Cougar 550M

Spis treści
1. Specyfikacja
2. Waga, wielkość, kształt

3. Precyzja
4. Jakość wykonania: obudowa, kabel, ślizgacze, wnętrze
5. Przyciski i scroll
6. Oprogramowanie i podświetlenie
7. Competitive gaming
8. Podsumowanie


Myszka była testowana na Windows 7x64 i XPx32 z którymi jest w pełni kompatybilna. Szybkość wskaźnika: 6/11 oraz z wyłączoną akceleracją (bez zwiększenia precyzji wskaźnika).

>>Objaśnienia pojęć użytych w recenzji<<


1. Specyfikacja

  • sensor optyczny: Avago S3988,
  • od 50 do 6400 dpi,
  • polling rate: 125, 250, 500 i 1000 Hz,
  • maksymalna szybkość ~ 5 m/s (wg specyfikacji sensora),
  • pod 2 głównymi przyciskami przełączniki Omron,
  • sterowniki,
  • pleciony kabel o długości ~1.8 m,
  • 6 przycisków + scroll,
  • rozmiar:129 x 71 x 42 mm, waga ~119 g,
  • występuje w dwóch wersjach kolorystycznych: niebieskiej i szarej,
  • cena ok. 239zł - wersja niebieska // wersja szara

2. Waga, wielkość, kształt

Wymiary myszki Cougar 550M to: długość - 129 mm x szerokość - 71 mm w najszerszym miejscu u podstawy x wysokość - 42 mm. Natomiast szerokość przycisków to ~25.5 mm. Gwoli wyjaśnienia powiemy, że podana na stronie producenta oraz na pudełku długość 135 mm, bierze się stąd, że liczono ją wraz z plastikową osłonką u wylotu kabla.  Myszka posiada delikatny profil pod prawą rękę. Najwygodniej trzyma się ją zdecydowanie palm gripem. Praktycznie, każdy z dłonią powyżej 17 cm może ją wygodnie użytkować. Niemniej w szczególności polecamy ją tym, którzy mają dłoń większą od +19 cm, gdyż jak na mało której myszce będzie takim osobom po prostu bardzo komfortowo. Najważniejszą cechą myszki 550M jest to, że wszystkie krawędzie i łączenia są idealnie ze sobą spasowane i zaokrąglone. Nie ma miejsca, które mogłoby powodować jakikolwiek nieprzyjemny ucisk. Trzymając w dłoni myszkę da się odczuć, że jest ona dosyć wysoka i jedynie lekko nachyla się ku prawej stronie. Przekłada się to na bardzo dużą ilość miejsca, mogącą pomieścić wszystkie palce (w szczególności serdeczny i mały na prawym boku). Lewy bok jest delikatnie wcięty, aby zapewnić kciukowi wygodne ułożenie pod przyciskami bocznymi. Grzbiet jest mniej więcej na środku myszki i po równo opada w obu kierunkach. Tył został poszerzony, aby móc zapewnić pewne podparcie dla śródręcza (konstrukcja ma charakter taki, aby zapewniała główne podparcie dla całej górnej części śródręcza). Przód, podobnie jak w myszce DeathAdder, rozwidla się. Jest to w zasadzie jedyny element konstrukcyjny, który może komuś nie przypasować. Nie da się ukryć, że 550M jest jakby większą wersją myszki Razera - co akurat uważamy, za plus, gdyż co by nie mówić, dla wielu jest to wzór wygody. Sposób ułożenia palców rekomendujemy tylko 1+2+2, gdyż za scrollem nie ma miejsca, aby móc trzymać palec środkowy (na scrollu też się nie da, gdyż zbyt łatwo można go przypadkiem przekręcić).

