód powoduje rozchylenie palca serdecznego, co przynajmniej na początku nie wydaje się zbyt naturalne. Pod kątem kształt myszka przypomina połączenie Deathaddera z G403, co powinno się wielu osobom spodobać. Chociaż myszka nie sprawia wrażenie zbyt dużej to nawet osoby u dużych dłoniach (+20cm) chwalili sobie jej kształt. Niemniej osobom o mniejszych niż 20cm dłoniach będzie wygodniej.
Sugerowany układ palców to 1+2+2 (brak platformy dla środkowego palca przy 1+3+1).

Waga:
Waga myszki bez ciężarków i kabla (wliczając jednak jego fragment u wylotu z myszki) wynosi ~95g. Dla większości z nas była ona do zaakceptowania, ale wolelibyśmy aby była jednak bliżej 90g. Waga jest rozłożona po równo. Myszka jest w pełni stabilna i doskonale wyważona.

Powierzchnia:
Góra myszki (wraz z przyciskami) pokryta jest dosyć śliskim plastikiem, który jest średnio przyjemny dla dłoni, gdyż może wzmagać potliwość. Boki wykonano z "chwytnej", średnio miękkiej gumy, która doskonale się sprawdza. Gwarantuje bardzo pewny chwyt i nie wzmaga potliwości (być może jest to dzięki specyficznej fakturze, ala plaster miodu, gdzie na całej powierzchni znajdują się niewielkie otworki). Pomimo średniej góry, powierzchnię całościowo oceniamy naprawdę dobrze.

Przewód:
Gumowy, elastyczny, silnie sprężynuje (przy jego zgięciu wraca do pierwotnego stanu) i w miarę lekki. Ma średnicę 2.9 mm i długość ~1.8 m. Zakończony jest pozłacanym wtykiem USB. Przez długi czas utrzymują się na nim zgięcia jakie widzimy od wyciągnięcia z pudełka. O ile nie zahaczamy nim o coś to nawet nie krepuje znacząco ruchów, ale podczas grania czuć jego obecność. U wylotu, kabel wychodzi skierowany lekko do góry i nie powoduje ocierania o podkładkę. Zalecamy korzystać z mouse-bungee.

Ślizgacze:
Na spodzie znajdują się trzy
kawałki teflonu (jeden duży, dwa małe) o wysokości ~0.55 mm. Mają całkiem dobrze zaokrąglone krawędzie.  Spód w żaden sposób nie ociera o podkładkę. Zapewniają gładki, równy, średnio szybki ale dobrze wyczuwalny i kontrolowany ślizg. Dla większości z nas zrobiły dobre wrażenie. Wydają się dosyć żywotne. W pudełku dostajemy dodatkowy ich komplet. Ważna informacja - zapasowe ślizgacze w naszym przypadku miały lepiej zaokrąglane krawędzie, dzięki czemu ślizg na nich był znacznie lepszy.

Przyciski:
Myszka posiada 6 przycisków (wszystkie są programowalne). Główne naciska się z małym oporem, są bardzo wyczuwalne, chrupkie i dosyć sprężyste. Można je szybko i efektywnie wciskać. Chociaż klik nie jest zbyt płytki - to nie ma tutaj niepożądanego zjawiska tzw. "overtravel". Nie zdarzyły nam się przypadkowe wciśnięcia. Dla większości z nas, przyciski były doskonale zbalansowane. W skali od 0 do 5*, przyjemność kliku ocenilibyśmy na 4.6 (*gdzie 5 to najlepiej), sztywność kliku na 2.8/5, a głośność określilibyśmy jako średnią - 2/3. W naszym egzemplarzu lewy i prawy są niemal identyczne w kliku, ale różnią się w dźwięku.
Boczne przyciski są bardzo łatwo dosięgalne (nawet ten dalej od nas). Klik jest średnio wyczuwalny, lekko gumowaty i trochę za głęboki. Naciskają się ze wyraźnym oporem. Jako przyciski boczne, naszym zdaniem są wystarczające i do zaakceptowania.
Przycisk na scrollu jest bardzo twardy. Jego naciskanie nie powoduje przypadkowego przekręcania scrolla. Jest jednak dobrze wyczuwalny i w wielu przypadkach można z powodzeniem z niego korzystać. Ciężko jest jednak szybko go wciskać, stąd osoby, które często z niego korzystają nie będą zadowolone. .
Przycisk do zmiany dpi (wg. ustawień fabrycznych) działa jak należy i nie widzimy z nim żadnych problemów (podczas grania jest go trudno sięgnąć, ale bynajmniej nie jest to żaden minus, w końcu przycisk ten jest celowo tak umiejscowiony). Jego klik jest całkiem przyjemny. Dodatkowo myszka posiada opcję jego zablokowania, czyli nie da się wtedy przełączać dpi (aktywujemy to poprzez przytrzymanie przycisku przez 3 sek.) - chociaż u nas nigdy nikomu nie zdarzyło się przypadkowo wcisnąć przycisk do zmiany dpi to być może ktoś taki istnieje i dla niego funkcja ta będzie przydatna.

