Cooler Master Sentinel III

Spis treści
1. Specyfikacja
2. Kształt, komfort, jakość, przyciski
3. Precyzja
4. Sterowniki, podświetlenie i wyświetlacz OLED
5. Podsumowanie i ocena


Myszka była testowana na Windows 7, 8 i XP z którymi jest w pełni kompatybilna. Szybkość wskaźnika: 6/11 oraz z wyłączoną akceleracją (bez zwiększenia precyzji wskaźnika).
Competitive gaming w podsumowaniu stanowi ocenę pod kątem rywalizacji w wymagających sieciowych grach FPS i RTS.

>>Objaśnienia pojęć użytych w recenzji<<



1. Specyfikacja

  • sensor optyczny: Avago S3988,
  • zakres dpi: od 400 do 6400, z możliwością konfiguracji poprzez sterowniki
  • polling rate: 125, 250, 500 i 1000 Hz,
  • maksymalna szybkość ~5 m/s (wg specyfikacji sensora),
  • pleciony kabel o długości ~1.8 m, zakończony wtykiem USB,
  • wyświetlacz OLED,
  • 8 przycisków + scroll,
  • pod dwoma głównymi przyciskami - przełączniki Omron,
  • rozbudowane sterowniki, możliwość tworzenia makr,
  • dwu-obszarowe podświetlenie RGB, z możliwością wyłączenia,
  • 5 wymiennych ciężarków (4.5 g każdy),
  • wymiary: 135 x 82 x 39 mm, waga ~105 g (bez kabla i ciężarków),
  • cena: ~200 zł

2. Kształt, komfort, jakość, przyciski

Rozmiar, waga, kształt i komfort użytkowania:
Sentinel III posiada ten sam kształt jak jego poprzednik Sentinel Advance II. Wymiary myszki to: Długość (od krawędzi przycisków do krawędzi z tyłu myszki) - 135 mm x szerokość (od najszerszego miejsca - bocznej krawędzi) - 82 mm (rozstaw przycisków głównych - 60 mm) x wysokość (od najwyższego miejsca, czyli środek myszy) - 39 mm. Myszka jest mocno wyprofilowana pod prawą rękę, posiada ergonomiczny kształt. Jest lekko pochylona ku prawej stronie. Jest to w 100% mysz palm gripowa, na której ułożenie palców może być zarówno 1+2+2 jak i 1+3+1. Cała dłoń (nawet o rozmiarze do 20cm) wygodnie spoczywa na całej powierzchni obudowy. Kciuk "wchodzi" we wgłębienie i nie dotyka podkładki. Prawa część śródręcza doskonale dopasowuje się do profilu, wygodnie przylegając do wybrzuszenia tylnej części myszy. Przód jest symetryczny i węższy niż reszta obudowy. Prawa krawędź mogłaby być lepiej wyprofilowana, ale i tak palec serdeczny całkiem wygodnie spoczywa na prawym boku. ostatecznie kształt myszki nadaje się również do mieszanki palma z clawem (z przewagą palma) i do fingera, dla osób o naprawdę sporych i masywnych dłoniach (>20cm), które preferują większe gryzonie, jednak nie jest to szczyt komfortu ze względu na specyficzny kształt myszki. Mimo wielkości, waga jest dobrze dobrana i w miarę równo rozłożona na całej długości myszki (ciut cięższa z tyłu, co nie przeszkadza podczas jej podnoszenia). Waga myszki (bez kabla i dodatkowych ciężarków) wynosi ok. 105g. To w miarę uniwersalna wartość, pozwalająca na komfortową rozgrywkę zarówno osobom o ,,chudszych dłoniach", jak i tym, którzy preferują ,,dociążone" myszki. Jakby tego było za mało dodatkowym plusem tego gryzonia jest możliwość łatwego zmodyfikowania wagi, dzięki dodanym ciężarkom. Każdy ciężarek ma po 4.5 g, łącznie możemy włożyć 5 ciężarków, co w sumie daje dodatkowe 22.5 g.