Waga 550M to ~119 g nie wliczając kabla. Jest stosunkowo ciężka, stąd zalecamy ją osobom, które świadomie chcą taką wagę. Biorąc jednak pod uwagę jej rozmiar i to, że zalecana jest dla osób o dużych dłoniach to ta waga może wydawać się odpowiednia. Kabel jest dosyć sztywny i ciężki. Zalecamy podpięcie go pod mouse bungee, co zredukuje jego tarcie o podkładkę oraz wagę.
Kto nie lubi gdy myszka dużo waży, ten może wyciągnąć kilka elementów (na zdjęciu powyżej, drugim od lewej) co pozwoli zredukować wagę do ~98 g. Z samymi panelami bocznymi, jest to ~104 g. Niestety, aby to zrobić trzeba otworzyć myszkę, co wiąże się z koniecznością oderwania ślizgaczy, które mogą przy tym ulec w pewnym stopniu uszkodzeniu.


3. Precyzja

Myszka wyposażona jest w optyczny sensor Avago S3988. Jego implementacja w modelu 550M wydaje się perfekcyjna. Otrzymujemy bardzo wysoką prędkość maksymalną (do ~5m/s), niski lod, brak predykcji, brak akceleracji, dobrą tolerancję powierzchni na jakiej pracuje oraz brak interpolacji. Również nie zaobserwowaliśmy tutaj smoothingu, co przekłada się na świetny feeling.

Odpowiednia podkładka pod myszkę i LOD (Lift-off Distance) – można korzystać niemal ze wszystkich podkładek z naszego zestawienia. LOD na większości jest na poziomie 1-1.5 CD. Jedynie na podkładkach hybrydowych Whetstone, Dex oraz materiałowej stronie Krypton Mat, pomimo tak samo wysokich prędkości maksymalnych jak na pozostałych, kursor czasami może się "zgubić" nawet przy wolnym ruchu.

Predykcja – brak.

Polling rate – wszystkie wartości są stabilne.

Jittering (nie wywołany czynnikami zewnętrznymi) – @update 11.02.2016 - na firmware V24 w ogóle nie występuje.

kliknij, aby powiększyć

Interpolacja – brak.

Maksymalna szybkość – zarówno w specyfikacji jak i w naszych testach maksymalna szybkość kształtuje się na poziomie 5m/s bez względu na podkładkę. Chcąc wykazać to na wykresie musieliśmy zrobić wręcz nienaturalnie szybki ruch, jaki podczas normalnej rozgrywki nikt nie wykonuje. Oznacza to, że kompletnie nie trzeba obawiać się wywołania akceleracji negatywnej podczas grania. Dodamy, że na podkładce Razer Vespula, pomimo, że wykres pokazuje 4 m/s, to nie oznacza, że nie mogliśmy wykonać szybszego ruchu. Po prostu ta podkładka ma za małą powierzchnię, aby móc wykonać szybszy ruch, bez wyjeżdżania myszką za podkładkę.

Poniższe wykresy przedstawiają maksymalnie szybki, pojedynczy ruch ręką. Z osi "Y" można odczytać maksymalną szybkość jaką osiąga sensor na danej podkładce. Natomiast niebieskie punkty pokazują poziom spójności przesyłu danych (polling rate consistency) - im bardziej kropki odbiegają od głównej linii, tym jest mniejsza spójność, co pośrednio prowadzi do występowania zjawiska smoothingu (klikając w zdjęcie można powiększyć obrazek).

Smoothing - bez względu czy gramy z włączonymi czy wyłączonymi sterownikami, podczas ruchów czujemy jedynie standardowy miękki optyczny feeling, bez zjawiska smoothingu.

Akceleracja pozytywna – brak.