Opóźnienie kliku przycisków głównych wynosi ~3 ms. Wynik jest bardzo dobry.

Scroll:
24 stopniowy scroll jest osadzony nisko i jest łatwo dosięgalny. Podczas przekręcania stawia średni, naszym zdaniem dobrze zbalansowany opór. Przeskok jest płynny (każdy ząbek przeskakuje tak samo), w miarę cichy (lekko chrobocze) i bardzo wyrazisty (zawsze wiemy o ile stopni przekręciliśmy). Stopnie są bardzo dobrze zaakcentowane. Nie zanotowaliśmy samoczynnych przeskoków. Jest to bardzo dobry element tej myszki.

Sensor:
W Revenger S zastosowano sensor optyczny PMW3360DM, będącym w tym momencie (na dzień pisania recenzji) najlepszym sensorem, wraz z jego odmianami, na rynku. Cechuje się nieskazitelnym feelingiem, responsywnością i wyczuciem prowadzenia kursora. Posiada bardzo wysokie prędkości maksymalne, niski LOD (z możliwością jego konfiguracji), bardzo dobrą kompatybilność z podkładkami oraz brakiem akceleracji, interpolacji i jitteringu.

Odpowiednia podkładka pod myszkę i LOD (Lift-off Distance)na wszystkich podkładkach jakie posiadamy (patrz tutaj) sensor działał bez zarzutu oraz posiadał LOD na poziomie 1.2 - 3 mm w zależności od ustawienia u sterownikach.

Dpi – dane podane przez producenta praktycznie nie różnią się od naszych pomiarów (+/- 20 dpi, czyli standard dla każdego poprawnie skalibrowanego sensora). Do wyboru mamy zakresy od 100 do 12000 dpi z przeskokiem co 100 dpi. Dpi ustalamy w sterownikach.

Jittering (nie wywołany czynnikami zewnętrznymi) – jitter praktycznie nie występuje, należy jednak zaznaczyć, że sensor ten jest bardzo dokładny i potrafi rejestrować mankamenty powierzchni np. na brudnych podkładkach. Warto zaznaczyć, że przy 2000Hz kursor zachowuje się praktycznie tak samo jak przy 1000Hz.

Predykcja – brak.

Interpolacja – brak.

Maksymalna szybkość – maksymalna szybkość jaką udało nam się osiągnąć to ~7 m/s dla 500 i 1000 Hz. Podczas grania praktycznie nierealnym jest wywołanie akceleracji negatywnej, tym samym wykonujący nawet metrowe ruchy możemy być pewni, że sensor cały czas dokładnie je odwzorowuje w stosunku 1 do 1. Warto zaznaczyć, że sensor ten wg specyfikacji osiąga wartości do ~6.35 m/s.

Poniższe wykresy przedstawiają maksymalnie szybki, pojedynczy ruch ręką. Z osi "Y" można odczytać maksymalną szybkość jaką osiąga sensor na danej podkładce. Niebieskie punkty pokazują poziom spójności przesyłu danych (polling rate consistency) - im bardziej kropki odbiegają od głównej linii, tym jest mniejsza spójność, co pośrednio prowadzi do występowania zjawiska smoothingu i pogorszenia feelingu.

Polling rate – stabilne 125, 250, 500 lub 1000Hz. Przesył danych jest spójny dla tych wszystkich wartości. Przy 2000Hz przesył danych nie jest spójny (klik), do tego wartość ta nie jest stabilna (widać skoki nawet do 2500Hz). Zalecamy 500 lub 1000Hz.

Smoothing i Feeling – smoothing nie występuje. Feeling jest typowy dla sensorów optyczny - miękki, bardzo responsywny, o niezwykłej gładkości ruchu.

Akceleracja pozytywna – brak.

Jakość:
Pod kątem użytych materiałów i ich spasowania widać, że jest to górna półka, do czego firma Cougar zdążyła nas już przyzwyczaić. Główne przyciski nie wyginają się, gdy naciskamy na ich środek. Jeżeli jednak je poruszamy palcem to można zauważyć lekki luz - nie wpływa to jednak w żaden sposób na trwałość przycisku, ot taka konstrukcja. Pokrycie góry oraz gumowe boki wydają się być bardzo wytrzymałe - nie zauważyliśmy na nich żadnych najmniejszych skaz podczas użytkowania. Gumowy oplot jest wystarczająco gruby, więc nie powinien zbyt szybko się przetrzeć. U wyjścia z myszki jest pewnie osadzony. W środku wszystko jest w jak najlepszym porządku, nie dopatrzyliśmy się żadnych problemów. Wszystkie komponenty są pewnie przylutowane. Kabel, można łatwo wymienić. Scroll jest pewnie osadzony i nie porusza się na boki. Soczewka jest idealnie przytwierdzona plombami do sensora.