Plastik z jakiego wykonano myszkę nie sprzyja potliwości dłoni i palce dobrze się na nim trzymają. Powierzchnia jest gładka, a zarazem stawia wyraźny opór naszym palcom podczas przesuwania po niej. W skrócie zapewnia dobrą przyczepność, miłe wrażenie podczas dotyku i nie ma tendencji do zbierania brudu. Dodatkowo jest łatwa w czyszczeniu. Pokrycie głównych przycisków jest wykonane z podobnego materiału, posiadającego nieco inne właściwości. Przede wszystkim jest bardziej śliskie i zauważalnie szybciej łapie brud. Poza tym palce dobrze trzymają się tej powierzchni. Naszym zdaniem poprawić można by jedną rzecz. Mianowicie zbędny wzorek w profilowaniu na kciuka. Bez niego byłoby wygodniej i brud nie miałby miejsca na zbieranie się. I tak z tą drobną ,,wadą" jest nieźle.

Jakość (wewnętrzne komponenty i obudowa):
Obudowa -
podobnie jak w większości myszek Cooler Master'a, jakość wykonania jest bez zarzutu. Znaczna część powierzchni myszki wykonana jest z nieśliskiego, odpornego na zarysowania matowego materiału, nie sprzyjającego potliwości dłoni. Wszystkie elementy są dobrze dobrane i spasowane. W obudowie nie ma najmniejszych luzów. Ślady palców nie pozostają na obudowie (z wyjątkiem powierzchni pokrywającej wyświetlacz OLED). Na środku myszy znajduje się ,,szybka" zrobiona z wytrzymałego plastiku (imitującego szkło). Jest solidna, ale wszelkie, nawet drobne zarysowania pozostawiają małe ryski. Pod ,,szybką" znajdują się diody RGB i wyświetlacz OLED. Między łączeniami poszczególnych elementów po pewnym czasie może zbierać się brud (palmgripowcy opierają na tej części śródręcze, które ma największą skłonność do pocenia się). "Pojemniczek" na ciężarki jest umocowany bardzo dobrze, występuje jedynie minimalny luz, który w żadnym przypadku nie przeszkadza i nie czuć żeby w środku coś "latało".
Kabel - pleciony, ani specjalnie sztywny, ani elastyczny, niezbyt ciężki. Ciężko go rozprostować, przez długi czas utrzymuje ,,firmowe zgięcia". Nie sprawia problemów, pod warunkiem, że dobrze go umiejscowimy. Mouse Bungee, nawet domowej roboty okazuje się przydatne. Przewód ma średnicę 2.9 mm i długość ~1.8 m. Posiada dobrej jakości oplot, który się nie strzępi. Zakończony jest pozłacanym wtykiem USB. Na kablu możemy jeszcze znaleźć filtr przeciwzakłóceniowy (ferrytowy) oraz rzep, umożliwiający spięcie niepotrzebnych ,,resztek" kabla. W miejscu w którym kabel wychodzi z myszki znajduje się plastik, który "unosi" kabel, co częściowo ogranicza szuranie kablem o podkładkę.
Ślizgacze - tworzą je cztery kawałki teflonu, dwa większe po bokach i dwa mniejsze z tyłu i z przodu myszki. Mają średnio zaokrąglone krawędzie. Nie są zbyt wysokie, z tego też względu nie zalecamy ich do zbyt miękkich podkładek. Zapewniają gładki, nieco oporny i średnio równy ślizg oraz przyzwoite wyczucie ruchu kursora. Są zdecydowanie lepsze do mniejszych, drobnych ruchów niż do pełnych, dużych ,,zamachów" po podkładce. W pudełku niestety nie dostajemy dodatkowego kompletu ślizgaczy. Żeby cieszyć się z przyzwoitego ślizgu zalecamy twardsze podkładki (Qck+, Dex, G240, M12, G-TFX, Propad itp.).

Wnętrze - jakość wykonania całego układu elektronicznego jest bardzo dobra. Znajdują się tu aż 4 połączone ze sobą PCB (kable łączące poszczególne części są porządnie zabezpieczone przed rozłączeniem). Wszystko jest precyzyjnie dopasowane. Jakość głównych komponentów jest bardzo dobra. Ze względu na ograniczone miejsce wewnątrz obudowy, zastosowano niewielkie przełączniki typu tactile, które niestety są mniej wytrzymałe od ich większych odpowiedników. Scroll jest pewnie osadzony i nie kiwa się na boki.