4. Jakość wykonania: obudowa, kabel, ślizgacze, wnętrze

Obudowa: poziom wykonania obudowy jest klasą samą w sobie. Wszystko jest tak dobrze spasowane, że wygląda jakby wyrzeźbiono 550M z jednego kawałka plastiku. Wszystkie użyte materiały wydają się bardzo dobrej jakości, niestety pomimo tego ich dobór, naszym zdaniem nie jest do końca trafiony. Po pierwsze wierzch myszki wykonano z bardzo śliskiego plastiku, który powodował prędzej czy później potliwość dłoni u każdej z osób testujących! Na plus tej powierzchni można zaznaczyć, że nie widać na niej odcisków palców. Przed korzystaniem z myszki koniecznie trzeba dokładnie umyć i wysuszyć dłoń, aby ręka nie była nawet minimalnie tłusta. Jeżeli gramy w pomieszczeniu w którym jest gorąco, to siłą rzeczy ręka i tak będzie się nam dosyć mocno pocić.
Wiadomo jednak, że o pewnym chwycie decyduje głównie to z czego wykonano boki myszki. Umieszczono tu panele posiadającą plastikową siatkę a'la plaster miodu, które mają przeciwdziałać ślizganiu się palców. Niestety tylko w teorii... chociaż na pewno, nie jest tak źle jak z wierzchem obudowy, to chciałoby się tu widzieć coś bardziej matowego, "chwytnego". Zauważyliśmy, że jak góra dłoni zaczyna być wilgotna, to dosyć szybko przechodzi to na palce i wtedy zaczynają się problemy. Krótko mówiąc, cała myszka jest stosunkowo śliska i po pewnym czasie zaczyna być mało przyjemna w dotyku. Prawdę powiedziawszy, jedynie osoby, które potrafią komfortowo korzystać z powierzchni typu glossy, przywykną do tej z 550M. Wszystkim innym zalecamy odwiedzić sklep budowlany i zaopatrzyć się w jakąś taśmę klejącą, którą potem obkleimy myszkę (na szczęście jest cała masa bardzo przyjemnych, miękkich, nawet gumowanych taśm) - a przynajmniej jej wierzch.

Kabel: podobny do tego jaki zastosowano w modelu 300M - pleciony, średnio elastyczny, ale trochę lżejszy. Ma średnicę 3 mm i długość ~1.8 m. Sprawia wrażenie bardzo solidnego (przynajmniej w trakcie naszych testów nie zauważyliśmy, aby oplot w którymkolwiek miejscu zsuwał się lub odpadał).

Ślizgacze (teflonowe): podobnie jak w modelu 300m wydają się odrobinę za cienkie. Na podkładkach plastikowych da się łatwo zauważyć, że nawet przy lekkim dociśnięciu fragment dolnej części obudowy (dwie jakby pomarańczowe szyny pomiędzy którymi znajduje się scroll) trze o powierzchnię. Na szczęście na materiałowych powierzchniach o dziwo nie jest to zauważalne. Poza tym faktem, ślizgacze wydają się wytrzymałe, są świetnie zaokrąglone i mają dobry ślizg.

Wnętrze: aby dostać się do wnętrza trzeba odkręcić 5 śrubek znajdujących się pod ślizgaczami (tylnymi i przednimi). Przyznamy, że dawno nie widzieliśmy tak rozbudowanego wnętrza. Aby pomieścić tyle elementów, wszystko jest tu umieszczone na styk i pewnie przymocowane. Jakość i precyzja wykonania tego wnętrza stoi na najwyższym poziomie. Nowością jest przycisk, który aktywujemy przesuwając małą platformę w poziomie (poruszającą się dzięki sprężynce). Również ten element nie budzi najmniejszych zastrzeżeń (jest dokładnie pokazany na zdjęciu poniżej). Pod głównymi przyciskami użyto przełączników Omron. Boczne, do zmiany dpi, pod scrollem oraz sam scroll są nieznanego nam producenta. Za poprawną współpracę poszczególnych elementów odpowiada mikro-kontroler firmy NXP.


5. Przyciski i scroll

PRZYCISKI

Klik obu głównych przycisków jest bardzo wyraźny i równie szybko się aktywuje jak i powraca do stanu początkowego. Można zauważyć minimalną różnicę pomiędzy klikiem prawego, a lewego przycisku (również w dźwięku), stąd nie przyznaliśmy maksymalnej oceny. Umiejscowienie bocznych jest bardzo dobre. Można komfortowo korzystać z obu tych przycisków. Ciekawym pomysłem wydaje się, przycisk poniżej scrolla (standardowo do zmiany dpi), który inaczej niż we wszystkich innych myszkach aktywuje się, gdy naciskamy go od boku. Nie wciska się on jednak zbyt lekko, co w praktyce, w pewnym stopniu zmniejsza jego użyteczność.