Po kilkuset godzinach spędzonych w różnego rodzaju grach nie zanotowaliśmy żadnych problemów z działaniem, któregokolwiek komponentu.

  • Pod głównymi przyciskami użyto przełączników Omron D2FC-F-K o żywotności 50 mln kliknięć.
  • Przełącznik pod scrollem jest nieznanej nam firmy, jest on typu SMD-tactile. Przeważnie tego typu przełączniki nie przekraczają żywotności 1 mln kliknięć.
  • Scroll jest firmy ALPS - najlepsze scrolle na rynku.
  • Pod przyciskiem do dpi znajdują się nieznany nam chiński przełączniki (najczęściej są to przełączniki o wytrzymałości 1-3 mln kliknięć)
  • Pod bocznymi znajdują się przełącznik sygnowany literką W. Niestety nie znamy jego dokładnej żywotności. W modelu Cougar 550M również je stosowano i z doświadczenia możemy powiedzieć, że po niemal 2 latach użytkowania tego modelu nic złego im się nie stało.
  • Za poprawną współpracę poszczególnych elementów odpowiada 32-bitowy mikro-kontroler firmy PTC (PT32C302) wyposażony w procesor Cortex-M0. Do tego znajdziemy tutaj pamięć FLASH (FM25F04A) firmy Fudan Microelectronics. Nie są to komponenty najpopularniejszych firm, ale jak widać na internecie są to produkty często stosowane w chinach. .
  • Soczewka jest oryginalna Pixarta.

3. Oprogramowanie i podświetlenie

Do pobrania z oficjalnej strony producenta: www.cougargaming.com. W trakcie naszych testów korzystaliśmy z wersji v24 sterowników oraz v28 firmware. Sterowniki działają płynnie (nie mieliśmy z nimi żadnych problemów na Windowsie 10 i 7) i dosyć szybko. Wszystkie zmiany natychmiast zapisują się same. W obecnej wersji sterowniki są lekko zbugowane, gdyż aby je uruchomić musimy odłączyć myszkę, włączyć sterowniki (potrzebujemy do tego innej myszki), podpiąć myszkę i dopiero wtedy możemy je uruchomić .

Wszelkie ustawienia możemy zapisywać w pamięci myszki (łącznie z profilami i makrami), dzięki czemu sterowniki nie muszą być aktywne. Niemniej, nie zauważyliśmy, aby miały one jakikolwiek wpływ na funkcjonowanie sensora.

Sterowniki posiadają trzy zakładki:
PERFORMANCE
– można tu ustawić poziom dpi (przycisk na myszce przełącza pomiędzy czterema poziomami). Możemy wybrać dowolne dpi z zakresu od 100 do 12000.
– możemy również ustawić wartość dpi, która zostanie aktywowana w przypadku naciśnięcia przycisku "Sniper", który wcześniej musimy przypisać pod któryś z przycisków.
– możemy wybrać wartość polling rate (125, 250, 500, 1000 i 2000 Hz) oraz włączyć i wyłączyć predykcję.
– możemy wybrać poziom LOD
– jest jeszcze możliwość auto-kalibracji sensora do powierzchni

KEY ASSIGNMENT
– w tej zakładce możemy przypisać pod dowolny przycisk na myszce praktycznie dowolną funkcję. Możemy korzystać z już istniejących lub przypisać własne makro. Możemy również dezaktywować dany przycisk.
– podczas tworzenia makr możemy korzystać z przycisków z klawiatury oraz myszki. Poza standardowymi funkcjami jak wybór opóźnienia oraz sposobu powtarzalności (podczas przytrzymania przycisku, jednokrotnie, wybraną ilość razy lub do ponownego wciśnięcia) możemy zapisać ruch myszki. Można to oczywiście wykorzystać do tworzenia tzw. kontroli recoila w grach, czego nie polecamy, ale również może się taka opcja okazać przydatna, gdy ktoś korzysta z wielkiego monitora lub telewizora i chce aby jednym kliknięciem kursor powracał na środek ekranu. Dodamy jeszcze, że da się edytować już zapisane makra.
LIGHTING CONTROL
– pozwala na kontrolę podświetlenia.