  • Pod głównymi przyciskami użyto przełączników Omron D2FC-F-7N o żywotności 20 milionów kliknięć.
  • Pod bocznymi zastosowano płaskie przełączniki (typu tactile switch) o nieokreślonej żywotności.
  • Przełącznik pod scrollem, do zmiany dpi i profili jest taki sam jak boczne.
  • Scroll jest firmy ALPS.
  • Za poprawną współpracę poszczególnych elementów odpowiada bardzo dobry 32-bitowy mikro-kontroler firmy Sonix (specyfikacja) wyposażony w procesorem ARM® Cortex™ M0. 
  • Soczewka jest oryginalna Pixarta - jest pewnie przymocowana da sensora.  

Przyciski i scroll:
Myszka posiada 8 przycisków. Wszystkie przyciski wywarły na nas dobre wrażenie - są nie za lekkie, nie za ciężkie. W skrócie dobrze się na nich gra, jednak nie są one jeszcze idealne.
Klik głównych przycisków jest średnio miękki, sprężysty, wyraźny i nie za głęboki. Dobrze sprawdza się w grach FPS. Nie ma większych problemów z tapowaniem oraz z pojedynczymi wciśnięciami. Kliknięcia są przyjemne i dobrze wyczuwalne. W skali od 0 do 5*, przyjemność kliku ocenilibyśmy na 4.2 (*gdzie 5 to najlepiej), sztywność kliku na 3/5, a głośność określilibyśmy jako średnią - 2/3.
Boczne przyciski dosięga się całkiem wygodnie pod warunkiem, że mamy sporej wielkości dłoń, w innym przypadku wydadzą nam się słabo ulokowane. Znajdują się na tyle wysoko, że nie ma mowy o przypadkowym wciskaniu. Oba przyciski lekko wystają z obudowy, co teoretycznie chociaż trochę ułatwia ich wciśnięcie. Ich klik jest również odpowiednio dobrany - w miarę szybki, nie za głęboki i wyraźny.
Na grzbiecie myszki, poza przyciskami głównymi i scrollem znajdują się jeszcze 3 przyciski (2 poniżej scrolla, 1 powyżej). Ich feeling nie jest najlepszy, ale jest wystarczający (biorąc pod uwagę, że rzadko z nich korzystamy, to nie mamy do nich żadnych zastrzeżeń).
Korzystanie z przycisku na scrollu nie jest zbyt przyjemne z racji na słabo wyczuwalny klik, który jest za miękki i mało sprężysty.
24 stopniowy scroll wykonała firma ALPS. Jest naszym zdaniem odpowiednio osadzony. Może lekko terkotać - na pewno nie należy do najcichszych. Niestety przeskok jest mało wyczuwalny. Ogólnie to wydaje się nieprecyzyjny, przez co jest średnio przyjemny w użyciu. Nie zanotowaliśmy na szczęście przypadkowych przeskoków.

Opóźnienie kliku przycisków głównych wynosi ~4 ms (w żadnej grze nie odczujemy takiego opóźnienia). Wynik jest bardzo dobry.

GALERIA:

kliknij, aby powiększyć

 


3. Precyzja

CM Sentinel III wyposażony jest w jeden z najlepszych sensorów optycznych - Avago S3988. Jego cechami charakterystycznymi są: bardzo wysoka prędkość maksymalna (do ~5m/s), brak predykcji, brak akceleracji, wysoka tolerancja powierzchni na jakiej pracuje, niski lod i brak interpolacji. Jego feeling można określić jako coś pomiędzy tym z A3090/PMW3310 a A9500.

Odpowiednia podkładka pod myszkę i LOD (Lift-off Distance) – na wszystkich podkładkach materiałowych i plastikowych z naszego zestawienia myszka działa perfekcyjnie. LOD można zmienić dzięki sterownikom, od wartości 1.2 mm do 6mm (1CD do 5CD). Polecamy ustawienie wartości równej 1.5CD.

Dpi – dane podane przez producenta praktycznie nie różnią się od naszych pomiarów (+/- 20 dpi, czyli standard dla każdego poprawnie skalibrowanego sensora). Do wyboru mamy zakres od 50 do 6400 dpi, z przeskokami co 50.