Poglądowe zestawienie szybkości rejestrowania kliku w myszce Cougar 550M w stosunku do innych modeli, dostępne jest pod >>tym linkiem<<.

  • 2 główne: znajdują się pod nimi przełączniki Omron D2FC-F-7N - wytrzymujące do 5 mln kliknięć.
    • ocena kliku - 4.5/5 *(5 to najlepsze)
    • miękkość - 3.5/5 *(5 to najsztywniejsze)
    • głośność - 3/3 *(3 to najgłośniejsze)
  • 2 boczne: są to bliżej nieokreślone przełączniki sygnowane literką W (poza faktem, że ostatnimi czasy są one dosyć często spotykane w myszkach różnych producentów, to nic więcej o nich nie wiemy)
    • ocena kliku - 3.5/5 *(5 to najlepsze)
    • miękkość - 3.5/5 *(5 to najsztywniejsze)
    • głośność - 3/3 *(3 to najgłośniejsze)
  • przycisk do zmiany dpi: posiada ten sam mikro-przełącznik co boczne.

SCROLL

  • przycisk "na kółeczku" posiada przełącznik typu SMD Tactile. Z racji, że tego typu przełączniki charakteryzują się mniejszą trwałością od standardowych mikro-przełączników, sugerujemy ograniczyć częstotliwość korzystania z tego przycisku.
    • ocena kliku: 2.5/5
    • miękkość - 4.5/5
    • głośność - 1/3
  • 24 stopniowy scroll wykonała nieznana nam firma. Działa on bardzo cicho i posiada jedynie lekki opór. "Skok" pomiędzy ząbkami jest ledwo wyczuwalny. Niemniej, sprawia pozytywne wrażenie, gdyż kręcąc scrollem czujemy bardzo równą i płynną jego pracę.


6. Oprogramowanie i podświetlenie

Do pobrania z oficjalnej strony producenta: www.cougargaming.com. Gdy zaczynaliśmy testy, dostępne były jedynie sterowniki w wersji V1.03 (fw20) w których nie działała opcja zmiany LOD. Na szczęście w dniu publikacji tej recenzji ukazała się nowsza wersja v1.05(fw22), w której zostało to poprawione.

Sterowniki posiadają identyczne opcje, wygląd i sposób działania jak w modelu 300M. Jedyna różnica jest w ilości ustawień pojedynczych funkcji.

Wszelkie ustawienia możemy zapisywać w pamięci myszki, dzięki czemu sterowniki nie muszą być aktywne. Niemniej, nie zauważyliśmy, aby miały one jakikolwiek wpływ na funkcjonowanie sensora.

Sterowniki posiadają trzy zakładki:
PERFORMANCE
– można tu ustawić poziom dpi (przycisk na myszce przełącza pomiędzy trzema poziomami). Możemy wybrać dowolne dpi z zakresu od 50 do 6400.
– możemy również ustawić wartość dpi, która zostanie aktywowana w przypadku naciśnięcia przycisku "Sniper", który wcześniej musimy przypisać pod któryś z przycisków.
– możemy wybrać wartość polling rate (125, 250, 500 i 1000 Hz) oraz włączyć i wyłączyć predykcję.