Dodatkowo, możemy ustawić trzy różne profile. Każdy profil może mieć własne niezależne ustawienia. Makra posiadają standardowe opcje powtarzalności (pętla przy przytrzymaniu przycisku, wybrana ilość powtórzeń, pętla do ponownego wciśnięcia). Trzeba jeszcze dodać, że makro pozwala na zarejestrowanie do 500 akcji. Powinno to jednak wystarczyć, do np. ustawienia kontroli recoila (poprzez zarejestrowanie ruchu myszki) w ak47 w CSie.

Myszka posiada bogaty wachlarz ustawień podświetlenia. Do wyboru mamy praktycznie cały zakres kolorów tzw. RGB. Wybrany kolor możemy ustawić niezależnie pod scrolla oraz logo. Fajną opcją jest to, że kolor na scrollu może się zmieniać w zależności od wybranego dpi (mało który producent obecnie to oferuje). Podświetlenie logo jest jednak cały czas takie same, bez względu na dpi. Chcąc, aby ono też się zmieniało wraz ze scrollem musimy posłużyć się profilami. Do dyspozycji mamy 4 różne opcje podświetlenia scrolla oraz 5 opcji dla logo (2 fale, wyłączone, stałe i pulsacja). Przy dynamicznych trybach możemy również ustawić szybkość zmiany koloru. Do dyspozycji mamy aż 10 stopni natężenia światła, przy czym nawet na najwyższym z nich podświetlenie nie wydaje się zbyt intensywne. Kolory są w miarę żywe i wyraźne, lecz trzeba przyznać, że nieraz widzieliśmy ładniejsze podświetlenie.


4. Galeria

kliknij w zdjęcie, aby powiększyć


5. Podsumowanie i ocena

Nie ma co ukrywać, ale wreszcie myszka firmy Cougar może na równi konkurować z najlepszymi modelami na rynku. Revenger S jest naprawdę bardzo dopracowana. Chociaż nie wszystko jest perfekcyjne, to ciężko jest się doszukać w niej rzeczy, które stwarzałyby jakieś poważniejsze wątpliwości. Wśród osób testujących praktycznie wszyscy z powodzeniem i przyjemnością korzystali z tego modelu. To co z pewnością wyróżnia ten model na tle wielu innych to bardzo dobre przyciski główne, które dzięki przemyślanej konstrukcji (m.in. niezależne przyciski) zapewniają chrupki, szybki klik. Do tego znajdziemy tutaj doskonały sensor PMW3360 oraz bardzo uniwersalny, prosty i wygodny kształt. Jeżeli mielibyśmy coś wskazać, co wymagałoby małej poprawy to byłby to środkowy przycisk oraz kabel. Zaznaczamy jednak, że na chwilę obecną są i tak akceptowalne i nie przeszkadzają w grze na najwyższym poziomie. Kupując produkty Cougara dostajemy zawsze bardzo zaawansowane sterowniki pozwalające na m.in. tworzenie rozbudowanych makr (w tym śledzenie ruchów kursora). Gracze, którzy korzystają z oprogramowania z pewnością nie będą zawiedzeni. Fani podświetlenia znajdą tutaj sporo możliwości konfiguracyjnych, w tym oczywiście możliwość korzystania z całego zakresu RGB. Warto jeszcze dodać, że hasło reklamowe Cougara odnośnie raportowania danych z częstotliwością 2000Hz, jakoby miało to w czymś pomóc jest... tylko hasłem reklamowych i w rzeczywistości nie ma żadnego znaczącego wpływu na działanie myszki i należy traktować to jako ciekawostkę. Na szczęście wszystko co ważne w myszce jest wykonane tak jak być powinno.
Reasumując, z przyjemnością polecamy myszkę Cougar Revenger S wszystkim tym, którzy poszukują myszki
do gier wymagające pełnej kontroli i precyzji. Możecie być pewni, że jest to sprzęt, który zapewni Wam doskonałe warunki do szlifowania swoich umiejętności.

Cena w dniu publikacji - 219 zł. Sprawdź aktualną cenę tutaj.

Ocena
w skali od 0 do 5 (gdzie 5 to najlepiej) oraz biorąc pod uwagę cenę myszki (stan na 02.2018)
  • kształt - 4.4
  • waga - 4.1
  • powierzchnia - 4
  • przewód - 3.9
  • ślizgacze - 4.6
  • przyciski - 4.7
  • scroll - 4.8
  • sensor - 5
  • jakość - 4.8
  • sterowniki - 5
  • competitive gaming – 4.9/5
_

Pytania odnośnie recenzji prosimy zadawać na tym forum.


Wszystkie osoby poszukujące myszki i nie posiadające doświadczenia w tym dziale, zachęcamy do skorzystania z naszego poradnika >klik<.