Jittering (nie wywołany czynnikami zewnętrznymi) – jitter praktycznie nie występuje.

kliknij, aby powiększyć

Predykcja – znikoma, w praktyce jej nie odczuwamy, więc można uznać, że jej nie ma. Poprzez oprogramowanie możemy zwiększyć predykcję, co surowo odradzamy. Lekka predykcja może być przydatna w jednym przypadku - podczas pracy przy komputerze - wówczas ruch zdaje się być płynniejszy i mylnie odbierany jako dokładniejszy. Natomiast w grach to ustawienie jest zupełnie zbędne, a wręcz niechciane (ruch nie jest do końca taki, jaki w rzeczywistości wykonujemy).

Interpolacja – brak.

Maksymalna szybkość – maksymalna szybkość jaką udało nam się osiągnąć to ~4 m/s (trochę poniżej tego co jest w specyfikacji sensora). Taką szybkość można osiągnąć zarówno na materiałowych jak i na plastikowych podkładkach. Podczas grania nigdy nie wywołaliśmy akceleracji negatywnej. Jeżeli przekraczamy maksymalną prędkość to nie widzimy tego na ekranie w żadnej formie. Nie oznacza to jednak, że sensor odczytuje ruch tak jak powinien - mogą występować drobne zaburzenia w śledzeniu skutkujące nieznacznymi drganiami/micro skokami kursora, których po prostu nie widać gołym okiem. Na poniższych wykresach widać przerwaną linię (głównie przy 1000Hz), która może świadczyć o drobnych zaburzeniach w śledzeniu ruchu - chociaż w praktyce tego nie zauważamy, to osoby zwracające uwagę na maksymalną precyzję mogą nie czuć się do końca usatysfakcjonowane z pracy tego sensora.

Poniższe wykresy przedstawiają maksymalnie szybki, pojedynczy ruch ręką. Z osi "Y" można odczytać maksymalną szybkość jaką osiąga sensor na danej podkładce. Niebieskie punkty pokazują poziom spójności przesyłu danych (polling rate consistency) - im bardziej kropki odbiegają od głównej linii, tym jest mniejsza spójność, co pośrednio prowadzi do występowania zjawiska smoothingu.

Polling rate – stabilne 125, 250, 500 lub 1000Hz, o średnio spójnym przesyle danych.

Smoothing – nie da się go odczuć. Feeling jest typowy dla sensorów optyczny - miękki, bardzo responsywny, o niezwykłej gładkości ruchu.

Akceleracja pozytywna – brak.


4. Oprogramowanie, podświetlenie i wyświetlacz OLED

Testowane na wersji software v0.52 oraz FW 1.18. Są do pobrania na głównej stronie producenta. Sterowniki działają płynnie i nie obciążają systemu. Również nie zaburzają pracy sensora (jak ma to miejsce w przypadku myszek Razera i oprogramowania Synapse).

Oprogramowanie umożliwia nam:

  • zmianę polling rate (125, 250, 500 i 1000),
  • update firmware,
  • włączenie/wyłączenie predykcji oraz ustawienie jej poziomu,
  • zmianę LOD,
  • kalibrację sensora w zależności od podłoża,
  • tworzenia zaawansowanych makr,
  • wybór opóźnienia kliku (4ms-32ms),
  • Storm TactiX (umożliwia zaprogramowanie dwóch różnych funkcji pod jednym przyciskiem),
  • przypisanie wielu różnych funkcji przyciskom,
  • ustawienie czułości kursora,
  • dowolne zaprogramowanie 8 przycisków,
  • ustawienie 5 różnych profili,
  • ustawienie szybkości 2-kliku,
  • zmianę DPI (od 50 do 6400),
  • wyłączenie/włączenie oraz koloru podświetlenia oraz wybór trybów podświetlenia,
  • przechowywanie makr i skryptów do późniejszego użytku,
  • zmianę logo pokazywanego na wyświetlaczu OLED.