– możemy wybrać poziom LOD (różnica między najniższym a najwyższym wynosi ~1 CD). 
– standardowo można ustalić szybkość przewijania scrolla i dwukliku.
– dodatkowo, można ustawić szybkość wskaźnika i włączyć akcelerację (to samo co z poziomu Windowsa)

KEY ASSIGNMENT
– w tej zakładce możemy przypisać pod dowolny przycisk na myszce praktycznie dowolną funkcję. Możemy korzystać z już istniejących lub przypisać własne makro.
– podczas tworzenia makr możemy korzystać z przycisków z klawiatury oraz myszki. Poza standardowymi funkcjami jak wybór opóźnienia oraz sposobu powtarzalności (podczas przytrzymania przycisku, jednokrotnie, wybraną ilość razy lub do ponownego wciśnięcia) możemy zapisać ruch myszki. Można to oczywiście wykorzystać do tworzenia tzw. kontroli recoila w grach, czego nie polecamy, ale również może się taka opcja okazać przydatna, gdy ktoś korzysta z wielkiego monitora lub telewizora i chce aby jednym kliknięciem kursor powracał na środek ekranu. Dodamy jeszcze, że da się edytować już zapisane makra, ale z tego co zauważyliśmy, jeżeli chcielibyśmy zmienić sposób powtarzalności, to może to nie działać w sposób jaki powinno, można powiedzieć, że makro kompletnie wariuje - być może w kolejnych sterownikach zostanie to poprawione.
- jako ciekawostkę powiemy, że makra są współdzielone pomiędzy wszystkimi myszkami firmy Cougar. Przykładowo, makro zapisane w modelu 300M mogliśmy odtworzyć w 550M.

LIGHTING CONTROL
– możemy tutaj wybrać dowolny kolor dla podświetlenia myszki.

Dodatkowo, możemy ustawić trzy różne profile. Każdy profil może mieć własne niezależne ustawienia.

kliknij, aby powiększyć

Myszka posiada podświetlany pasek w tylne części obudowy oraz wskaźniki wybranego poziomu dpi na lewym boku. Kolor tego podświetlenia może być dowolny. Możemy również wybrać tryb wyświetlania (pulsacyjnym, ciągły lub wyłączony).


7. Competitive gaming (ocena pod kątem rywalizacji w sieciowych grach F/TPS: CS;GO, Battlefield 4, APB:Reloaded oraz RTS: Warcraft 3:TFT - test na micro arenach i MOBA: DOTA 2)

Zacznijmy od tego, że przy obecnej wadze myszki i dosyć śliskiej obudowie, dla większości osób kontrola nad gryzoniem już po ok. godzinie znacznie malała (wśród nas, w zasadzie tylko jedna osoba, która przez wiele lat użytkowała myszkę z powierzchnią glossy, nie narzekała na powierzchnię w 550M). Dało się to odczuć już po kilku rundach w CS'ie. Pomimo, że większość z nas nie ma problemów z potliwością dłoni (jedynie powierzchnie typu glossy taką u nas wywołują), tak tutaj prawie wszyscy tego doświadczyliśmy, przez co nie mogliśmy pewnie chwycić myszki, gdyż zwyczajnie ślizgała się w ręce. Sytuacja uległa jednak znacznej poprawie, gdy obkleiliśmy obudowę taśmą budowlaną i myszka przestała wywoływać potliwość. Ucierpiał na tym wygląd gryzonia, ale za to w pełni odzyskaliśmy kontrolę. Nie ukrywając, po takim zabiegu, wreszcie w pełni mogliśmy cieszyć się z bardzo wygodnego kształtu - swoją drogą myszka przypomina nam takie połączenie Logitecha G502 z Razerem DA, które to bardzo przypadło nam do gustu.
Odnośnie wagi zdania są jak zawsze podzielone, kto preferuje ciężkie myszki będzie zachwycony, kto woli lekkie, ten już nie koniecznie. Sensor działa wyśmienicie, nie zdarzyło się nam natrafić na jakąkolwiek nieprzyjemną "przygodę". Zarówno przyciski jak i scroll świetnie się spisują. Wyraźnie widzimy, że Cougar przykłada do tych elementów ogromną wagę. Po raz pierwszy spotkaliśmy się z przyciskiem pod scrollem, który naciska się niejako od boku. To, wg producenta ma znacznie zwiększyć jego użyteczność i łatwość dosięgnięcia. W praktyce, aby go wcisnąć i tak trzeba było lekko oderwać dłoń, stąd jakoś niespecjalnie wydał nam się użyteczny podczas gry.  Niemniej, na pewno znajdzie się ktoś, kto zrobi z niego pożytek. Prawie niemożliwym była gra na podkładkach plastikowych, gdyż odgłos i czucie tarcia spodem o podkładkę skutecznie rozpraszało podczas rozgrywki. Na materiałowych nie zauważa się tego (gdyż trze jedynie mały fragment obudowy) i gra się normalnie. Naszym zdaniem 550M najlepiej sprawdza się w grach FPS.