Szczerze mówiąć trudno opisać coś w tym obszernym temacie krótko, a zarazem szczegółowo. Sterowniki są bardzo rozbudowane (na plus), więc opowiemy o tych najprzydatniejszych i najważniejszych opcjach.
Zaczynając od początku - do dyspozycji mamy 5 profili, które możemy nazwać i ustawić w nich awatar. Gdy to zrobimy (lub możemy to olać) naszym oczom ukazuje się multum ustawień. Pierwszym z nich jest oznaczenie przycisków. W skrócie dowolny przycisk na myszce możemy ustawić jak chcemy. Oprogramowanie pozwala nam również na wyłączenie przycisków.
Druga opcja to Storm TX. Gdy w pierwszej zakładce (oznaczenie przycisków), jeden z bocznych przycisków ustawimy jako funkcję Storm TX, wówczas uzyskujemy możliwość przypisania po 2 funkcje do każdego klawisza.
Trzecia zakładka nosi nazwę LED. W tym polu możemy kontrolować podświetlenie oraz mamy możliwość skonfigurowania obrazka na nasz ekran OLED. Niestety aby uzyskać dobry efekt obrazek musi być: czarno-biały, w formacie bmp., o wymiarach 32x32.
O wyświetlaczu OLED warto powiedzieć parę rzeczy. Według nas jest to dodatkowy bajer, ale może się przydać. Pokazuje nazwę profilu, informuje o DPI, LOD no i oczywiście pokazuje obrazek (jeśli uda nam się go dobrze wgrać 😉 )


Czwarta zakładka dotyczy sensora. Na tej stronie możemy min. dostosować DPI, ustawić LOD, skalibrować myszkę do współpracy z podkładką (co naszym zdaniem średnio działa na naszą korzyść - efekt podobny do ,,niechcianej" predykcji). Reszta opcji (które naszym zdaniem powinny zostać w takim samym stanie w jakim są domyślnie) dotyczy predykcji (korekcja naszych ruchów) i Angle Tuning (korekcja kąta przesuwania myszy). Dlaczego? Żeby nasz ruch został jak najrealistyczniej oddany, a nie ,,poprawiany".
W piątej zakładce mamy do wyboru Pooling rate (od 125 Hz do 1000 Hz), czułość systemową (to samo co wskaźnika w Windowsie), szybkość podwójnego kliknięcia (zmiany nie powodują większej widocznej różnicy w szybkości, aczkolwiek można ją poczuć). Ostatnia opcja to wybór opóźnienia kliku - zalecamy wartość najniższą.
Żeby tego było mało to nie koniec. Software posiada jeszcze 3 inne zakładki...
W szóstej możemy tworzyć makra. Makra mogą być bardzo przydatne w grach, ale nie tylko. Plusem jest to, że makra nie są skomplikowane w tworzeniu, nawet dla osoby która nie ma żadnego pojęcia w tym temacie. Wprowadzamy interesującą nas kombinację liter lub przycisków, ustawiamy opóźnienie. Mamy do wyboru 3 opcje: brak opóźnień, odtworzenie makra w takich odstępach czasu w jakim zostało nagrane (1:1) lub edytować opóźnienia pomiędzy komendami w takich odstępach czasu jakich chcemy (np. co 10ms).
Siódma zakładka dotyczy kopii zapasowych profili. Można również importować ustawienia z jednego profilu do drugiego.
Ósma, ostatnia zakładka dotyczy pomocy online.
Dodatkowo na pochwałę zasługuje przejrzysty FAQ na stronie producenta, który objaśnia szczegółowo i zrozumiale opcje oprogramowania.
Niestety należy wspomnieć o gorszych stronach oprogramowania. Po pierwsze - jeśli zamkniemy okno z profilami, to przy próbie ponownego włączenia z menu CM Storma nic się nie stanie. Nie jest to jakieś uciążliwe - wystarczy w procesach znaleźć i wyłączyć Sentinel III. Po tym, oprogramowanie dobrze odczyta nasze intencje i poprawnie się włączy (aby tego uniknąć należy okienko z profilami minimalizować!)

Filmik obrazujący: https://youtu.be/E40_8g0agLQ

Druga sprawa - "crashe". Czasem zdarzy się, że po zapisaniu jakiejś opcji sensor przestanie reagować. Wtedy konieczne jest odpięcie jej z portu USB lub restart komputera. Gdyby tych wad nie było z pewnością oprogramowanie od CM Storma zasługiwałoby na najwyższą ocenę.