Ocena w kategorii competitive gaming (pod FPS'y, na podkładkach materiałowych i oklejeniu obudowy taśmą) – 4/5


8. Podsumowanie

Model Cougar 550M jest reklamowany jako myszka współtworzona wraz z profesjonalnymi graczami, od której odbiorcy mogą oczekiwać maksymalnej funkcjonalności, aby móc w pełni sprostać wirtualnej rozgrywce na najwyższym poziomie. Naszym zdaniem, powyższe słowa miałyby pełne potwierdzenie, gdyby zastosowano inną powierzchnię obudowy - chociażby rewelacyjne pokrycie z modelu 300M. W tym momencie można polecić 550M jedynie osobom, które są w stanie przywyknąć do stosunkowo śliskiej powierzchni i dużej wagi. Ewentualnie, dla kogoś komu wygląd jest obojętny i jest skłonny obkleić myszkę jakąś matową taśmą. Pozostałe elementy jak: wygodny kształt, precyzyjny sensor Avago S3988, rozbudowane sterowniki i responsywne przyciski, czynią ten model naprawdę godnym zainteresowania. Patrząc na poziom wykonania modelu 550M, określenie niemiecka jakość znajduje tu swoje pełne odzwierciedlenie. Podobnie jak w modelu 300M, naklejenie drugiej pary ślizgaczy (po które należy zgłosić się do producenta) wydaje się wręcz wskazane.
Pomimo śliskiej powierzchni, uważamy, że myszka jest w pełni godna polecenia, gdyż doskonale wypełnia pewną lukę w ofercie myszek dla osób o dużych dłoniach, dla których jak mało która doskonale wpasowuje się w dłoń.

Cena w dniu publikacji - 239 zł. Sprawdź aktualną cenę obu wersji kolorystycznych tutaj: niebieska // szara.

Ocena
w skali od 0 do 5 (gdzie 5 to najlepiej) oraz biorąc pod uwagę cenę myszki
  • kształt - 4.5
  • waga - 4
  • sensor - 5
  • jakość - 4
  • powierzchnia - 2.5
  • przyciski - 4.5
  • scroll - 4
  • ślizgacze - 3
  • przewód - 3.5
_

4 myśli nt. „Cougar 550M

  1. Even with the language barrier, I thoroughly enjoy the reviews you guys put out. One of the only review sites that have mouse reviews that I know I will actually get a solid idea of what I will be purchasing.

    I really like how you guys do bump tests. However, there is a more accurate method. I know rafa’s(http://utmalesoldiers.blogspot.com/) method, can be time consuming for those meeting deadlines, so there is a simplified version of his method. Rafa’s method is soldering the switches of two mice to one switch on a breadboard and actuating them with that switch. However, with some imagination, you can use a simpler, less difficult(My soldering skills are still slowly improving) method. Use a solderless breadboard, and use jumper wires, or use wires with alligator clips on them. Wire the pin in the middle and the one below the switch to the appropriate pins on the breadboard for A switch on one mouse and B switch on the other mouse. Then place a spare microswitch in the appropriate place and actuate the switch. This is much more accurate then the bump method.

    I’m sure people will be willing to help you with this. It would be great to see your reviews be even better.

    Thanks

    • Hi UAOK,
      Thank you for your kind words. We realize there is better method to test button delay but as long as differences are about +/- 5ms we accept it ;). Frankly speaking even shorter method is still too much time consuming considering the fact we do all these reviews kinda voluntary and we lose enough time on them ;).

Dodaj komentarz