kliknij, aby powiększyć

Do wyboru mamy całą paletę barw (RGB), a dzięki suwakowi możemy ,,zrobić" taki kolor jaki chcemy. Do wyboru mamy również kilka trybów podświetlenia - oddychanie, ciągłe podświetlenie, spectrum (w którym kolory naprzemiennie się zmieniają) oraz rapid fire (podczas wciskania LPM mysz chwilowo zaświeca się na kolor biały). Ostatnią opcją jest możliwość całkowitego wyłączenia podświetlenia. Mimo iż, kolory są żywe i wyraźne to barwa którą wybraliśmy nie zawsze przypomina w pełni tą jaką widzimy na ekranie. Myszka posiada diody RGB pod ,,szkiełkiem" obok wyświetlacza OLED. Ale to nie koniec. Myszka posiada też diody RGB umieszczone pod przyciskami głównymi na spodzie myszki. Występuje tu podświetlenie dwustrefowe. Wygląda to ładnie i dobrze się prezentuje. Szkoda tylko, że lampki nie mogą działać niezależnie od siebie.


5. Podsumowanie i ocena

Myszka w wymagających grach sieciowych sprawdza się całkiem dobrze. Użytkownicy palm gripa i posiadacze dużych dłoni chwalili sobie jej kształt. Reszta testerów, którzy używają inne chwyty (claw, finger) była mniej zadowolona z wygody. Dlatego też mysz jest kierowana pod "palma". Sama konstrukcja myszy zapewnia spory komfort, jednak nie czujemy pełnej kontroli nad myszką - tzn. wszelkie mniejsze ruchy możemy wykonać ze sporą precyzją, ale sam kształt gryzonia nie sprzyja np. szybkiemu i tak dokładnemu manewrowaniu myszką w takim stopniu jak topowe, symetryczne myszy nastawione na maksymalną kontrolę. W momencie gdy kładziemy rękę na myszce, układa się ona na obudowie, poniekąd rozleniwiając ją. W grach w których liczy się maksymalnie szybka reakcja, gdzie dłoń jest wiecznie spięta czekając na ruch, który zaważy o naszych losach, ten kształt może nie do końca pasować. Zwyczajnie nie czujemy tej "pewności" podczas ruchu myszką. Dlatego nie polecilibyśmy jej bardziej zaawansowanym graczom. To po prostu inna konstrukcja, nastawiona na wygodę ,,bardziej rekreacyjna", co nie oznacza, że nie można na niej osiągać dobrych wyników. Sensor S3988 nie powinien sprawić nam większych kłopotów (zobacz pkt. 3 w recenzji) podczas rozgrywki, jego przyjemny ,,feeling" i inne właściwości jak brak predykcji, akceleracji i jittera oraz wysoki max speed nie powinny ograniczać nas w wirtualnym świecie. Przyciski jak najbardziej nadają się do bezproblemowego ,,działania" we wszystkich grach online. Ślizgacze są przyzwoite. Ruch na nich jest całkiem dobry, ale "ślizgi" nie są tak dobrze wyprofilowane jak np. w myszkach Roccata. Mimo wszystko nie ma większego problemu z celowaniem. Dzięki funkcji Storm TX i oprogramowaniu Cooler Mastera, możemy ustawić wiele przydatnych funkcji, które docenią gracze MMO/MOBA, ale ich przydatność powinna zaciekawić także graczy FPS (np. rapid fire). Fani różnego rodzaju gadgetów zrobią z pewnością użytek z wyświetlacza OLED.
Sentinel III to udana, sprawdzona konstrukcja firmy Cooler Master, kierowana pod użytkowników palm gripa. Jest to niejako odświeżona, udoskonalona wersja modelu Sentinel Advance II. Sensor laserowy Avago 9800 został zastąpiony jednym z najlepszym sensorów optycznych - S3988, główne przyciski zostały zmienione na wysokiej jakości Omrony. Myszka jest dobrze wyceniona i biorąc pod uwagę stosunek ceny do tego co oferuje, możemy ją śmiało polecić.

Cena w dniu publikacji - 205 zł. Sprawdź aktualną cenę tutaj.

Ocena
w skali od 0 do 5 (gdzie 5 to najlepiej) oraz biorąc pod uwagę cenę myszek (stan na 03.2017)
  • kształt - 4
  • waga - 4
  • sensor - 4.4
  • jakość - 4.5
  • powierzchnia - 4.5
  • przyciski - 4.5
  • scroll - 3.2
  • ślizgacze - 3.2
  • przewód - 3.5
  • sterowniki - 4
  • competitive gaming – 3/5
-

Dodaj komentarz